آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به استقبال سوپرکلاسیکو؛ هیجان در آن سوی آتلانتیک

برزیل و آرژانتین یک نبرد خاص را انجام می‌دهند.

مسابقات ملی ماه جاری در قاره اروپا با برگزاری مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ درحال برگزاری است و در قاره آمریکای‌جنوبی رقابت‌های صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۶ شروع شده‌. در دور ششم مسابقات مقدماتی در منطقه کونمبول، ۲ غول فوتبال آمریکای‌جنوبی یعنی برزیل و آرژانتین در نخستین روز آذرماه یعنی از ساعت ۴ بامداد چهارشنبه در استادیوم ماراکانا شهر ریودوژانیرو به‌مصاف هم می‌روند و مهم‌ترین مسابقه دور ششم این رقابت‌ها را برگزار می‌کنند. اختلاف نزدیک تیم‌ها در جدول رده‌بندی باعث شده‌ این مسابقه علاوه‌ بر حساسیت‌های همیشگی تقابل برزیل و آرژانتین، از جنبه‌های دیگری هم حائز اهمیت باشد؛ زردها ۲ نبرد آخر خود در این رقابت‌ها را واگذار کرده‌اند و شکست مقابل آرژانتین می‌تواند ۳ تیم اکوادور، پاراگوئه و شیلی را بالاتر از برزیل برساند و در سوی مقابل هم آلبی‌سلسته هم درصورت باخت مقابل برزیل و پیروزی احتمالی اروگوئه برابر بولیوی صدر جدول را از دست خواهد داد. شکست برزیل و آرژانتین در دور پنجم باعث شده‌ برد در سوپرکلاسیکو فوتبال ملی اهمیت بیشتری پیدا کند و حالا شاهد جنگی تمام‌عیار بین شاگردان فرناندو دینیز و لیونل اسکالونی در پایتخت برزیل خواهیم‌ بود.

 

تقابل برزیل و آرژانتین با قضاوت پیرو مازاگومز برگزار خواهد شد. این داور که ۳۹ ساله از کشور شیلی یکی‌از شاخص‌ترین داوران فصل جاری فوتبال عربستان بوده‌است و برد الاتحاد مقابل الاخدود در لیگ و پیروزی جنجالی النصر مقابل الاتفاق در جام‌حذفی با قضاوت او بوده‌است. مازاگومز برای آرژانتینی‌ها خوش‌یُمن جلوه کرده و آلبی‌سلسته در تک‌مسابقه فینالیسما (تقابل قهرمان جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ و کوپاآمریکا ۲۰۲۰) تحت قضاوت او توانست مقابل ایتالیا روبرتو مانچینی به برد ۳ بر صفر برسد. مازاگومز در دور سوم مقدماتی جام‌جهانی یک مسابقه مهم دیگر را هم قضاوت کرد که کلمبیا و اروگوئه به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند و حالا تقابل ۲ تیم قدرتمند دیگر قاره را هم سوت خواهدزد.

 

با افزایش تعداد تیم‌های جام‌جهانی از ۳۲ به ۴۸ آمریکای‌جنوبی به‌ علت تعداد کشورهای کم فقط ۱.۵ تیم افزایش سهمیه داشت و حالا ۶ تیم از ۱۰ تیم این قاره مستقیماً به جام‌جهانی صعود می‌کنند. طبق رده‌بندی فعلی فقط کشورهای پاراگوئه، شیلی، بولیوی و پرو از صعود مستقیم به جام‌جهانی ۲۰۲۶ بازمانده‌اند و ۱۳ مسابقه هر تیم از مسابقات مقدماتی باقی‌مانده است. باتوجه به قدرت فعلی برزیل حضور آن‌ها در بیست‌و‌سومین دوره جام‌جهانی را می‌توان قطعی دانست اما آن‌ها فعلاً شرایط خوبی ندارند و امیدوارند در نبرد با آرژانتین روند ناکامی‌های خود را پایان بدهند. شاگردان اسکالونی، مدافع عنوان قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۲۶ و برای ادامه روند خوب خود ملزم‌ به پیروزی در خانه رقیب همیشگی یعنی برزیل هستند. آرژانتینی‌ها دیدار آخر خود را واگذار کرده‌اند و باخت مقابل سلسائو ناآماده می‌تواند زمینه‌ساز ورود آرژانتین به حاشیه و بحران شود.

گروه نرم افزاری ماهور

زردها روی نوار ناکامی

در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم‌های قدرتمند بسیاری مثل آلمان، بلژیک، اروگوئه، اسپانیا و برزیل عملکرد ضعیف و دور از انتظاری داشتند اما عملکرد ضعیف برزیلی‌ها همچنان هم ادامه دارد و همچنان نتوانسته‌اند به روزهای خوب خود برگردند. بعد از صعود از گروه هفتم جام‌جهانی به‌عنوان تیم نخست و پیروزی مقابل کره‌جنوبی در یک‌هشتم، سلسائو در ضربات پنالتی مغلوب کرواسی شد و بعد از آن تیته سرمربی وقت برزیل از سمت خود کناره‌گیری کرد. فدراسیون فوتبال برزیل رامون منزس را به‌عنوان سرمربی موقت تیم‌ملی برزیل انتخاب کرد و زردها تحت هدایت او ۲ شکست مقابل مراکش و سنگال و پیروزی برابر گینه در دیدارهای تدارکاتی را تجربه کردند. در ادامه تغییرات نیمکت تیم‌ملی برزیل، فرناندو دینیز با قراردادی به‌مدت یک‌سال هدایت برزیل را برعهده گرفت و این درحالی است که او سرمربی تیم فلومیننزه است و فقط در ایام مسابقات ملی هدایت برزیل را برعهده دارد! فلومیننزه با هدایت این سرمربی در جدول ۲۰ تیمی لیگ برزیل در رده هشتم قرار دارد و دینیز تاکنون در ۵ مسابقه روی نیمکت برزیل نشسته‌است.

 

اولین مسابقه برزیل در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ مقابل بولیوی بود و در روز درخشش رودریگو و نیمار سلسائو پیروزی پرگل ۵ بر یک کسب کرد تا شروعی خوب در رقابت‌ها داشته‌باشد. گام دوم برزیل در این مسابقات مقابل پرو بود. پرو درحال‌حاضر بدون برد و حتی گل‌زده ضعیف‌ترین تیم در مسابقات مقدماتی است و زردها در روز گلزنی مارکینیوش در دقیقه ۹۰ توانستند به‌لطف یک برد خفیف از سد پرو عبور کنند و بعد از آن دیگر هیچ بردی به‌دست نیاوردند. برزیلی‌ها در سومین مسابقه خود در خانه میزبان ونزوئلا بودند و در شرایطی که با گل گابریل پیش افتادند، برد را در دقایق پایانی با تساوی عوض کردند و ۲۶ مهرماه در دور چهارم مسابقات مقدماتی مقابل اروگوئه قدرتمند قرار گرفتند. شاگردان مارچلو بیلسا که روزهای خوبی را سپری می‌کنند با گل‌های داروین نونیز و نیکولاس دلاکروز به برد ۴ بر صفر رسیدند و اولین باخت برزیل در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ را رقم زدند. دقیقاً یک‌ماه بعد برزیل باز هم در دیداری خارج‌از خانه این‌بار مقابل کلمبیا قرار گرفت و گل زودهنگام گابریل مارتینلی در دقیقه ۴ با ۲ گل لوئیس دیاس در عرض ۴ دقیقه پاسخ داده‌ شد و دومین شکست متوالی برزیل در یک‌ماه رقم خورد تا زنگ‌ خطر برای زردها به صدا دربیاید.

 

طبق آخرین رنکینگ فیفا، برزیل بالاتر از انگلیس و بلژیک در جایگاه سوم قرار دارد. شکست یا تساوی آن‌ها مقابل برزیل باعث می‌شود زردها در چهارمین مسابقه متوالی خود بردی نداشته‌ باشند و بعد از مدت‌ها دوباره یک آمار منفی را تجربه می‌کنند. آخرین‌باری که برزیل در ۴ مسابقه متوالی بردی نداشت به بازه زمانی ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۶ شهریور ۱۳۹۸) تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) بر می‌گردد که مقابل تیم‌های کلمبیا، سنگال و نیجریه متوقف و درمصاف با پرو و آرژانتین متحمل باخت شدند. از مسابقات مقدماتی برای جام‌جهانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ برزیل همواره به‌عنوان تیم صدرنشین منطقه آمریکای‌جنوبی راهی جام‌جهانی شده و آن‌ها فعلاً این آمار درخشان را از دست‌رفته می‌بینند. آخرین‌بار که در کسب رتبه اول ناکام بودند به مسابقات مقدماتی برای جام‌جهانی ۲۰۰۲ بر می‌گردد. آنها بعد از آرژانتین و اکوادور سوم شدند و در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ به‌علت میزبانی از جام‌جهانی غایب بودند.

آلبی‌سلسته در اندیشه تداوم روزهای درخشان

شاگردان لیونل اسکالونی که طی یک سال اخیر به مهم‌ترین افتخار در عرصه فوتبال رسیده‌اند، بعد از جام‌جهانی هم شرایط خوب و ایده‌آل خود را ادامه داده‌اند و در صدر جدول مسابقات مقدماتی قرار دارند. آرژانتینی‌ها در سالروز شکست عجیب، تلخ و البته بیدارکننده مقابل عربستان در دور گروهی جام‌جهانی باید مقابل برزیل همیشه پرمدعا قرار بگیرند و امیدوارند دومین شکست خود پس‌از جام‌جهانی را تجربه نکنند. آن‌ها بعد از غلبه‌ بر فرانسه در فینال جام‌جهانی ۴ مسابقه تدارکاتی مقابل کشورهای پاناما، کوراسائو، استرالیا و اندونری برگزار کردند و در همه دیدارها پیروز میدان بودند. در این چهار مسابقه تدارکاتی آن‌ها ۱۳ بار دروازه رقبا را باز کردند و گلی دریافت نکردند و با آمادگی کامل مسابقات مقدماتی برای جام‌جهانی بعدی را آغاز کردند.

 

شروع کار آرژانتین در مسابقات مقدماتی مقابل اکوادور بود. در روز برتری عملکرد آرژانتینی‌ها آن‌ها با تنها گل فوق‌ستاره خود یعنی لیونل مسی از سد اکوادور عبور کردند و در گام دوم برابر بولیوی قرار گرفتند. در شرایطی که بولیوی بیش‌از یک نیمه با یک اخراجی کار را دنبال کرد، گل‌های انزو فرناندس، نیکولاس تالیافیکو و نیکولاس گونسالس برتری ۳ بر صفر را برای آلبی‌سلسته به ارمغان آورد و آن‌ها گام دوم را هم با موفقیت پشت‌سر گذاشتند. در دور سوم مسابقات آرژانتین در خانه میزبان پاراگوئه بود؛ گل زودهنگام نیکولاس اوتامندی در دقیقه ۳ ضامن برد خفیف آرژانتینی‌ها بود و بعد از آن شاگردان اسکالونی مقابل پرو قرار گرفتند. آرژانتین در روز درخشش لیونل مسی توانست مقابل پرو به برد ۲ بر صفر برسد و آخرین برد خود را در مسابقات مقدماتی جشن گرفتند. آرژانتین در آخرین نبرد خود قبل‌از جدال با برزیل در خانه میزبان اروگوئه آماده بود و گل‌های رونالد آرائوخو و داروین نونیز باعث برتری ۲ بر صفر اروگوئه شد و اولین شکست آرژانتین بعد از باخت مقابل عربستان رقم خورد.

 

آرژانتینی‌ها در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در قاره آمریکای‌جنوبی با کسب ۱۲ امتیاز از ۵ مسابقه در رده نخست جدول قرار دارند و با تنها ۲ گل‌خورده صاحب بهترین خط دفاع مسابقات هستند. آلبی‌سلسته پس‌از فینال جام‌جهانی تنها در یک مسابقه دروازه خود را بازشده دیده‌ و با ۴ کلین‌شیت در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ بهترین عملکرد را بین تیم‌های این قاره به‌ثبت رسانده‌است. شاگردان اسکالونی یکی‌از تیم‌های بدشانس این مسابقات بوده‌اند و با ۷ ضربه به تیر دروازه رقبا در این زمینه رکورددار هستند. براساس آخرین رنکینگ اعلام‌شده از سوی فیفا، آرژانتینی‌ها با فاصله‌ای جزئی نسبت‌ به فرانسه بهترین تیم جهان و برای حفظ این صدرنشینی نیازمند کسب نتیجه مقابل برزیل هستند.

 

نکات آماری

تیم‌های برزیل و آرژانتین تاکنون در تمام رقابت‌ها ۱۰۸ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که برزیلی‌ها آمار بهتری داشته‌اند و ۴۵ برد کسب کرده‌اند.سهم آرژانتین ۴۰ پیروزی بوده‌است و ۲۳ تقابل ۲ تیم هم با تساوی به‌اتمام رسیده‌ تا هیچ‌کدام از ۲ تیم برتری مشخصی نسبت‌ به دیگری نداشته‌ باشد. طی ۱۰۸ تقابل این ۲ تیم برزیلی‌ها ۱۷۸ بار گلزنی کرده‌اند و ۱۶۹ گل هم دریافت کرده‌اند. در ۱۰ مسابقه آخر برزیل و آرژانتین در تمام رقابت‌ها آمار کاملاً برابر بوده‌ و هر ۲ تیم ۴ برد داشته‌اند و ۲ مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده‌ است.

۵ رویارویی آخر برزیل و آرژانتین در مسیر صعود به جام‌جهانی با ۳ تساوی و ۲ برد برزیل همراه بوده‌ و دست آرژانتینی‌ها از برد کوتاه مانده‌است. برزیل و آرژانتین تاکنون ۴ بار در ادوار جام‌جهانی مقابل هم قرار گرفته‌اند که برزیلی‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند و در نیمی‌ از مسابقات پیروز بوده‌اند. سهم آرژانتین در جام‌جهانی مقابل برزیل فقطیک برد بوده‌است که به جام‌جهانی ۱۹۹۰ برمی‌گردد. در ۵ مسابقه آخر برزیل و آرژانتین که اسماً و رسماً زردها میزبان بوده‌اند، ۳ برد سهم برزیل بوده‌ و آرژانتین به ۲ پیروزی رسیده‌است.

 

در تقابل با برزیل امید اول گلزنی و درخشش برای تیم‌ملی آرژانتین قطعاً لیونل مسی، فوق‌ستاره این تیم خواهدبود. مسی تاکنون در تمام رقابت‌ها ۱۳ بار مقابل برزیل قرار گرفته‌ که بیش‌تر از تعداد بردهایش، متحمل باخت شده‌است! او مقابل آرژانتین ۵ پیروزی کسب کرده‌ و ۶ بار هم باخته‌ و برد احتمالی در دیدار جاری آمار او مقابل برزیل را کاملاً مساوی می‌کند. این ستاره آرژانتینی تاکنون ۵ بار مقابل برزیل گلزنی کرده‌ که هر ۵ گل در دیدارهای دوستانه بوده‌ و در مسابقه‌ای رسمی مقابل برزیل گلزنی نکرده‌است. ادسون آرنتس دوناسیمنتو ملقب‌به پله با ۸ گل‌زده بهترین گلزن تاریخ این نبرد تمام‌عیار در عرصه فوتبال ملی است.

58 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا