آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز

آنچه بر پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ گذشت؛ از بهار رویایی تا خزان کابوس‌وار

پرسپولیس سال ۱۴۰۲ را با قهرمانی پرشکوه در هر ۳ جام ممکن آغاز کرد. این تیم در ادامه سال، خیلی زود از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و در حال حاضر در رده دوم جدول لیگ قرار دارد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این تیم، تغییر در کادرفنی بود و یحیی گل‌محمدی پس از ۴ سال مربیگری مستمر در این تیم جای خود را به اوسمار ویرا برزیلی داد.

 

10 بازی، ۱۰ برد؛ شروعی بهتر از این ممکن است؟

بهار سال ۱۴۰۲ را شاید بتوان بهترین فصل تاریخ پرسپولیس قلمداد کرد. پرسپولیس سال ۱۴۰۱ را با شکست برابر سپاهان به پایان رساند. این باخت، پرسپولیس را در رده سوم قرار داد تا هواداران در سال جدید و در فاصله ۷ هفته به پایان لیگ، امید چندانی به ادامه فصل نداشته باشند. با فاصله ۴ امتیازی با سپاهان و یک امتیازی با استقلال تنها کورسوی امید این تیم پیروزی در تمام دیدارهای باقیمانده بود. پرسپولیس با پیروزی در داربی بالاتر از یکی رقبای قهرمانی قرار گرفت و سپاهان هم همان هفته مقابل ملوان متوقف شد تا پرسپولیس صدر جدول را در اختیار گیرد. این تیم هر ۷ بازی خود در لیگ در سال ۱۴۰۲ با پیروزی پشت سر گذاشت و قهرمان لیگ شد.

 

این اما تمام ماجرای بهار رویایی پرسپولیس نبود. این تیم تا مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی صعود کرده بود و توانست ۳ بازی دیگر خود را در این جام پیروز شود و به قهرمانی دست یابد. این تیم در بازی فینال رقیب دیرینه خود استقلال را در وقت اضافه مغلوب کرد. با قهرمانی همزمان پرسپولیس در لیگ و جام حذفی، پرسپولیس فاتح سوپرجام هم شد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

نقل‌وانتقال جنجالی که رخ نداد

پرسپولیس تابستان نسبتاً کم سروصدایی را پشت سر گذاشت. مهم‌ترین اتفاق برای این تیم در بازار نقل‌وانتقالات فسخ ناگهانی قرارداد علیرضا بیرانوند با این تیم بود. این بازیکن تا آستانه پیوستن به استقلال رفت ولی در نهایت این جابه‌جایی منتفی شد. پرسپولیس آماده‌سازی مناسبی برای شروع فصل جدید نداشت و پانزدهمین تیمی بود که تمرینات خود را آغاز کرد. سرانجام روند پیروزی های متوالی پرسپولیس با تساوی برابر ذوب‌آهن متوقف شد و این تیم پس از ۱۲ بازی رنگ نتیجه‌ای به جز برد را هم دید.

 

9 بازی و تنها یک برد

هرچقدر که فصل بهار برای پرسپولیس زیبا و فراموش‌نشدنی بود، به همان میزان این تیم پاییز تلخی را پشت سر گذاشت. بازیکنان این تیم دچار مصدومیت‌های متعددی شدند تا دستان گل محمدی خالی‌تر از همیشه باشد. مرتضی پورعلی گنجی و یاسین سلمانی فصل را از دست دادند. مهدی ترابی، وحید امیری، میلاد سرلک و امید عالیشاه هر کدام در مقاطع حساس از فصل غایب بودند.

 

این تیم فصل پاییز را با تنها یک پیروزی در ۹ بازی آخر به پایان رساند که یکی از این ۹ بازی شکست تلخ برابر الدحیل بود که منجر به حذف پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شد.

پایان یحیی و آغاز اوسمار

پرسپولیس نیم‌فصل اول را با تساوی برابر مس رفسنجان به پایان رساند و یحیی گل‌محمدی پس از این مسابقه از سمت خود استعفا داد. پس از کناره‌گیری یحیی، کادر مدیریتی پرسپولیس تا چندین روز سعی در منصرف کردن گل‌محمدی داشت ولی این‌بار برخلاف دفعات پیشین گل‌محمدی در تصمیم خود مصر بود. مدیریت پرسپولیس ابتدا سراغ سرمربی پیشین و پرافتخار این تیم، برانکو ایوانکوویچ رفت که این مربی پیشنهاد سرخ‌پوشان را نپذیرفت و سرانجام اوسمار ویرا دستیار گل‌محمدی هدایت این تیم را بر عهده گرفت. این مربی در هفته‌های اخیر با ارائه فوتبال هجومی جایگاه مخصوصی بین هواداران پیدا کرده است.

 

شاخص‌ترین مردان سرخپوش

پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ در ۳۸ بازی به میدان رفت که حاصل آن ۲۵ پیروزی، ۹ تساوی و ۴ شکست بود. سعید صادقی تنها بازیکنی بود که در هر ۳۸ بازی به میدان رفت و پس از آن علیرضا بیرانوند و دانیال اسماعیلی‌فر بیشترین تعداد بازی را برای پرسپولیس انجام دادند. مهدی ترابی علی‌رغم اینکه در مقاطعی از سال دچار افت شد ولی ستاره اصلی پرسپولیس بود. این بازیکن با ۱۱ گل بیشترین سهم را در گل‌های زده پرسپولیس داشت و پس از آن گیورگی گولسیانی با ۹ گل و سعید صادقی و شهاب زاهدی با ۷ گل قرار دارند. ترابی با ۷ پاس گل بیشترین پاس گل را در سال گذشته در پرسپولیس داد و پس از آن اسماعیلی‌فر با ۶ پاس و سروش رفیعی با ۴ پاس گل قرار گرفتند.

58 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا