آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

هشتمین بازگشت در تاریخ تیم ملی؛ باز هم مربی تکراری

امیر قلعه‌نویی هشتمین مربی است که پس از یک دوره مربیگری در تیم ملی، مجدداً سرمربی تیم ملی شده است.

امیر قلعه‌نویی که سابقه 21 بازی مربیگری در تیم ملی را دارد، دوباره به این سمت منصوب شد. فدراسیون فوتبال پس از آنکه کارلوس کی‌روش را که قبلاً سرمربی تیم ملی بوده برای جام‎جهانی دوباره به کار گرفت، این‌بار این تجربه را با قلعه‌نویی تکرار کرد. این مربی قبلاً سرمربی تیم ملی در جام‌ملت‌های آسیا 2007 بود و حالا برای هدایت تیم ملی در این مسابقات انتخاب شده است.

 

موفق مثل برانکو

برانکو ایوانکوویچ در 2 دوره سرمربی تیم ملی بوده، برانکو پس از مقدماتی جام جهانی 2002 هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و در 12 بازی به 4 برد دست یافت و آمار 25 درصد پیروزی داشت. پروفسور بعد از مقطعی کوتاه که همایون شاهرخی سرمربی تیم ملی بود، دوباره به پست خود بازگشت و عملکردی به مراتب موفق‌تر داشت و در 71 درصد مسابقات به پیروزی رسید.

 

جلال طالبی هم از جمله دیگر مربیانی است که در بازگشت به تیم ملی آمار بهتری داشت. این مربی قبل از جام‌جهانی 1998 سرمربی تیم ملی شد. او در 4 بازی یک پیروزی به دست آورد که این یک برد یکی از مهم‌ترین بردهای تاریخ تیم ملی و اولین پیروزی ایران در تاریخ جام‌جهانی بود که برابر آمریکا حاصل شد. طالبی در آستانه جام ملت‌های آسیا 2000 دوباره سرمربی تیم ملی شد و در 45 درصد بازی‌ها به پیروزی رسید.

گروه نرم افزاری ماهور

 

بازگشت پر حرف و حدیث کی‌روش 

کارلوس کی‌روش یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ تیم ملی است. این مربی در مقطع اول مربیگری خود در تیم ملی رکورد بیشترین تعداد بازی مربیگری در تیم ملی را شکست و در 62 درصد بازی‌ها به پیروزی رسید. کی‌روش اما در بازگشت به تیم ملی نتوانست موفقیت گذشته را تکرار کند. او در بازه دوم مربیگری خود در 43درصد مسابقات پیروز شد.

 

پرویز دهداری هم از جمله مربیانی است که در 2 دوره سرمربی تیم ملی بوده است. این مربی در 4 بازی در اوایل دهه 70 میلادی سرمربی تیم ملی بود که آمار 75 درصد پیروزی ثبت کرد. این مربی در بازی‌های آسیایی 1986 و جام ملت‌های آسیا 1988 هم در راس کادر فنی تیم ملی بود که میزان برد تیم ملی به 40 درصد کاهش یافت.

 

محمود بیاتی در دوره اول مربیگری خود در تیم ملی، روزهای تاریخی را رقم زد. این مربی در 4 بازی ایران در جام ملت‌های آسیا 1968 سرمربی تیم ملی بود که با پیروزی در هر 4 مسابقه اولین قهرمانی ایران در این مسابقات به‌دست آمد. این مربی مجدداً در المپیک 1972 و مقدماتی جام جهانی 1974 سرمربی تیم ملی بود که در آن مقطع در 50 درصد مسابقات به پیروزی دست یافت.

 

مربیانی‌ با بازگشت های کوتاه مدت 

حسین صدقیانی اولین مربی رسمی تیم ملی ایران است که طولانی‌ترین مدت مربیگری در تیم ملی را دارد. این مربی در مقطع اول مربیگری خود حدود 10 سال سرمربی تیم ملی بود تا مصطفی سلیمی سرمربی تیم ملی شد. این مربی در بازی‌های آسیایی 1958 سرمربی تیم ملی شد و در 2 بازی شکست خورد.

 

حسین فکری از جمله مربیان مشهور در سال‌های آغازین فوتبال در ایران است. این مربی 3 سال سرمربی تیم ملی بود ولی در بازی‌های آسیایی 1966، گئورگی سوچ سرمربی تیم ملی شد. پس از این بازی‌ها فکری دوباره به تیم ملی بازگشت و 2 بازی سرمربیگری کرد.

 

در تاریخ تیم ملی هم بازگشت نافرجام هم به‌چشم می‌خورد. محمد مایلی‌کهن که در جام ملت‌های آسیا 1996 و مقدماتی جام‌جهانی 1998 روزهای به یادماندنی در تیم ملی پشت سرگذاشت، در مقدماتی جام‌جهانی 2010 جانشین علی دایی شد ولی پس از پشت سرگذاشتن چند روز جنجالی مجبور به کناره‌گیری از تیم ملی شد.

4 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا