آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز

جام ملت‌های اروپا در حال شناختن حاضران؛ ۸ تیم در مرحله نهایی

پیچیدگی و غیرقابل پیش‌بینی بودن نتایج در بازی‌های دور انتخابی جام ملت‌های اروپا باعث شد تا همچنان نیمه بزرگ‌تر تیم‌های حاضر در این مسابقات نامعلوم بمانند. نتایج روز گذشته تکلیف 8 تیم را در مرحله نهایی مشخص کرده و با بازی‌های امروز ممکن است بر این تعداد اضافه شود. آلمان به عنوان میزبان و پس از این تیم فرانسه، پرتغال، بلژیک، اسپانیا، اسکاتلند، ترکیه و اتریش تیم‌هایی هستند که حضورشان در جام ملت‌های 2024 در آلمان قطعی است. جای خالی بزرگان دیگری هم در این لیست به چشم می‌خورد و می‌تواند قابل توجه باشد.

 

آلمان؛ دردسر میزبانی

شاید صعود بدون دغدغه و حضور بدون قید و شرط به بهانه میزبانی برای ژرمن‌ها در نگاه اول مطلوب و ایده‌آل به نظر برسد اما نگاهی به وضعیت تیم ملی آلمان، اخراج هانسی فلیک و تقلای سران فوتبال این کشور برای برگزاری‌ بازی‌های دوستانه با کیفیت نشان می‌دهد دردسر آلمانی‌ها نه تنها کمتر نشده بلکه آنها برای حفظ آمادگی و محک زدن تیم خود به صرافت بیشتری افتاده‌اند. سخت است هر رقیبی را برای یک مسابقه دوستانه طوری توجیه کنند که گویا یک بازی رسمی در حال جریان است و رقبای آلمان بدون چنین شرایطی در حال آزمون و خطا در مسابقاتی حساس و رسمی هستند. با این حال غیبت در دور انتخابی و حضور قطعی بدون انجام حتی یک بازی، خوبی‌های خودش را هم برای آلمان داشته است.

 

پرتغال و فرانسه؛ مطمئن و مقتدر

فینالیست‌های جام ملت‌های اروپا 2016 در دور مقدماتی رقبا را از دم تیغ گذراندند و با اقتدار به مرحله بعد رسیدند. آنها بدون دردسر و نگرانی بازی به بازی پیش رفتند و اکنون باید برای حضور قدرتمند در مرحله بعدی برنامه‌ریزی کنند. پرتغال با اقتداری حیرت‌انگیز و کسب 8 برد از 8 بازی بدون رقیب برای صدرنشینی در گروه دهم مسابقات از همین حالا در حال خط و نشان کشیدن برای رقباست و فرانسه هم با وجود هلند در گروهش با 6 برد از 6 مسابقه بدون رقیب برای صدرنشینی به دور بعدی رسیده. آنها مدعیان جام بعدی خواهند بود و این گزاره را با صعود مقتدرانه خود ثابت کردند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

اسکاتلند؛ شگفتی‌ساز

در حالی که تصور می‌شد حضور اسپانیا با ستاره‌های پرشمارش و همچنین حضور نروژ با هالند و اودگارد می‌توانند کار را برای اسکاتلند دشوار کنند، اما اسکاتلند کار صعود را برای رقبای همگروهش سخت کرد. تیم مترقی و جاه‌طلب اسکاتلند با کسب 5 برد و یک تساوی در 6 مسابقه برگزار شده‌اش و کسب 15 امتیاز صعودش را به دور بعدی قطعی کرده و با فرمی که از خودش نشان می‌دهد ثابت کرده نمی‌خواهد در آلمان زنگ تفریح یا بازی آسان رقبای بزرگ نام بگیرد. فوتبال اسکاتلند دوران خاصی را پشت سر می‌گذارد؛ دورانی که آنها برای جاه‌طلبی و رویا پردازی بیشتر، آمادگی کامل دارند. بدون تردید جا افتادن ستاره‌های فعلی در ترکیب اسکاتلند و رشد آنها تا سال 2024 می‌تواند نسخه به مراتب سرسخت‌تری از این تیم ارائه کند.

 

اسپانیا و بلژیک؛ مطابق انتظار

فقط صعود مقتدرانه و بردن تمام مسابقات دور انتخابی نیست که می‌تواند مورد تمجید باشد و صعود منطقی و قابل انتظار از سوی قدرت‌های فوتبال ملی در اروپا هم تداعی تیم‌های مدعی مرحله نهایی را می‌کند. اسپانیا و بلژیک با ارائه فرم قابل اطمینان و کسب امتیازهای لازم بلیت آلمان 2024 را برای خودشان زودتر از دیگران ذخیره کردند و باید منتظر برنامه‌ریزی این تیم‌ها برای حضور قدرتمند در مرحله بعدی باشیم.

شگفتی‌سازهای بعدی

حدود 2 سال می‌شود فوتبال اتریش در مسیری مشابه دوران اوج‌گیری بلژیک در دهه قبلی قرار گرفته و تیم رالف رانگنیک با نمایشی درخور و قابل تحسین به جمع 8 تیم اول راه یافته به مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا ملحق شده است. اتریش می‌خواهد با برنامه‌ریزی مشابه بلژیک استعدادهای خودش را در تیم‌های بزرگ اروپایی ببیند و با بازی آنها در بازی‌های بزرگ باشگاهی تیمی را بسازد که مانند بلژیک مدعی کسب عناوین باشد. در کنار اتریش نباید از ترکیه آماده این روزها غافل شد. آخرین نسخه از ترکیه قدرتمند در عرصه ملی به دوران حضور هاکان شوکور، عارف اردم، روشتکو رکبر و دیگر ستاره‌هایی باز می‌گردد که در جام‌جهانی 2002 درخشیدند. این بار و پس از حدود 20 سال ترکیه باز هم در حال نمایش ستاره‌هایی دیگر است. این تیم با 5 برد، یک باخت و یک تساوی در گروهی که ولز و کرواسی مدعی در آن حضور داشتند، فرم خوبی را به نمایش گذاشت و صعودش به دور بعدی را قطعی کرده است.

 

صعودهای بعدی و جا مانده‌ها

ممکن است نتایج بازی‌های امروز مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا، انگلیس، مجارستان، اسلوونی و دانمارک را به جمع صعود کرده‌ها برساند. در این بین انگلیس و مجارستان از شانس بالاتری برخوردارند. بزرگان دیگری هم ممکن است با تعلل بیشتر تبدیل به غایبان بزرگ رقابت‌ها شوند. ایتالیا هنوز در موقعیت مناسبی برای صعود مستقیم قرار نگرفته، هلند وضعیت مطلوبی ندارد، کرواسی باید تمام بازی‌های باقی مانده‌اش را با برد پشت سر بگذارد و نروژ هم باید خودش را برای حضور در مرحله سخت پلی‌آف آماده کند. مقدماتی جام ملت‌های اروپا هنوز ماجراهای زیادی خواهد داشت و تیم‌های بسیاری ممکن است در روز پایانی این مسابقات از سفر به آلمان در 2024 جا بمانند و یا اینکه در واپسین فرصت‌ها، بلیت این سفر را برای خودشان قطعی کنند.

56 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا