آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به بهانه جدال لیورپول و رئال؛ دفتر خاطرات آتشین یک رقابت سنتی

رقابت 2 بزرگ همیشه میدان رقم خوردن اتفاقات خاص بوده است.

جدال لیورپول و رئال مادرید، جدال امروز و این فصل نیست. این نبرد پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان اروپا از اسپانیاست که حدود یک دهه پیش تعقیب کننده بزرگی از انگلیس تلاش می‌کرد این عنوان را از او بگیرد. تیم اسپانیایی البته از کمند رقیب انگلیسی و تمام رقبا در یک دهه فرار کرد و فاصله‌اش به حدی رسید که فعلا هیچ باشگاهی تعقیب کننده رئال مادرید در تعداد قهرمانی‌های اروپایی‌اش به شمار نمی‌رود. با این حال رقابت لیورپول و رئال مادرید هنوز و همیشه عرصه رویارویی‌های خاص، اتفاقات خاص و بازی‌های هیجان‌انگیز و تماشایی بوده و هست. 2 تیم معنای کاملی از تاریخ و بزرگی را به دوش می‌کشند و تقابل این تاریخ و بزرگی در هر شرایط و فرمی از 2 طرف میدان، فوتبال دوستان را لبریز هیجان و میهمان جذاب‌ترین صحنه‌های فوتبالی کرده است. به این بهانه 3 جدال خاطره‌انگیز 2 تیم را مرور می‌کنیم.

 

سال 2009، آخرین برد، بهترین برد

سال‌ها از آخرین پیروزی لیورپولی‌ها در برابر حریف کهکشانی‌شان می‌گذرد اما هنوز هم نتیجه این بازی به عنوان بهترین نتیجه تاریخ رویارویی‌های 2 تیم شناخته می‌شود. یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا فصل 09-2008 بود که تیم رافا بنیتس با ترکیب جذابی از ستاره‌های فراموش نشدنی در صدد حفظ برتری صد درصدی بازی‌هایش مقابل رئال بود. لیورپول بازی رفت را در برنابئو با نتیجه یک بر صفر برده بود و انتظار می‌رفت مادریدی‌ها آنفیلد را برای حریف انگلیسی خود خراب کنند. با این حال و با وجود این انتظار، لیورپول از موهبت‌های ویژه‌ای در ترکیب خود بهره می‌برد و این مواهب کم‌نظیر با تمام قدرت از ستون‌های آنفیلد حفاظت می‌کردند. قرمزها با اسطوره‌ای مانند استیون جرارد و ستاره‌های کم‌نظیری مثل فرناندو تورس، جیمی کاراگر، پپه رینا، خاویر ماسکرانو، ژابی آلونسو و درک کویت، تار و پود کهکشانی رئال را با بازیکنانی مانند رائول گونزالس، آرین روبن، وسلی اشنایدر، فابیو کاناوارو، ایکر کاسیاس و سرجیو راموس از هم گسستند. بازی با حمایت پر شورهواداران لیورپولی در آنفیلد شروع شد و این حمایت و شور به درون میدان لیورپول هم راه پیدا کرد و حملات همه‌جانبه تیم بنیتس دروازه کاسیاس را درگیر یک شب نا آرام کرد. شبی که این دروازه در نیمه اول با 2 گل تورس و جرارد لرزید و رویای بازگشت رئال در همان نیمه خراب شد. رئالی‌ها که خوانده راموس را روی نیمکت خود می‌دیدند انتظار داشتند نیمه دوم ورق داستان به سودشان برگردد اما اندوخته‌های راموس در رختکن رئال با گل سوم لیورپول در آغاز نیمه دوم بر باد رفت. قرمزها که روند برد صد درصدی خود مقابل رئال را حفظ کرده بودند به تاریخی‌تر شدن این جدال می‌اندیشیدند که در پایان یکی از تعویض‌های بنیتس جواب داد و آندره دوسنا در دقیقه 88 گل چهارم لیورپول را به ثمر رساند تا بهترین برد تاریخ این مسابقه رقم بخورد و تا امروز هم بهترین برد باقی بماند. ناگفته نماند شب خاطره‌انگیز آنفیلد آخرین باری بود که لیورپولی‌ها موفق به شکست دادن رئال مادرید شدند و از این بعد نبض این بازی بزرگ به دست رئالی‌ها افتاد. آنها برای گرفتن حس خوب و مثبت از تقابل با رئال هنوز و همواره با خاطره تیمی بسر می‌برند که 2 اسطوره به نام‌های جرارد و تورس را هم‌زمان در ترکیبش می‌دید.

2018، کشتی‌کج راموس، درخشش بیل

تصاویر ابتدای مسابقه، حواشی پیش از مسابقه، پوشش خبری هفته‌های قبل از بازی و خلاصه همه ریز و درشت تقابل لیورپول و رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا فصل 18-2017 حول یک 2 ستاره شاخص می‌چرخید؛ کریستیانو رونالدو و محمد صلاح! با این حال در اردوی کهکشانی‌ها باز هم این راموس بود که الهام‌بخش پیروزی تیمش شد و ناجی رئال نام گرفت. او روی حرکتی در یک سوم ابتدایی بازی با حرکتی فنی و شاید 3 امتیازی در کشتی، کتف مهاجم مصری لیورپول را هدف قرار داد و صلاح را با اشک از زمین به بیرون فرستاد. بحث بر سر ناجوانمردانه بودن حرکت راموس هنوز موضوع اصلی نزاع هواداران 2 تیم است؛ اما هر چه بود رئال با رندی مدافع تنومندش بدون دریافت کارت قرمز، ستاره اصلی قرمزها را از زمین مسابقه به بیرون فرستاد. راموس فقط صلاح را بی‌خطر نکرد بلکه روحیه لیورپول را هدف قرار داد و در مقابل به تیمش روحیه مضاعفی بخشید. در سوی مقابل لیورپول راموسی در ترکیب نداشت تا برای آن‌ها مقابله به مثل کند. البته شاید اگر هم چنین کسی بود تلاشش نتیجه چندانی نداشت و از کار انداختن رونالدو دردی از قرمزها دوا نمی‌کرد چرا که آن شب، شب گرت بیل بود. یکی از بهترین بازی‌های تاریخ بیل با یکی از بهترین گل‌های تاریخ فوتبالش دروازه لیورپول را باز کرد تا زیدان با حرکت معروفش از داغ شدن سرش به خاطر تماشای چنین صحنه بدیعی حکایت کند. ناگفته نماند در آن روزها هنوز آلیسون به جمع قرمزها اضافه نشده بود و کاریوس کسی بود که نقش بدون جایگزینی برای موفقیت حریف را در دروازه لیورپول ایفا کرد. ضعف و اشتباه کاریوس هم کم از حرکت راموس برای مادرید نداشت تا رئال مادرید پس از 37 سال انتقام اولین بازی 2 تیم و فینال سال 1981 را از لیورپول بگیرد و برتری خودش در اروپا را به حریف انگلیسی و تمام رقبای اروپایی دیکته کند.

 

گروه نرم افزاری ماهور

2021، غیبت راموس، درخشش وینیسیوس

محمد صلاح برای اولین بار پس از آن فینال تلخ در مقابل رئال در سال 2018 به مصاف رئال مادرید می‌رفت و پیش از این انتظار داشت رئالی‌ها را با کاپیتانی سرجیو راموس ببیند و از او انتقام بگیرد. رئال مادرید همان تیم تشنه قهرمانی بود اما راموس در پیراهن تیم دیگری این مسابقه را از بیرون زمین فقط نظاره می‌کرد. غیبت راموس این بار پیش از مسابقه از روحیه خوب لیورپولی‌ها برای انتقام شکست پیشین خبر می‌داد اما رئال مادرید همان تیم 3 سال پیش بود و بدون راموس هم چیزی برای لیورپول تغییر نکرد. محمد صلاح تمام طول بازی در ترکیب تیم یورگن کلوپ بود اما کاری از پیش نبرد تا زبان طعنه و کنایه هواداران مادریدی برای لیورپولی‌ها بازتر و جسورتر شود. رئال مادرید این بار حتی رونالدو و بیل را هم در ترکیبش نمی‌دید و زیدان برای تکرار نمایش قبلی به ستاره جدید و جوان تیمش تکیه کرد؛ وینیسیوس جونیور! تا پیش از این بازی هم وینیسیوس به عنوان یکی از ستاره‌های آینده دنیای فوتبال شناخته می‌شد اما 2 گل در مقابل لیورپول در یک چهارم پایانی لیگ قهرمانان اروپا این گزاره را به صورت رسمی ثبت کرد و در حقیقت زیدان در این بازی از یک ستاره برای آینده تاریخ مستطیل سبز رونمایی کرد. آلیسون بکر با تمام قابلیت‌هایش هم نتوانست عملکرد بهتری نسبت به کاریوس نشان دهد و لیورپول با صلاح، بدون کاریوس و راموس و حتی بدون رونالدو و بیل هم 3 بر یک به رئال باخت تا دوران نبردن این ابر قدرت اسپانیایی برای قرمزهای آنفیلد طولانی‌تر شود.

 

داستان ادامه دارد…

لیورپول و رئال مادرید دوباره در لیگ قهرمانان اروپا به پست هم خورده‌اند و این اتفاق برای آینده هم اجتناب ناپذیر است. آن‌ها پرافتخارترین تیم‌های کشورهای خود در لیگ قهرمانان به شمار می‌روند و بخش بزرگی از تاریخ فوتبال باشگاهی اروپا را در دفترچه خاطرات خود دارند. همین تاریخ ثابت کرده نه رئال مادرید از ادعای بهترین بودنش دست برمی‌دارد و نه لیورپول همیشه در افت می‌ماند. این 2 باشگاه با تکیه بر تاریخ بزرگ خود و حمایت کم‌نظیر هواداران قدیمی‌شان 2 ابر قدرت قاره سبز بوده‌اند، هستند و خواهند بود و تا فوتبال زنده است، هر زمان لیورپول را در مقال رئال مادرید دیدیم باید بدانیم یک نبرد بزرگ و خاطره‌انگیز و مهیج و حیثیتی و تاریخی قرار است اتفاق بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا