آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

آرسنال و ترس از یک دژاووی مهیب؛ کابوس ۵ تایی بایرن

توپچی‌های لندنی با سخت‌ترین قرعه ممکن روبه‌رو شده‌اند.

نه فقط آمادگی مدعیان قهرمانی، نه فقط قرعه‌های سخت جام‌های داخلی و نه فقط برنامه دشوار بازی‌های پیش رو در لیگ برتر انگلیس، بلکه لیگ قهرمانان اروپا هم با رویاپردازی شاگردان آرتتا سر ناسازگاری دارد. آنها به پست بایرن مونیخ خوردند؛ تیمی که در نگاه اول با در اختیار داشتن ستاره سابق تیم رقیب در بهترین فرمش و با بهره بردن از هری کین یک خطر بزرگ برای آرسنال است و در نگاهی دقیق‌تر آرسنال را در بازی‌های گذشته از دم تیغ گذرانده است. در سوی دیگر بایرن هم باید از انگیزه این آرسنال برای انتقام همه گذشته‌های تلخ بیم داشته باشد. آرسنال و بایرن مونیخ در مقابل یکدیگر در جدال‌های قبلی دچار یک تکرار ترسناک به سود باواریایی‌ها و بر علیه توپچی‌ها شده‌اند.

 

در اردوی توپچی‌ها

بحث بر سر قابلیت‌های آرسنال این فصل میکل آرتتا در محافل فوتبالی بالا گرفته است. عده‌ای با قاطعیت می‌گویند این تیم در واپسین روزها و آخرین قدم‌ها می‌لغزد و هنوز شایسته قهرمانی در رقابت‌های بزرگ نیست. عده دیگری با همان قطعیت از توانایی آرسنال برای فتح لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا حرف می‌زنند. خوب یا بد، سخت یا آسان، آرسنال با یک امتحان بزرگ روبه‌رو شده و سربلندی از این آزمون به منزله تایید ایده حامیان شایستگی و توانایی این تیم خواهد بود. مسیر برای توپچی‌های لندنی به شکل خوبی در حال ادامه یافتن بود تا اینکه در قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، گوی بزرگ و زمخت بایرن مونیخ سد راه کشتی ماجراجویی آرسنالی‌ها شد. آنها باید به مصاف تیمی بروند که در هر 3 جدال قبلی با آنها با نتایج مشابه 5 بر یک شکست خورده‌اند. 5 بر یک در مرحله گروهی لیگ قهرمانان سال 2015، 5 بر یک در دور رفت یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان سال 2017 و 5 بر یک در بازی برگشت همان دوره، آخرین نتایجی بوده که آرسنال در برابر بایرن به دست آورده و ترس زنده بودن و تجسم یافتن دوباره این دژاوو برای قرمزهای لندنی یکی از مهم‌ترین دردسرهای سرمربی تیم در مسیر رسیدن به نیمه نهایی است. توپچی‌ها 2 شکست از 3 باخت 5 گله اخیر را در ورزشگاه خانگی خود تجربه کرده‌اند. آرسنال به نبرد با کابوس‌هایش می‌رود. آنها به تقابل با ترسناک‌ترین اتفاقات تاریخ باشگاهشان در لیگ قهرمانان اروپا خواهند رفت. گویا سرنوشت می‌خواهد این آرسنال مدعی و جاه‌طلب را با سخت‌ترین راستی‌آزمایی‌ها مواجه کند؛ آزمون‌هایی که سربلندی آرسنال در هر کدامشان مهر تاییدی بر ظهور یک دوران جدید برای باشگاه لندنی و عبور از سال‌های بی‌رخوتی بدون جام تلقی می‌شود. آرسنال در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌خواهد به بایرن مونیخ، به سیتی و لیورپول و به همه منتقدان آرتتا بگوید، معادله عوض شده و این تیم می‌خواهد پایانی بر خاطرات تلخ روزهای بزگ و شروعی برای دورانی درخشان رقم بزند. لیگ قهرمانان اگر می‌خواست به انتخاب خودش سخت‌ترین رقیب را به لحاظ سبک بازی و از حیث سابقه نامطلوب در مقابل توپچی‌ها قرار دهد، باز هم گوی بایرن مونیخ را در برابر چشمان آرتتا ظاهر می‌کرد. در اردوی توپچی‌ها شاید یک گزاره این روزها برجسته‌تر باشد و بیشتر شنیده شود با این مضمون که باید به همه ثابت کنیم تغییر کرده‌ایم!

در اردوی باواریایی‌ها

آنها به بزرگی خو گرفته‌اند. فرقی ندارد اروپا باشد یا بوندس‌لیگا یا هر میدان دیگری، بایرن مونیخ عادت کرده به عنوان یک تیم بزرگ شناخته شود. با این وجود این فصل فرصت هر گونه بزرگی را از مونیخ گرفته و تیم دربه‌در یک میدان برای نشان دادن شخصیت برجسته و بزرگش به لیگ قهرمانان اروپا پناه می‌آورد. بوندس‌لیگا و عنوان قهرمانی لیگ آلمان زیر پای پسران آلونسو به تاراج رفته و جام حذفی اقبالی برای مونیخ نداشت. برای توخل در آخرین روزهای مونیخی‌اش در مسیر ثابت کردن قابلیت‌ها، برای هری کین در اولین فصل امیدواری‌اش در بحوبحه ناکامی دوباره برای رسیدن به یک جام و برای بایرن مونیخ در این سال کابوس‌وارش در نشان دادن شخصیتی بزرگ و همیشه قدرتمند، هیچ راهی به جز نام‌آوری و درخشش در لیگ قهرمانان اروپا باقی نمانده است. آنها را در گذشته به عنوان تیمی می‌شناختیم که سطحی بالاتر از لیگ آلمان دارند و این سطح در بهترین و بهره‌مندترین شرایط خود در لیگ قهرمانان اروپا رونمایی می‌شود. در حقیقت بایرن مونیخ عیار واقعی ستاره‌هایش در میادین اروپایی را آشکار می‌کند و آنها هنوز شانس دارند از این تنها گزاره مثبت باقی مانده در این فصل دفاع کنند. بنابراین اردوی باواریایی‌ها تفاوتی بین رقبای پیش رو در مراحل مختلف قائل نیست. آرسنال آماده باشد یا رئال مادرید ترسناک و یا دورتموند نه چندان با کیفیت این فصل، بایرن باید از سد همه رقبا عبور کند. این تیم با طعنه‌هایی مستقیم برای هری کین دست و پنجه نرم می‌کند و منتقدان رفتن این بازیکن از تاتنهام او را به شومی و طلسم نرسیدن به جام متهم کرده‌اند؛ طلسمی که حتی قهرمانی همیشگی بایرن مونیخ در آلمان را از این تیم گرفته و بدیهی است ستاره انگلیسی شاخص‌ترین بازیکن توخل برای فتح میدان نبرد با آرسنال و رفع اتهامات باشد. بایرن در هر 3 بازی قبلی خود مقابل آرسنال این کار را انجام داده و باز هم به دنبال یک برد قاطعانه و تحقیر دوباره قرمزهای لندنی خواهد بود. اردوی تیم مونیخی امید زیادی به اعتماد به نفس برخاسته از نتایج قبلی مقابل رقیبش دارد و با پشتوانه‌ای از اقتدار در جدال‌های رو در رو برای نجات فصل کابوس‌وارش خواهد جنگید.

نبرد تاکتیکی

این جدال عرصه تقابل بال‌های چپ و راست 2 تیم خواهد بود. بایرن مونیخ از لروی سانه و جمال موسیالا در جناحین بهره می‌برد؛ 2 ستاره‌ای که حتی در این روزهای سخت تیم آلمانی هم رقبا را برای مهارشان با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو می‌کنند. در سوی دیگر آرسنال هم با بوکایو ساکا و گابریل مارتینلی، زوج جوان و بسیار محبوبش دست کمی از رقیب در پست‌های مشابه ندارد. بایرن مونیخ و آرسنال با شباهت‌های تاکتیکی زیادی مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت اما تفاوتی آشکار هم در شیوه رسیدن این 2 تیم به گل وجود دارد. در مونیخ همه توپ‌ها به هری کین ختم خواهد شد؛ موضوعی که اگر چه اغلب اوقات برای بایرن با موفقیت همراه شده اما در پاره‌ای از بازی‌های سخت و پیچیده هم تبدیل به پاشنه آشیل تیم مونیخی می‌شود. هر زمان حریف آنها موفق به مهار کین شود، دست و پای بایرن برای گلزنی بسته به نظر می‌رسد. در حقیقت تئوری‌های کم تعداد بایرن مونیخ برای رسیدن به دروازه رقبا و خلاصه شدن اغلب گل‌های این تیم به ضربات هری کین، می‌تواند یک نقطه ضعف برای تیم توخل باشد. کافی است دکلان رایس آماده و هوشیار و قدرتمند با شناختی که از هم‌بازی‌اش در تیم ملی انگلیس دارد، موفق به مهار کین شود. در این شرایط باز کردن دروازه آرسنال برای بایرن بسیار دشوار خواهد شد. آرسنال اما دچار چنین دردسری نیست. گل‌های این تیم هجومی و گلزن بین ستاره‌های تیم در همه نقاط زمین تقسیم شده و مهاجم هدفی عملا در شیوه بازی آرسنال دیده نمی‌شود. این یعنی بایرن نمی‌تواند با یک دکلان رایس و به شیوه آرسنال، بیشتر حملات حریف را خنثی کند و آنها باید با چندین بازیکن در پی مهار چنیدن ستاره گلزن آرسنال باشند. این ویژگی می‌تواند ضعف‌های خودش را داشته باشد و قابل تضمین برای موفقیت قرمزهای لندنی نیست. توخل و آرتتا یکدیگر را به خوبی می‌شناسند. آنها در گذشته نزدیک با یکدیگر چشم در چشم شده‌اند. آخرین خاطره توخل از تقابل با آرتتا به شکست سنگین 4 گله روی نیمکت چلسی و در ورزشگاه خانگی این تیم برمی‌گردد. توخل و آرتتا که احتمالا یکی از جالب‌ترین تقابل‌های تاکتیکی مرحله یک چهام نهایی مسابقات را روی پرده می‌آورند، هرگز موفق به بردن طرف مقابل در ورزشگاه خانگی تیم‌های خود نشده‌اند. بایرن مونیخ و آرسنال با انگیزه‌های ناهمسان اما نزدیک به هم یکی از خاص‌ترین مسابقات این فصل لیگ قهرمانان را برگزار خواهند کرد. جدالی برای امتحان کردن و سنجیدن عیار توپچی‌ها و میدانی برای نجات فصل دردناک باواریایی‌ها در یک‌چهارم نهایی انتظار عاشقان مستطیل سبز را می‌کشد.

گروه نرم افزاری ماهور
56 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا