آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ابهامات بزرگ و برندگان عجیب توپ طلا؛ سال جام، سال برنده شدن؟

لئو مسی به دنبال درخشش در جام‌جهانی، توپ طلای هشتم را به نام خود زد.

قهرمانی لیگ برتر انگلیس، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی در جام حذفی، انتخاب به‌عنوان آقای گل لیگ برتر انگلیس، انتخاب به‌عنوان آقای گل لیگ قهرمانان اروپا، شکستن رکورد آلن شیرر پس از 3 دهه و رکوردهای شخصی و تیمی پر شمار دیگر، هیچ کدام برای فتح توپ طلا توسط ارلینگ هالند کافی نبود.

ارلینگ هالند در فصلی که سیتی را به آرزوی دیرینه رساند و فتح سه‌گانه را جشن گرفت، اهدای هشتمین توپ طلای فوتبال جهان به لئو مسی پرافتخار را صرفاً به‌تبع درخشش در جام‌جهانی شاهد بود. همزمان، بحث بر سر عادلانه بودن این انتخاب میان هواداران فوتبال بالا گرفت و بسیاری با پرسش این سوال، مدعی شایستگی هالند شده و انتخاب فرانس فوتبال زیر نظر فیفا را زیر سوال بردند؛ بر فرض فتح سه‌گانه پاریس با لئو مسی و قهرمانی برزیل در جام‌جهانی، رافینیا شایسته فتح توپ طلا بود یا لیونل مسی؟

او تنها قربانی نیست!

در پاسخ به این سوال، صدالبته باید اذعان داشت خودِ لیونل مسی با شرایطی که این روزها ارلینگ هالند تجربه می‌کند، بیگانه نبوده است. سال 2018، آخرین باری بود که پیش از جام‌جهانی قطر تیم‌های ملی در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی به رقابت پرداختند و در کمال تعجب، وقتی حتی کریس رونالدو به‌تازگی راهی یوونتوس شده و در لیگ قهرمانان خوش می‌درخشید، انتخاب کارشناسان برای اهدای توپ طلا بالاتر از کیلیان امباپه و گریزمان  قهرمان جهان و همچنین لیونل مسی، لوکا مودریچ بود!

77 گل و پاس گل در 54 بازی برای رتبه پنجم؟

آن سال لئو مسی در شرایطی رتبه پنجم رتبه‌بندی توپ طلا را از آن خود کرد که در تمامی مسابقات، 54 بازی انجام داده بود و هم تعداد گل‌های زده‌اش (51) و پاس گل‌هایش (26) و هم تعداد جام‌ها (3) و افتخارات فردی (4) و از سایر کاندیداها بهتر بود. ستاره آرژانتینی در 54 بازی درحالی 51 گل زده بود که تعداد گل‌ها و پاس گل‌های مودریچ در مجموع 42 بازی از 14 تجاوز نمی‌کرد. کریستیانو در 53 بازی 49 گل زده و 13 پاس گل ارسال کرده بود و گریزمان در 62 بازی، علاوه بر تجربه قهرمانی جهان با فرانسه، روی 55 گل تاثیر مستقیم داشت.

روزی که مودریچ هم انتظارش را نداشت!

توپ طلا اما به ستاره کروات رئال مادرید که حتی قهرمانی در جام‌جهانی را هم تجربه نکرده بود رسید تا دوران 10 ساله سلطنت لیونل مسی و کریس رونالدو، در اوج شایستگی هر 2 نفر به پایان برسد. البته لئو پس از آن 3 مرتبه دیگر هم توپ طلا را به نام خود زد و کریس از فتح چنین دستاوردی محروم ماند. هر کدام از توپ طلاهای بعدی حواشی منحصر به خود را داشت؛ از نادیده گرفتن درخشش خیره‌کننده رابرت لواندوفسکی همزمان با انتقال لئو به پاریس گرفته تا گذر از سال 2020 و درخشش ستارگان فوتبال در آن سال به طور کلی! ستاره لهستانی فاتح سه‌گانه با بایرن‌مونیخ شده بود!

گروه نرم افزاری ماهور

جذابیت از دست رفته

در تاریخ اهدای این دستاورد به بازیکنان فوتبال، سال‌های اخیر نه‌تنها جذابیت مراسم با فاش شدن نام برندگان روزها و حتی هفته‌ها پیش از اهدای جایزه بسیار کم شده بلکه بسیاری کارشناسان را به چنگ انداختن برای نگه‌داری تاریخ متهم کرده و اذعان دارند دست اندرکاران مراسم نمی‌خواهند پایان دوران مسی و رونالدو را باور کنند. البته لئو با قهرمانی در جام‌جهانی 2022، حسن ختام این دوران بیش از 10 ساله خارق‌العاده را رقم زد.

نویر باید چه می‌کرد؟

درحالی که هالند فاتح سه‌گانه شده و لئو مسی توپ طلا برده است، با گذر از انتخاب پر حاشیه مودریچ در سال برگزاری جام‌جهانی بدون توجه به درخشش رونالدو و مسی در عرصه باشگاهی، به سال 2014 می‌رسیم؛ وقتی کریس رونالدو بالاتر از لیونل مسی و مانوئل نویر ( قهرمان جهان، فاتح لیگ قهرمانان اروپا، بوندسلیگا و جام حذفی) توپ طلا را برای دومین سال متوالی به نام خود زد.

ریبری، قربانی بزرگ در سایه!

سال قبل از آن، درخشش ریبری در ترکیب باواریایی‌ها تحت هدایت یوپ هاینکس که پایین‌تر از رونالدو و مسی همزمان با فتح سه‌گانه رتبه‌ای بهتر از سوم در لیست توپ طلا نداشت، این اعتراض را به وجود آورد؛ رسانه به سبب فروش اخبار فوق‌ستاره‌هایش، چشم بر درخشش بازیکنانی چون ریبری که در خدمت تیم هستند و هیچ‌گونه جنبه تبلیغاتی خیره‌کننده همچون رونالدو ندارند، می‌بندد.

انتخاب برترین؟ چه کار سختی!

سال 2010، اینتر با ژوزه مورینیو به‌عنوان نخستین تیم ایتالیایی تاریخ فاتح سه‌گانه شد اما درحالی که اسپانیا قهرمان جهان شد و درخشش ژاوی و اینیستا، چشم‌ها را به قهرمانی لاروخا خیره کرده بود، توپ طلا برای دومین سال متوالی به مسی رسید!

سال 2006، فابیو کاناوارو از ترکیب تیم قهرمان جهان به تیری آنری و رونالدینیو برتری داده شد اما بارسلونا لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده بود و پس از جام‌جهانی 2002، توپ طلا چاره‌ای جز آرام گرفتن در دستان رونالدو نازاریو به‌عنوان قهرمان اروپا در پیراهن رئال مادرید و قهرمان جهان در لباس برزیل، پیدا نکرد.

او در رقابتی نزدیک با روبرتو کارلوس، هم‌تیمی رده باشگاهی و ملی بالاتر از اولیور کان این دستاورد را به نام خود زده بود. منچستریونایتد 3 سال قبل فاتح سه‌گانه شده بود و ستاره تیم، دیوید بکام همان سال دستش به توپ طلا نرسید.

از ماتیوس تا زیزو

پیش از جام‌جهانی 1998 نایب قهرمانی یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا باعث نشد توپ طلا به زیزو اهدا نشود و او داوور شوکر، ستاره قهرمان اروپا با رئال مادرید پس از درخشش در سال تاریخ‌سازی کرواسی را مغلوب کرد.

جام‌جهانی 1994، هریستو استویچکوف ستاره بارسلونا در راه رساندن تیم ملی بلغارستان تا عنوان چهارمی جهان به روبرتو باجو، نایب قهرمان شایسته جام‌جهانی برتری داده شد و همزمان با پایان جام‌جهانی 90، وقتی میلان قهرمان اروپا و آلمان غربی فاتح جام‌جهانی شده بود، توپ طلا به لوتار ماتیوس رسید.

بلانوف بالاتر از مارادونا در سال فتح جهان

سال 1986، سال شگفتی‌سازی استوابخارست رومانی در لیگ قهرمانان اروپا بود و اسطوره قهرمان جهان با آرژانتین، نامش حتی در میان نامزدها هم به چشم نمی‌آمد؛ زیرا توپ طلا صرفاً سهم اروپایی‌ها بود و ایگور بلانوف از شوروی از ترکیب دینامو کی‌یف توپ طلا را ربود!

گری لینکر تازه رسیده به جمع آبی و اناری‌ها در رتبه دوم قرار گرفت و 2 سال بعد، وقتی آیندهوون فاتح سه‌گانه شد، توپ طلا به فاتح جام ملت‌های اروپا با هلند، یعنی مارکو فان باستن رسید. آن سال هر 3 کاندید اصلی فتح این عنوان، از تیم میلان بودند. آن‌ها با شاهکار برلوسکونی به جمع روسونری پیوستند!

روسی، مردی که شبیه هیچ‌کس نبود

قهرمان جام‌جهانی 1982، پائولو روسی را فاتح توپ طلا دید و درحالی که تیم‌های انگلیسی، بخصوص لیورپول به مدت 6 سال متوالی بر لیگ قهرمانان اروپا حکمرانی می‌کردند، هیچ ستاره‌ای جز کیگان به جمع 3 کاندید اصلی کسب توپ طلا راه نیافت! روسی با قهرمانی جام‌جهانی، پایان 2 سال متوالی کسب توپ طلا توسط کارل هاینتس رومنیگه از بایرن‌مونیخ را رقم زد. سال 1978، آرژانتین قهرمان جام‌جهانی و لیورپول فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده بود اما توپ طلا به کوین کیگان رسید.

روزهایی که قلب فوتبال در هلند می‌تپید

1974، سال قهرمانی آلمان غربی در جام‌جهانی و آغاز قهرمانی‌های متوالی بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان پس از سلطنت آژاکس بر این مسابقات بود. یوهان کرایف در دومین سال متوالی با پیراهن بارسلونا توپ طلایی را به ویترین افتخاراتش افزود. او به تازگی از آژاکسی جدا شده بود که سال 1972 به‌عنوان نخستین تیم هلندی سه‌گانه را فتح کرد و هت‌تریک قهرمان در لیگ قهرمانان، شاهکار پسران هلندی به حساب می‌آمد. هلند صدالبته در جام‌جهانی 1974 نایب قهرمان شده بود.

در آرامش باش، سر بابی چارلتون!

از سال 1958 تا 1970 اگرچه 3 از 4 دوره برگزاری جام‌جهانی را برزیل فتح کرد و تنها یک قهرمانی خانگی سهم انگلیس بود اما پله هرگز فاتح توپ طلا نشد و ریمون کپا، یوزف ماسوپوست، سر بابی چارلتون و گرد مولر توپ طلا را در سال‌های برگزاری جام‌جهانی کسب کردند. چارلتون فقید، تنها قهرمان جهان فاتح توپ طلا در این میان بود و ریمون کپا، تنها فاتح لیگ قهرمانان با پیراهن رئال مادرید.

66 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا