آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

تغییرات پرسپولیس و استقلال نسبت به آخرین دربی؛ پوست‌اندازی برای انتقام

پرسپولیس نسبت به دربی آخر فصل پیش، فقط 3 تغییر داشته که همه آن‌ها اجباری بوده‌اند. استقلال اما، با تیم تازه‌ای وارد میدان می‌شود.

فصل پیش فوتبال ایران، با یک دربی حساس به پایان رسید. مسابقه‌ای که پرسپولیس در آن، توانست قهرمانی جام حذفی را به دست آورد و قهرمانی سوپرجام را هم قطعی کند. هر دو تیم نسبت به آن مسابقه، تغییراتی داشته‌اند. تغییرات پرسپولیس به عنوان قهرمان همه جام‌ها، طبیعتا کمتر بوده و استقلال، با چهره کاملا متفاوتی وارد زمین می‌شود. مسابقه‌ای که شاید حساسیت فینال جام حذفی را نداشته باشد، اما می‌تواند مسیر هر دو تیم در ادامه فصل را تعیین کند.

 

جای خالی وحید و عیسی

پرسپولیس در فاز دفاعی، نسبت به فصل قبل کمترین تغییر را داشته است. علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر، گیورگی گولسیانی، علی نعمتی و میلاد سرلک، همگی در دربی قبلی حاضر بودند و فردا هم احتمالا برای پرسپولیس بازی خواهند کرد. تنها تغییر مهم پرسپولیس در دفاع، مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی است. مدافع تاثیرگذاری که بخاطر مصدومیت، ماه‌ها از میادین دور خواهد بود و محمدحسین کنعانی‌زادگان، خرید این فصل پرسپولیس به جای او در ترکیب پرسپولیس به میدان می‌رود. ورود مسعود ریگی به ترکیب پرسپولیس، چهره این تیم را نسبت به دربی برگشت فصل پیش، دفاعی‌تر می‌کند.

 

در فاز هجومی اما، پرسپولیس چند جای خالی مهم نسبت به دربی فصل قبل دارد. مهدی ترابی، مثل فصل پیش در ترکیب پرسپولیس حاضر خواهد بود. ترابی وینگر چپ و سعید صادقی، وینگر راست پرسپولیس در بازی فردا هستند. سروش رفیعی هافبک خلاق پرسپولیس هم، مشکلی ندارد و در صورت انتخاب یحیی گل‌محمدی، می‌تواند در ترکیب به میدان برود. با این تفاوت که سروش دربی برگشت فصل پیش در کنار سرلک بازی می‌کرد اما این بار، باید نزدیک به دروازه حریف جای خالی وحید امیری را پر کند. امیری، مهمترین غایب پرسپولیس در دربی است. بازیکنی که معلوم شده، بازی‌های پایانی نیم فصل اول و جام ملت‌های آسیا را هم از دست می‌دهد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

سومین تغییر مهم پرسپولیس، در خط حمله است. عیسی آل‌کثیر، که در آخرین بازی دو تیم نمایش خوبی داشت و در لیگ برتر زننده تک گل بازی هم بود، پرسپولیس را ترک کرده و این فصل پیراهن سپاهان را می‌پوشد. شهاب زاهدی، جانشین او در خط حمله پرسپولیس محسوب می‌شود. زاهدی با وجود زدن 4 گل در لیگ و یک گل در لیگ قهرمانان، بخاطر آمار ضعیف خط حمله پرسپولیس، هنوز نتوانسته توقعات را برآورده کند و شاید، دربی بهترین فرصت برای این کار باشد. با توجه به حفظ یحیی گل‌محمدی روی نیمکت، پرسپولیس روی کاغذ تغییرات کمتری نسبت به استقلال داشته اما مصدومیت وحید امیری و جدایی آل‌کثیر، کیفیت خط حمله این تیم را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال یحیی و این تیم، نشان داده‌اند راه موفقیت در شرایط سخت را می‌دانند.

یک تیم کاملا متفاوت

استقلال این فصل، با چهره کاملا جدیدی وارد لیگ شده و صدرنشینی این تیم، نشان می‌دهد تغییرات آن‌ها مثبت بوده‌اند. ریکاردو ساپینتو فصل پیش، با دو باخت به پرسپولیس در لیگ و جام حذفی، هر دو جام را از دست داد و جواد نکونام، فرصت دارد انتقام هر دوی آن‌ها را بگیرد. حضور نکونام روی نیمکت استقلال به جای سا پینتو، مهمترین تغییر استقلال نسبت به فصل گذشته است.

 

استقلال این فصل، با سیستم سه دفاعه بازی می‌کند. حسین حسینی همچنان دروازه‌بان این تیم است. روزبه چشمی که فصل پیش هافبک دفاعی استقلال بود، به خط دفاع منتقل شده و در کنار ایمان سلیمی و آرمین سهرابیان، دو خرید جدید آبی‌پوشان خط دفاعی را تشکیل می‌دهد. زوج حردانی و سلمانی که فصل پیش در سمت راست و چپ برای سا پینتو بازی می‌کردند، کاملا از ترکیب اصلی خارج شده‌اند و استقلال نکونام، با یامگا و جلالی در دو سمت بازی می‌کند. مصدومیت یامگا، فصل پیش ضربه بزرگی به استقلال در دو دربی لیگ و جام حذفی زد و بازگشت درخشان او، اتفاق خوبی برای آبی‌پوشان محسوب می‌شود. انتخاب نکونام برای میانه زمین هم، زوج مهدی‌پور و حامدی‌فر است. فصل پیش استقلالی‌ها، در آخرین دربی با سعید مهری و روزبه چشمی بازی کردند.

 

آرش رضاوند، نقش کلیدی خود را در استقلال نکونام هم حفظ کرده است. دیگر بازیکنان هجومی استقلال اما، نسبت به فصل پیش کاملا تغییر کرده‌اند. مهدی قایدی و محمد محبی، از استقلال جدا شده‌اند و ارسلان مطهری هم، دیگر مهاجم ثابت استقلال نیست. در عوض، استقلالی‌ها با خرید گوستاوو بلانکو و مهرداد محمدی، خط حمله تازه‌ای ساخته‌اند. آمار گل‌های هیچکدام از مهاجمان استقلال، بالا نبوده اما وظیفه گلزنی، در تیم نکونام تقسیم شده است. استقلال در زمینه گلزنی بازیکن‌های مختلف، یکی از رکوردداران این فصل لیگ به حساب می‌آید.

 

از استقلال فینال جام حذفی، احتمالا فقط 3 نفر در بازی فردا حاضر خواهند بود و این تیم، با 8 بازیکن جدید وارد زمین می‌شود. از آن سه نفر هم، یک نفر یعنی روزبه چشمی تغییر پست داده است. نیمکت استقلال و سبک بازی این تیم هم، با ورود جواد نکونام تفاوت‌های زیادی نسبت به بازی قبلی دو تیم دارد. تغییراتی که استقلالی‌ها را امیدوار می‌کند در این بازی، نتیجه هم نسبت به بازی‌های گذشته متفاوت باشد.

56 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا