آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

باخت‌های سنگین تمامی ندارد؛ کی‌روش دیگر «کی‌روش» نیست

تیم‌های تحت هدایت کارلوس کی‌روش دیگر مانند گذشته توانایی بسته نگه داشتن دروازه خود را ندارند و با نتایج عجیب شکست را پذیرا می‌شوند.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در فینال تورنمنت چهارجانبه اردن به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند با چهار گل بر عنابی‌ها غلبه کنند و به دومین جام خود طی چند ماه اخیر، بعد از جام کافا دست پیدا کنند. در سوی مقابل اما قطر در آستانه جام ملت‌های آسیا وارد یک بحران جدی شد.

 

مهم‌ترین اتفاق بازی تیم‌های ایران و قطر، رویارویی کارلوس کی‌روش با تیم و شاگردان سابقش بود. او در 2 مقطع و قریب به یک دهه سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود و در سه جام جهانی و 2 جام ملت‌ها با یوزهای ایرانی شرکت کرد و حالا در 70 سالگی باید مقابل ملی‌پوشان صف‌آرایی می‌کرد. جدالی که سرانجامش اصلا برای مرد پرتغالی شیرین نبود و او با شکستی سنگین بدرقه شد.

 

کی‌روش در فوتبال دنیا به عنوان یک سرمربی با تفکرات دفاعی شناخته می‌شود. تیم‌های او معمولا واکنش‌گرا هستند و ساختار دفاعی خوبی دارند که به راحتی در هم شکسته نمی‌شوند و راه نفوذ به آن برای هر حریفی دشوار است. مساله‌ای که به وفور طی دوران حضورش در تیم ملی ایران آن را مشاهده کردیم. اما طی چند سال اخیر و خصوصا پس از آن باخت تلخ 3 بر صفر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل ژاپن، تیم‌های کی‌روش شکست‌های سنگین قابل توجهی را تجربه کرده‌اند که پیش از این بسیار کم در کارنامه او دیده می‌شد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

17 نوامبر 2020: اکوادور 6-1 کلمبیا

کی‌روش پس از ترک ایران هدایت تیم ملی کلمبیا را به عهده گرفت تا جایگزین خوسه نستور پکرمن باشد. او در ابتدا عملکرد خوبی با این تیم داشت اما رفته‌رفته اوضاع خراب شد و پس از تجربه 2 باخت 3 بر صفر برابر الجزایر و اروگوئه در دیداری دوستانه و در خلال مقدماتی جام جهانی 2022 در فواصل زمانی مختلف، نوبت به باخت بزرگ رسید. کلمبیا در تاریخ 17 نوامبر سال 2020 در خانه اکوادور با نتیجه عجیب 6 بر یک تحقیر شد تا مستر سی‌کیو خیلی سریع از کار برکنار شود. این به نوعی سنگین‌ترین باخت تیم کی‌روش حداقل در قرن بیست‌ویکم بود که به ثبت رسید.

 

21 نوامبر 2022: انگلیس 6-2 ایران

کارلوس پس از کلمبیا، سرمربی تیم ملی مصر شد. با این تیم دومی جام ملت‌های آفریقا را کسب کرد و سپس از رسیدن به جام جهانی 2022 ناکام ماند اما باخت سنگینی را طی آن دوران و در 20 مسابقه‌ای که سرمربی این تیم آفریقایی بود، تجربه نکرد. او در ادامه به طرز عجیبی دوباره سکان هدایت تیم ملی ایران را در آستانه جام جهانی 2022 به دست گرفت و راهی قطر شد. شاگردان او در اولین بازی برابر انگلیس در تاریخ 21 نوامبر 2022 شکستی تاریخی را متحمل شدند و با نتیجه 6-2 برابر انگلیس به زانو درآمدند. باختی فراموش‌نشدنی که تبدیل به سنگین‌ترین شکست ایران در تاریخ جام‎‌های جهانی شد.

 

9 جولای 2023: پاناما 4-0 قطر

پیرمرد پرتغالی پس از پایان همکاری با ایران، در آسیا ماند و سرمربی تیم ملی قطر شد تا عنابی‌ها پس از فلیکس سانچس دوران جدیدی را با کی‌روش آغاز کنند. آن‌ها پس از انجام چند بازی دوستانه مهیای حضور در جام ملت‌های کونکاکاف (گُلدکاپ) شدند و به عنوان میهمان، برای دومین مرتبه به این مسابقات اعزام شدند. قطر به سختی از گروه خود صعود کرد و به مرحله حذفی راه یافت اما در یک‌چهارم نهایی با نتیجه پرگل چهار بر صفر برابر پاناما مغلوب شد تا نتواند مانند حضور قبلی‌اش به جمع چهار تیم پایانی راه پیدا کند و جام برایش در تاریخ 9 جولای 2023 به پایان برسد. گل‌های دوم تا چهارم پاناما در کمتر از 10 دقیقه به ثمر رسید.

17 اکتبر 2023: ایران 4-0 قطر

پس از آن جام، قطر دیدارهای تدارکاتی‌ای را با نمایندگان قاره‌های مختلف به انجام رساند و نهایتا در پنجره اکتبر فیفا در تورنمنت چهارجانبه اردن حاضر شد. شاگردان کی‌روش در بازی اول مقابل عراق به سختی و در ضربات پنالتی به برتری رسیدند و راهی دیدار نهایی شدند. پیکار با تیم سابق اصلا برای کی‌روش پایان خوشی نداشت. شاگردان او در 10 دقیقه چهار گل دریافت کردند تا یک باخت سنگین دیگر در کارنامه این مرد پرتغالی به ثبت برسد و مشخص شود که تیم‌های او همانند گذشته آن صلابت و دقت لازم را در فاز تدافعی ندارند و گل زدن به آن‌ها کار چندان دشواری نیست.

 

اگر نگاهی به کارنامه کی‌روش در دوره اول حضورش در تیم ملی ایران و همچنین تیم‌های پرتغال، رئال مادرید و حتی آفریقای جنوبی بیندازیم، تیم‌های او فقط سه بار طی حدود 20 سال اخیر باخت‌های سنگین را تجربه کردند که 2 بار در رئال برابر سویا و رئال سوسیه‌داد با نتیجه مشابه 4 بر یک بود و یک مرتبه هم مربوط به دوران حضورش در تیم ملی پرتغال می‌شود که شاگردانش طی دیداری دوستانه با نتیجه دور از انتظار 6 بر 2 برابر برزیل شکست را پذیرا شدند.

 

حالا اما شاهد این هستیم که تیم‌های این سرمربی 70 ساله طی حدودا سه سال اخیر چه باخت‌های سنگینی را متحمل شده‌اند. آیا کارلوس کی‌روش در صورت حضور روی نیمکت قطر، در جام ملت‌ها به موفقیت خواهد رسید یا قرار است شاهد شکست دیگری برای او در کارنامه‌اش باشیم؟

7 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا