آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به‌جامانده از بازگشت باشکوه شیرها؛ شبی که زمان از حرکت ایستاد

چلسی با ۲ گل دیرهنگام از کول پالمر به دراماتیک‌ترین شکل ممکن یونایتد را ۴-۳ شکست داد.

مسابقه چلسی و منچستریونایتد می‌توانست یک پرده جدید از ناکامی‌های متوالی تیم پوچتینو در این فصل پرحسرت و اندوه‌بار باشد اما دست معجزه‌ساز فوتبال در یک قدمی خط پایان به داد میزبان منتظر و مشتاق رسید تا با درهم‌ شکستن امید شیاطین سرخ در خانه به یک پیروزی ارزشمند و فراموش‌نشدنی دست پیدا کند. این برد دراماتیک شاید نقطه بازگشت چلسی به روزهای بهتر و جرقه فصل نوزایی این تیم با مالک، سرمربی و بازیکنان جدید باشد؛ تیمی که پیروزی ۲گله خانگی را به حسرت‌برانگیزترین شکل ممکن از دست داد، اما خود را نباخت، دوام آورد، به نبرد روی آورد و دیرهنگام‌ترین بازگشت تاریخ لیگ برتر انگلیس را به شکوهمندترین شکل ممکن بر روی چمن سبز استمفوردبریج رقم زد. اتفاقات پایان مسابقه دیشب، همان خواسته سال‌های اخیر هواداران چلسی از تیم راکد و خسته خودشان بود؛ عشق، اتحاد، هیجان، مبارزه تا پای جان.

 

مسابقه جذاب

رقابت داغ و نفس‌گیر منچستر یونایتد و چلسی، شاید از عملکرد منسجم و بی‌نقص ۲ تیم در فاز دفاعی بی‌بهره بود اما به یک شب خاطره‌انگیز و پرهیجان در ذهن هواداران ۲ تیم تبدیل شد. ۴۷ شوت در مسابقه دیشب به سمت دروازه‌ها شلیک شد و حاصل آن ۷ گل زده، ۲ بازگشت به‌یادماندنی و یک شب خیره‌کننده‌ و حیرت‌انگیز بود.

در مجموع ۲ مسابقه رفت و برگشت این فصل بین این ۲ تیم ۸۸ شوت به سمت دروازه‌ها شلیک شده و این آمار در رقابت‌های ۹ فصل اخیر لیگ برتر انگلیس (بعد از جدال لسترسیتی و کوئینز پارک رنجرز در فصل ۱۵-۲۰۱۴ با ۹۲ شوت) یک رکورد به شمار می‌رود. تقابل این ۲ تیم بار دیگر جنبه مهیج و اعجازآور فوتبال را به رخ همه کشید. چلسی خیلی زود با ۲ گل پیش افتاد اما پوچتینو فرصت چندانی برای خوشحالی نداشت چون برتری این تیم در عرض ۵ دقیقه از بین رفت. یک اشتباه در دفاع و یک کار تیمی عالی همه‌چیز را به باد داد. بخت با شیرها یار نبود چون شلیک گالاگر در آخرین ثانیه‌های وقت تلف‌شده نیمه اول به تیر دروازه برخورد کرد. در البته همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد و تیم تن‌هاخ در انتهای نیمه دوم مکافات غفلت خود در لحظات حساس را چشید؛ آن هم بعد از پاس بیرون پای استثنایی از آنتونی که گارناچو را به سومین گل تیمش رساند. نوستاره آرژانتینی البته برای خوشحالی شدید و کری‌خوانی کمی عجله کرد چون عنوان بهترین بازیکن زمین قرار بود به ستاره‌ای در طرف دیگر زمین برسد. در رقابت‌های ۹ فصل اخیر لیگ برتر تنها ۲ بار پیش آمده در مسابقه‌ای ۴۷ شوت یا بیشتر به سمت ۲ دروازه شلیک شود و این اتفاق در هر ۲ مسابقه اخیر چلسی رخ داده؛ بازی باز تیم پوچتینو به ۵۱ شوت در مسابقه مقابل برنلی و ۴۷ شلیک در دیدار دیشب انجامید.

گروه نرم افزاری ماهور

 

دیرهنگام‌ترین بازگشت

منچستر یونایتد تا واپسین لحظات وقت‌های تلف‌شده تیم پیروز میدان بود و برتری این تیم تا دقیقه ۹۹:۱۷ دوام داشت. در تمام تاریخ بیش از ۳ دهه‌ای رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، هیچ‌وقت تیمی برتری خود تا این لحظه از مسابقه را با شکست عوض نکرده‌ بود اما روی تلخ فوتبال به کابوس شب طولانی اریک تن‌هاخ تبدیل شد. بعد از پنالتی پالمر، بخت با چلسی سازش نداشت. شلیک سهمگین چوکووئمکا با اختلاف اندک از کنار دروازه اونانا به بیرون رفت. با این حال اشتباه بزرگ بازیکنان یونایتد در تنها گذاشتن پالمر روی کرنر آخر برای آنها گران تمام شد. اتفاقات دیشب البته برای هواداران این تیم تازگی چندانی نداشت. یونایتد ماه گذشته تساوی مقابل فولام را در دقیقه ۹۷ از دست داد. یک امتیاز مهم در خانه منچسترسیتی در دقیقه ۸۰ به باد رفت و اول هفته برد دقیقه ۹۶ در مصاف دشوار مقابل برنتفورد در دقیقه ۹۹ به تساوی تبدیل شد. باید دید تن‌هاخ به جز توصیه به شاگردانش برای مدیریت بهتر بازی‌ها، چه برنامه‌ای برای افزایش باور و روحیه بازیکنان در دقایق پایانی خواهد داشت.

 

دیرترین پیروزی

شلیک منحرف‌شده کول پالمر در دقیقه ۱۰۰:۳۹ از خط دروازه آندره اونانا عبور کرد. حداقل از ابتدای فصل ۰۷-۲۰۰۶، هیچ‌وقت تیمی در چنین دقیقه‌ای به گل پیروزی‌بخش در یک مسابقه دست نیافته بود اما سه‌گله نوستاره چلسی در بهترین زمان ممکن تکمیل شد.

 

ستاره خونسرد

بازگشت درخشان و به‌یادماندنی چلسی با عملکرد خیره‌کننده‌ پسر جوانی شکل گرفت که تابستان امسال قید حضور در ترکیب قهرمان اروپا را زد و برای حضور بیشتر در زمین مسابقه به غرب لندن آمد. کول پالمر را می‌توان بهترین خرید لیگ برتر در پنجره تابستانی نقل و انتقالات سال گذشته دانست. او تک‌تک پنالتی‌های تیمش در رقابت‌های این فصل را با آرامش تمام به گل تبدیل کرده و تنها چند شب بعد از به ثمر رساندن ۲ گل مقابل برنلی، ۳ بار هم توپ را از خط دروازه منچستریونایتد عبور داد تا به دوقدمی ارلینگ هالند در صدر جدول برترین گلزنان رقابت‌های لیگ برتر برسد.

بهترین بازیکن فصل چلسی به هیچ وجه تحت فشار هیجان مسابقه قرار نمی‌گیرد، همیشه با چهره آرام و متعادل خود به بازی ادامه می‌دهد و در سخت‌ترین شرایط می‌تواند گره‌گشای تیم ناکام چلسی باشد. هواداران حضور او را غنیمت بزرگی می‌دانند. او تا همین‌جای فصل هم ارزش ۴۰ میلیون پوندی خود را در کنار چندین ستاره گران‌قیمت‌تر به خودی ثابت کرده است. ستاره ۲۱ ساله به رکورد تأثیر مستقیم روی ۲۴ گل تیمش در رقابت‌های این فصل لیگ برتر رسید؛ بیشتر از هر بازیکن زیر ۲۳ سال دیگر در هریک از ۵ لیگ معتبر اروپایی. ارلینگ هالند با ۲۳ گل یا پاس گل در رده دوم قرار دارد. پالمر را می‌توان ستاره همه‌کاره چلسی در خط تهاجم دانست. حداقل از ابتدای فصل ۱۷-۲۰۱۶ به بعد، هرگز پیش نیامده بود بازیکنی در یک مسابقه خاص لیگ برتر ۸ شوت بزند و ۸ موقعیت گل برای هم‌تیمی‌هایش ایجاد کند اما پالمر دیشب با ۹ شوت (۵ شوت در چارچوب و ۳ گل) و ۸ موقعیت ایجاد شده به این رکورد دست یافت.

پالمر با ۲۱ سال و ۳۳۴ روز سن به دومین بازیکن جوان در تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل شد که در یک مسابقه ۲ پنالتی را به گل تبدیل می‌کند. این رکورد با ۲۰ سال و ۱۳۸ روز در اختیار ماریو بالوتلی قرار دارد. او در دسامبر ۲۰۱۰ با پیراهن منچسترسیتی و در مقابل استون‌ویلا ۲ ضربه پنالتی را به گل بدل کرد.

پالمر همچنین به آمار ۸ گل زده از ۸ پنالتی خود در رقابت‌های این فصل لیگ برتر رسید. در تمام تاریخ لیگ برتر تنها یحیی توره (۱۱ از ۱۱) و دیمیتار برباتوف (۹ از ۹) توانسته‌اند با تعداد پنالتی‌های بیشتری در طول فصل رکورد صددرصدی خود را حفظ کنند. همچنین در تمام تاریخ چلسی فقط فرانک لمپارد در فصل ۱۰-۲۰۰۹ توانست بیشتر از پالمر (۱۰) پنالتی گل کند.

کول پالمر در شرایط فشرده جدول گلزنان ۱۶ گله شد و در کنار اولی واتکینز، دومینیک سولانکه و محمد صلاح قرار گرفت. او با ۵ گل در ۲ مسابقه اخیر تیمش تنها ۲ گل با ارلینگ هالند، برترین گلزن فصل لیگ فاصله دارد.

 

پایان طلسم

چلسی در هیچ‌یک از ۷ مسابقه رودرروی اخیر با منچستریونایتد به پیروزی دست نیافته و در ۱۳ مسابقه قبل از مصاف دیشب هم تنها یک برد به دست آورده بود. آخرین برد خانگی چلسی در مقابل شیاطین سرخ در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس به سال ۲۰۱۷ برمی‌گشت؛ وقتی ضربه سر آلوارو موراتا روی ارسال سزار آسپیلیکوئتا، شیرها را به برتری میلی‌متری خانگی رساند. آن روزها آنتونیو کونته و ژوزه مورینیو روی نیمکت ۲ تیم می‌نشستند.

دفاع متزلزل منچستریونایتد

اریک تن‌هاخ در گفت‌وگوی خبری پیش از مسابقه از این گفته بود که هافبک‌ها و مهاجمان تیمش به شرایط ایده‌آل برگشته‌اند اما در خط دفاع اوضاع روبه‌راه نیست. سرمربی هلندی بین ۲ نیمه مسابقه دیشب جانی اوانز را به جای رافائل واران به قلب خط دفاع فرستاد. او دقایقی بعد ناچار شد اوانز را هم از زمین بیرون بکشد و ویلی کامبوالای ۱۹ ساله را جایگزین او کند. تفاضل گل منچستریونایتد با تحمل شکست دیشب بار دیگر منفی شد و هیچ تیم دیگری در نیمه اول جدول در چنین شرایطی قرار ندارد. دروازه شیاطین سرخ از آغاز سال تقویمی ۲۰۲۴ به بعد مجموعاً ۲۲۵ بار تهدید شده؛ بیشتر از هر تیم دیگر در ۵ لیگ معتبر اروپایی در این مدت. تن‌هاخ عملکرد تیمش بعد از کریسمس گذشته را مثبت ارزیابی می‌کند!

 

مانت در طرف بازنده

میسون مانت، محصول آکادمی چلسی و بازیکن موفق شیرها در فصول گذشته در پنجره تابستانی نقل و انتقالات سال گذشته از این تیم به منچستریونایتد پیوست اما فرایند تطبیق او با تیم جدید به دلیل مصدومیت‌های متوالی خیلی دیر آغاز شد. بازیکن تیم ملی انگلیس ۵ روز پیش و در مصاف با برنتفورد بالاخره نخستین گل خود با پیراهن شیاطین سرخ را به ثمر رساند اما اریک تن‌هاخ ترجیح داد به دلیل فشار هواداران او را در ترکیب اصلی تیمش برای مسابقه مقابل چلسی قرار ندهد. مانت در دقیقه ۸۶ و وقتی پیروزی کاملاً در دسترس یونایتد بود وارد زمین شد و جای آلخاندرو گارناچو، زننده گل اول و آخر و بهترین بازیکن تیمش در مسابقه دیشب را گرفت.

مانت در لابلای سروصدای گوشخراش و اعتراض‌آمیز هواداران، شاهد یکی از تلخ‌ترین شب‌های دوران حرفه‌ای خود بود. او به امید شرایط بهتر قید حضور در غرب لندن را زد اما به تیمی پیوسته که با یک بازی بیشتر، تنها به اندازه انگشتان یک دست بیشتر از چلسی امتیاز جمع کرده است. تداوم افول یونایتد و حضور پراکنده و عملکرد سینوسی مانت می‌تواند جایگاه مانت در ترکیب تیم ملی انگلیس را هم در آستانه جام ملت‌های اروپا به خطر بیندازد.

66 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا