آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

مقایسه حریفان تیم ملی و بزرگان آسیا در پنجره فیفا؛ از افغانستان تا آرژانتین

در پنجره پیش روی فیفا و در روزهایی که تیم ملی ایران در تورنمنت کافا حاضر خواهد شد، رقبای اصلی ایران مقابل تیم‌های شناخته‌شده‌ای از قاره آمریکا پیکار خواهند داشت.

تیم ملی فوتبال ایران دومین پنجره فیفا در سال 2023 را با حضور در تورنمنت کافا پشت سر خواهد گذاشت. امیر قلعه‌نویی به همین منظور اردویی را ترتیب داده که از فردا (چهاردهم خردادماه) آغاز می‌شود و ملی‌پوشان سپس عازم بیشکک می‌شوند تا به ترتیب در روزهای 23 و 26 خرداد مقابل تیم‌های افغانستان و قرقیزستان صف‌آرایی کنند و در صورت صدرنشینی، ایران راهی دیدار نهایی می‌شود و در روز 30 خرداد به میزبانی تاشکند برابر یکی از تیم‌های ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان یا عمان قرار خواهد گرفت.

 

برنامه بازی‌های تیم ملی و رویارویی با تیم‌های گم‌نام آسیایی، آن هم در شرایطی که 22 دی‌ماه، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود و اکثر رقبای اصلی ایران در مسیر قهرمانی با بازی‌های دوستانه مناسب به استقبال فیفا دی پیش رو رفته‌اند، نگرانی‌ها را درباره تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بیش‌تر کرده است.

 

کره‌جنوبی: پذیرایی از پرو و ال‌سالوادور تقدیم به یورگن

کره‌جنوبی در فیفادی پیشین در اولین آزمون یورگن کلینزمن به مصاف کلمبیا رفت و به تساوی 2-2 دست یافت و سپس با حساب 2 بر یک به اروگوئه باخت. آن‌ها این‌بار هم از کشور خود خارج نمی‌شوند و بازهم 2 مسابقه را با 2 نماینده از قاره آمریکا به انجام خواهند رساند. جنگجویان تائه‌گوک ابتدا در تاریخ 16 ژوئن در شهر بوسان میزبان پرو هستند و چهار روز بعد در شهر دائجون پذیرای ال‌سالوادور، نماینده کونکاکاف خواهند بود. برنامه کره برای فیفادی بعدی هم تا حد زیادی مشخص شده و آن‌ها قرار است در شهر کاردیف میهمان ولز باشند تا نشان دهند برای شکستن طلسم 63 ساله خود برنامه‌ای ویژه با سرمربی سرشناس و آلمانی‌شان دارند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

ژاپن: کپی برابر اصل کره، پیش از تقابل با آلمان

برنامه ژاپن بازهم شباهت جالب توجهی به کره‌جنوبی دارد. شاگردان هاجیمه موریاسو پس از تساوی 1-1 مقابل اروگوئه و باخت 2 بر یک برابر کلمبیا، در این فیفادی هم بناست که 2 دیدار دوستانه را به انجام برسانند. رقبای آن‌ها دقیقا همان حریفان کره‌جنوبی هستند. سامورایی‌ها ابتدا در تاریخ 15 ژوئن در شهر کورومو میزبان ال‌سالوادور هستند و پنج روز بعد شاهد تقابل این تیم با پرو سوییتا خواهیم بود. آبی‌ها در ادامه برنامه مدون و قابل قبول خود باید در ماه سپتامبر در شهر وولفسبورگ به مصاف آلمان بروند تا حدود یک سال پس از جام جهانی مجددا شاهد یک تقابل جذاب بین این دو تیم باشیم.

 

استرالیا: مصاف با قهرمان جهان به میزبانی چین

کانگوروها پس از انجام دو بازی مقابل اکوادور در شهرهای سیدنی و ملبورن که منجر به یک برد 3 بر یک و یک باخت 2 بر یک شد، حالا باید در پنجره دوم سال 2023 رقابتی هیجان‌انگیز با آرژانتین داشته باشند. تکرار مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 در روز پانزدهم ژوئن به میزبانی پکن برگزار خواهد شد. دیدار با قهرمان جهان بدون شک بهترین اتفاق ممکن برای هواداران استرالیا و فوتبال این کشور خواهد بود. برنامه جذاب قهرمان جام ملت‌های آسیای 2015 طی ماه‌های آتی هم به همین اندازه جذاب خواهد بود و آن‌ها در ماه اکتبر در لندن به مصاف تیم ملی انگلیس می‌روند.

قطر: رونمایی از تیم کی‌روش در اتریش و سپس پیش به سوی گُلدکاپ

تیم ملی قطر بعد از انفعالی که در پنجره قبلی فیفادی داشت، این‌بار عازم اتریش شده تا بازهم مانند پیش از جام جهانی، اردویی در این کشور برپا کند. مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا طی روزهای 15 و 19 ژوئن باید با جامائیکا و نیوزیلند پیکار داشته باشند. کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران قرار است برای اولین‌بار به صورت رسمی روی نیمکت عنابی‌ها بنشیند و آن‌ها را برابر این دو تیم از کونکاکاف و اقیانوسیه هدایت کند.

 

البته که اردوی اتریش و 2 بازی دوستانه مذکور، مقدمه‌ای است برای حضور در یک تورنمنت مهم. قطر به عنوان تیم میهمان راهی جام ملت‌های کونکاکاف (گُلدکاپ) می‌شود تا در گروه دوم به ترتیب با تیم‌های هائیتی، هندوراس و مکزیک پیکار داشته باشد. قطر در سال 2021 هم سابقه حضور در این رویداد را داشت و تا مرحله نیمه‌نهایی پیش‌روی کرد و باید دید این‌بار شاهد چه نتیجه‌ای از سوی میزبان جام ملت‌های 2023 خواهیم بود.

 

عربستان سعودی: نه سرمربی دارند و نه بازی دوستانه

تنها تیم مدعی فوتبال آسیا که برنامه‌اش نسبت به تیم ملی فوتبال ایران، آشفته‌تر و نگران‌کننده‌تر است، تیم ملی عربستان سعودی است. آن‌ها هر چه‌قدر در سطح باشگاهی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در رده ملی با رخوتی عجیب مواجه شده‌اند. آن‌ها پس از جدایی هروه رنار، سرمربی جدیدی را به خدمت نگرفته‌اند و سعد الشهری در قامت سرمربی موقت، سکان‌دار سبز و سفیدهاست. نکته عجیب‌تر این است که عربستانی‌ها همانند پنجره قبلی دیدار دوستانه‌ای را پیش روی خود در پنجره پیش روی فیفا ندارند و باید دید این عملکرد ضعیف در آستانه آغاز جام ملت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند که شنیده می‌شود عربستان و ایران قرار است در ماه سپتامبر به مصاف یکدیگر بروند اما هنوز هیچ چز قطعی نشده است.

 

ایران: مصاف با افغانستان و قرقیزستان، نه ماه پیش از جام ملت‌ها

اگر عربستان را فاکتور بگیریم، برنامه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران بین تمام تیم‌های مدعی آسیایی ضعیف‌ترین نمره را به خود اختصاص می‌دهد. شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از تقابل با روسیه و کنیا در ماه فروردین، حالا باید در روزهایی که کره، ژاپن، استرالیا و قطر به مصاف تیم‌های شناخته‌شده‌ای از قاره آمریکا می‌روند، رودرروی افغانستان و قرقیزستان قرار بگیرند و در بهترین شرایط در فینال تورنمنت کافا با یکی از 2 تیم ازبکستان و یا عمان دیدار داشته باشند. اینکه آیا این دیدارهای پیش پا افتاده می‌توانند محکی جدی برای سرمربی تیم ملی و تیمش در مسیر جام ملت‌ها باشند یا خیر، مساله‌ای است که پاسخش به زودی مشخص می‌شود.

57 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا