آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به استقبال روز پایانی لیگ برتر انگلیس؛ جنگ ۶ تیم در ۲ جبهه

لیگ برتر انگلیس امروز با دیدارهای همزمان به پایان خواهد رسید.

یکی از جذاب‌ترین فصول لیگ برتر انگلیس در چند سال اخیر در مقطع پایانی باز هم با سرنوشتی مشابه در معرفی قهرمان به پایان رسید. سیتیزن‌ها خیلی زودتر از حد تصور توانستند قهرمانی‌شان در لیگ برتر را رسمیت ببخشند و آرسنالِ صدرنشین در مدت مدیدی از فصل را با نایب قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا تنها بگذارند.

در جدول رده‌بندی پیش از آغاز هفته پایانی درحالی که بازی‌ها برابر شده و هر تیم در روز یکشنبه تنها یک بازی تا مشخص شدن سرنوشت نهایی‌اش فاصله دارد، جذابیتی برای تعیین قهرمان، کورس کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا و همچنین لیگ اروپا وجود ندارد و جذابیت‌های لیگ برتر در هفته پایانی تنها در کورس کسب سهمیه لیگ کنفرانس اروپا برای 3 تیم و کورس بقا در منطقه خطر برای 3 تیم دیگر خلاصه می‌شود.

رتبه دوم آرسنال همچون قهرمانی منچسترسیتی قطعی شده، منچستریونایتد و نیوکاسل مسافران دیگر لیگ قهرمانان اروپا خواهند بود، برایتون و لیورپول راهی لیگ اروپا شده‌اند و درحالی که بقای ناتینگام فارست قطعی شده، لسترسیتی، لیدزیونایتد و اورتون برای عدم دچار شدن به سرنوشت ساوتهمپتونِ در هر حالت قعرنشین، خواهند جنگید. برنتفورد، تاتنهام و استون‌ویلا شانس صعود به لیگ کنفرانس فوتبال اروپا را دارند. همچنین فولام تحت هیچ شرایطی نه رتبه‌ای بهتر از دهم کسب خواهد کرد و نه پایین‌تر از آن خواهد ایستاد.

ابرکامپیوترهای آنالیز داده شانس تیم‌ها برای ایستادن در رتبه‌های متفاوت و شکل دادن طرح نهایی جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس را به شرح زیر پیش‌بینی کرده‌اند و در منطقه کسب سهمیه به جز رتبه اول و دوم که برای سیتی و آرسنال تغییر نخواهد کرد، منچستریونایتد شانس ایستادن در رتبه سوم بالاتر از نیوکاسل را دارد و جایگاه لیورپول و برایتون در جدول رده‌بندی همچون فولام و ساوتهمپتون تغییر نخواهد کرد.

گروه نرم افزاری ماهور

در کورس بقا، ساوتهمپتون مدتهاست دستانش را به نشانه تسلیم بالای سر برده و درحالی که خطر سقوط 3 تیم را تهدید می‌کند، تنها یکی از میان لسترسیتی، لیدزیونایتد و اورتون فصل آینده را میهمان لیگ برتر انگلیس خواهد بود. سرنوشت بقا تنها برای اورتون در دستان خودش است و در صورتی که شاگردان شان دایچ دیدار هفته پایانی مقابل بورنموث را با پیروزی پشت سر بگذارند، بدون توجه به نتایج دیدارهای همزمان بقا در لیگ برتر را جشن خواهند گرفت و برای اولین بار در تاریخ شاهد سقوط اورتون به دسته پایین‌تر از لیگ برتر نخواهیم بود.

لستر باید امیدوار به امتیاز از دست دادن اورتون باشد و لیدزیونایتد با سم آلردایس با وجود نیاز به پیروزی، باید منتظر امتیاز از دست دادن هر دو رقیب مستقیمش در کورس بقا باشد. ابر کامپیوتر تنها 3 درصد شانس بقا را به لیدز داده و لسترسیتی هم کار بسیار سختی مقابل وستهام دارد که می‌خواهد فصل جذاب، عجیب و شگفت‌انگیزش را با پیروزی در هفته پایانی و امیدوار ماندن به قهرمانی در کنفرانس لیگ به اتمام برساند.

روباه‌ها هفته گذشته نخستین کلین‌شیت خود در فصل بدون کسپر اشمایکل را پس از 22 بازی تجربه کردند و تیمی که به راحتی گل می‌خورد، بیش از همه نگران سقوط به لیگ قهرمانی خواهد بود. ابر کامپیوترها با آنالیز شانس بقای 3 تیم در خطر سقوط در طول فصل، بیشترین شانس بقا را ابتدا برای اورتون، سپس لسترسیتی و در نهایت برای لیدزیونایتد در نظر گرفته است.

17- اورتون، 33 امتیاز، تفاضل 24-

18- لسترسیتی، 31 امتیاز، تفاضل 18-

19- لیدزیونایتد، 31 امتیاز، تفاضل 27-

اورتون فصل آینده در لیگ برتر باقی خواهد ماند اگر:

– بورنموث را شکست دهد.

– مقابل بورنموث تساوی کند، لسترسیتی از کسب پیروزی عاجر بماند و دیدار لیدزیونایتد با هرنتیجه‌ای جز پیروزی با اختلاف 3 گل رزهای سفید به پایان برسد.

– مقابل بورنموث شکست بخورد و هم لسترسیتی و هم لیدزیونایتد بازی‌هایشان را واگذار کنند.

لستر تنها در صورتی بقا در لیگ برتر را جشن خواهد گرفت که:

– بازی مقابل وستهام را پیروز شود و اورتون از کسب پیروزی عاجز بماند.

و لیدزیونایتد در صورتی به لیگ قهرمانی بازنخواهد گشت که:

– دیدار مقابل تاتنهام را پیروز شود، اورتون ببازد و لسترسیتی از کسب پیروزی عاجز بماند.

– با اختلاف 3 گل تاتنهام را شکست دهد، اورتون و لسترسیتی پیروزی را جشن نگیرند.

همچنین در دنیای احتمالات، روی کاغذ احتمالی بر این مبنا وجود دارد که اورتون بازی‌اش را پیروز نشود و درحالی که هم لسترسیتی و هم لیدزیونایتد بازی‌هایشان را پیروز شده‌اند، رزهای سفید بتوانند تفاضل 9- نسبت به لسترسیتی را با هر نتیجه‌ای در ۲ دیدار جبران کرده و آنگاه جشن بقا بگیرند اما منطق شانس اندکی برای رخداد این احتمال قائل است و چندان منطقی نیست آن را بررسی کنیم.

کورس کسب سهمیه لیگ کنفرانس

در روز پایانی مسابقات 3 تیم شانس رسیدن به لیگ کنفرانس فوتبال اروپا را خواهند داشت و در این راه، تاتنهام باید به مصاف لیدزیونایتد برود، استون‌ویلا پذیرای برایتون خواهد بود و برنتفورد با نگاهی به دیدارهای همزمان، از منچسترسیتی قهرمان در خانه‌اش پذیرایی خواهد کرد. فاصله استون‌ویلا در رتبه هفتم جدول با برنتفورد رده نهمی تنها 2 امتیاز است و تاتنهام با 57 امتیاز بین این ۲ تیم ساندویچ شده. در نتیجه تنها یکی از این 3 تیم راهی لیگ کنفرانس فصل آینده خواهد شد.

7- استون‌ویلا، 58 امتیاز، تفاضل 4+

8- تاتنهام، 57 امتیاز، تفاضل 4+

9- برنتفورد، 56 امتیاز، تفاضل 11+

تاتنهام تنها چند ماه پیش در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بود اما به میدان رفتن در بازی‌های پنجشنبه شب فصل آینده لیگ کنفرانس فوتبال اروپا کمتر هوادار این تیم را ناراضی خواهد کرد. آنها چاره‌ای جز امیدواری به کسب سهمیه لیگ کنفرانس ندارند و برای اسپرز، تورنمنت‌های اروپایی تفاوتی با هم ندارند.

برای کسب سهمیه لیگ کنفرانس اما تاتنهام چاره‌ای جز کسب پیروزی مقابل لیدز ندارد و از طرفی باید امیدوار به امتیاز از دست دادن استون‌ویلا باشد. صعود برنتفورد به لیگ کنفرانس هم اگرچه کمی غیرقابل تصور است اما غیرممکن نیست و تنها کافی است آنها مقابل سیتی پیروز میدان شوند و 2 رقیب دیگر از کسب امتیاز عاجز بمانند. سرنوشت کسب سهمیه لیگ کنفرانس اما تمام و کمال در دستان شاگردان اونای امری است و پیروزی استون‌ویلا، هر احتمالی را از بین خواهد برد.

استون‌ویلا راهی لیگ کنفرانس فوتبال اروپا خواهد شد اگر:

– مقابل برایتون پیروز میدان باشد.

– مقابل برایتون به تساوی رضایت دهد و تاتنهام و برنتفورد از کسب امتیاز عاجز بمانند.

– مقابل برایتون بازنده باشد، تاتنهام از لیدزیونایتد امتیاز نگیرد و برنتفورد مقابل منچسترسیتی پیروز نشود.

تاتنهام در شرایطی به لیگ کنفرانس خواهد رسید که:

– مقابل لیدزیونایتد پیروز شود و استون‌ویلا از کسب امتیازات کامل عاجز بماند.

– با لیدزیونایتد مساوی کند، استون‌ویلا ببازد و برنتفورد پیروز نشود.

و حضور در لیگ کنفرانس سهم برنتفورد خواهد شد اگر:

– مقابل منچسترسیتی پیروز باشد و هیچ کدام از تیم‌های تاتنهام و استون‌ویلا در دیدارهای همزمان پیروز میدان نباشند.

همه این ماجراها، راس ساعت 18:00 به وقت تهران آغاز خواهند شد و پس از 90 دقیقه تلاش 20 تیم مقابل یکدیگر به صورت همزمان، سرنوشت احتمالات مورد اشاره به طور کامل مشخص خواهد شد. باید دید در نهایت کدام تیم‌ها همراه با ساوتهمپتون سقوط خواهند کرد و حضور در سطح سوم فوتبال باشگاهی در اروپا سهم کدام یک از تیم‌های بیرمنگام یا لندن‌نشین خواهد شد.

57 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا