آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

راه آرسنال و بایرن برای رقم زدن جدال بزرگ؛ کارهای سختی که آسان شدند!

آرسنال و بایرن امشب یک رقابت بزرگ را برگزار می‌کنند.

در یکی‌ از حساس‌ترین نبردهای فصل، امشب در دور رفت یک‌چهارم‌ نهایی لیگ قهرمانان، آرسنال آماده میکل آرتتا در استادیوم امارات شهر لندن میزبان بایرن‌مونیخ خواهد بود. 2 تیم با شرایطی کاملاً متفاوت مقابل هم قرار می‌گیرند و تیم بحران‌زده توماس توخل کار بسیار سخت و دشواری برای موفقیت در آزمون دشوار دارد.

 

با اعلام یوفا تقابل آرسنال و بایرن‌مونیخ را یک داور سوئدی یعنی گلن نایبرگ قضاوت خواهد کرد. او ۳۵ سال سن دارد و در فصل جاری ۴ مسابقه لیگ‌قهرمانان را داوری کرده‌ که می‌توان به برد 4 بر 3 مونیخی‌ها مقابل منچستریونایتد اشاره کرد. او تاکنون فقط یک مسابقه آرسنالی‌ها را سوت زده‌است که به مرحله گروهی فصل جاری و برد 2 بریک مقابل سویا باز می‌گردد. نایبرگ برای بایرنی‌ها هم فقط یک بار داوری کرده‌ و به‌سبب برد مقابل یک تیم انگلیسی مونیخی‌ها خاطرات خوشی از او دارند. او برای اولین‌بار در فصل جاری در مراحل حذفی لیگ قهرمانان قضاوت می‌کند.

 

طبق قرعه‌کشی انجام‌شده برندگان 2 مسابقه آرسنال – بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید – منچسترسیتی در نیمه‌نهایی مقابل هم قرار می‌گیرند و این 4 تیم سمت سخت‌تر جدول را تشکیل داده‌اند. در دیگر نبرد امشب رئال‌مادرید در اسپانیا میزبان منچسترسیتی است و شاهد تقابل دوباره پپ گواردیولا اسپانیایی با تیم اسپانیایی خواهیم‌ بود. چهارشنبه ۲۲ فروردین اتلتیکومادرید در مادرید میزبان دورتموند است و پاری‌سن‌ژرمن و بارسلونا در مسابقه‌ای حساس و پراهمیت مقابل هم قرار می‌گیرند و برندگان آن 2 تقابل هم برگزارکننده یک مسابقه نیمه‌نهایی هستند. فینال فصل جاری لیگ‌قهرمانان شنبه ۱۳ خرداد در استادیوم ومبلی شهر لندن برگزار می‌شود و آرسنالی‌ها امیدوارند به فینال در شهر خودشان، صعود کنند. این امر مستلزم شکست‌دادن بایرن‌مونیخ است!

گروه نرم افزاری ماهور

 

در سودای تکمیل بازگشت شکوهمندانه

شاگردان میکل آرتتا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ‌ قهرمانان در گروه دوم با تیم‌های آیندهوون هلند، لانس فرانسه و سویا اسپانیا همگروه بودند و کار خود در این مسابقات را با برد 4 بر صفر خانگی مقابل آیندهوون شروع کردند. در دور دوم گروهی در شرایطی که از تیم فرانسوی پیش‌بودند، 2 بر یک مسابقه را واگذار کردند و شکست عجیبی را متحمل شدند. لندنی‌ها هر 2 مسابقه خود مقابل سویا در گروهی را با کسب پیروزی پشت‌سر گذاشتند و در هفته پنجم انتقام شکست دور رفت را از لانس گرفتند و درنهایت مرحله گروهی را با تساوی مقابل تیم هلندی به‌ پایان رساندند. کسب ۱۳ امتیاز توسط توپچی‌های لندنی حکم صدرنشینی آن‌ها را امضا کرد و در یک‌هشتم مقابل پورتو سخت‌کوش قرار گرفتند. شاگردان آرتتا مسابقه رفت را درمقابل پورتو یک بر صفر واگذار کردند و در مسابقه دوم با تنها گل لیاندرو تروسار کار را به ضربات پنالتی کشاندند. در روزی‌ که آرسنالی‌ها تمامی پنالتی‌های خود را گل کردند، پورتویی‌ها ۲ ضربه را خراب کردند و شاگردان آرتتا صعودی سخت و دشوار را جشن گرفتند. آن‌ها در ۸ مسابقه ۴ بار کلین‌شیت کرده‌اند و گابریل ژسوس با ۴ گل بهترین گلزن این فصل آرسنال در رقابت‌های لیگ‌قهرمانان است.

 

به‌ لطف تساوی منچستریونایتد با لیورپول در هفته اخیر لیگ‌برتر انگلیس، آرسنالی‌ها اکنون با ۷۱ امتیاز به‌دلیل تفاضل‌ گل بهتر درمقایسه با لیورپول در صدر جدول هستند و منچسترسیتی ۷۰ امتیازی را نیز درتعقیب خود می‌بینند. تیم آرتتا بیش‌تر از هر تیم دیگری در لیگ صاحب پیروزی شده‌اند؛ ۵ بار متوقف شده‌اند و مقابل تیم‌های نیوکاسل، استون‌ویلا، وستهام و فولام باخته‌اند و مقابل بزرگان و قدرتمندان عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. با ۷۵ گل‌زده و ۲۴ گل‌خورده صاحب بهترین خط حمله و تدافعی‌ترین خط دفاع در لیگ هستند و در ۱۴ مسابقه هم کلین‌شیت کرده‌اند. آرسنالی‌ها سومین تیم برتر لیگ انگلیس ازلحاظ خلق XG هستند و ۱۲۵۳ بار در محوطه جریمه رقبا لمس توپ داشته‌اند و از این نظر بعد از منچسترسیتی دوم هستند. بوکایو ساکا با ۱۴ گل‌زده بهترین گلزن توپچی‌های لندنی در فصل جاری لیگ است.

آخرین حضور آرسنال در لیگ‌قهرمانان تا پیش‌از امسال به فصل ۱۷-۲۰۱۶ بر می‌گردد. آن‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی آن دوره حذف شدند و از آن نسل و تیم تقریباً هیچ اثری در آرسنال باقی نمانده‌ است. کمبود تجربه اروپایی برای تیم فعلی آرسنال درمقایسه با تجربه بالای بایرنی‌ها و البته توماس توخل می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف تیم آرتتا مقابل تیم آلمانی باشد و باید دید میکل آرتتا که حالا درحال تبدیل‌شدن به یک سرمربی فوق‌العاده است، می‌تواند بر توماس توخل غلبه کند یا خیر. بعد از تقابل با بایرن‌مونیخ در مسابقه رفت، آرسنالی‌ها مقابل استون‌ویلا در لیگ قرار می‌گیرند و سپس نبرد برگشت خود را برابر بایرن‌مونیخ برگزار می‌کنند. ولورهمپتون، چلسی و تاتنهام تقابل‌های بعدی آرسنال در لیگ هستند و نقشی مهم و حیاتی در قهرمانی یا عدم‌ قهرمانی توپچی‌های لندنی خواهد داشت.

 

مونیخی‌ها در بحرانی‌ترین شرایط ممکن

توماس توخل و بایرن‌مونیخ در فصل جاری در تمام رقابت‌ها عملکرد ضعیف و حتی فاجعه‌باری داشته‌اند و روزهای سیاهی را سپری می‌کنند. قهرمانی آن‌ها در لیگ غیرممکن شده‌ چون بایرلورکوزن ژابی آلونسو با کسب ۳ امتیاز دیگر فاتح لیگ می‌شود و اندک‌ امید بایرنی‌ها برای موفقیت در فصل جاری، قهرمانی در لیگ قهرمانان است. بایرنی‌ها در مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان در گروه نخست با تیم‌های کپنهاگن دانمارک، گالاتاسرای ترکیه و منچستریونایتد همگروه بودند و با ۱۶ امتیاز و بدون شکست راهی مراحل حذفی شدند. مونیخی‌ها در گام اول توانستند با گل‌های لروی سانه، سرژ گنابری، هری کین و ماتیس تل مقابل منچستریونایتد به برد 4 بر 3 برسند و در گام دوم برد حداقلی ۱-۲ مقابل کپنهاگن دانمارک را به چشم دیدند. بایرنی‌ها در 2 دیدار متوالی مقابل فنرباغچه ترکیه توانستند صاحب برد شوند و در دور پنجم و در آلمان مقابل کپنهاگن بدون گل متوقف شدند. شاگردان توخل در آخرین مسابقه خود در گروهی و در شهر منچستر مقابل یونایتدی‌ها با تنها گل کینگزلی کومان به برد خفیف یک بر صفر رسیدند و بالاتر از کپنهاگن، صدرنشین گروه لقب گرفتند. در مرحله یک‌هشتم نهایی بایرن‌مونیخ مقابل لاتزیو قرار گرفت و در مسابقه رفت با تنها گل چیرو ایموبیله از روی نقطه پنالتی متحمل باخت اما در مسابقه برگشت با دبل هری کین و یک گل از توماس مولر به برد 3 بر صفر رسیدند و با برتری درمجموع مقابل لاتزیو راهی یک‌چهارم نهایی شدند.حالا بعد از منچستریونایتد، بایرنی‌ها در فصل جاری لیگ‌قهرمانان برای دومین‌بار مقابل یک تیم انگلیسی قرار می‌گیرند. مونیخی‌ها طی فصل فعلی لیگ‌قهرمانان آمار ۱۵ گل‌زده و ۷ گل‌ خورده داشته‌اند و در ۳ مسابقه دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند و ۴ بار هم تیر دروازه رقبا را به لرزه درآورده‌اند. شاگردان توماس توخل در این مسابقات در فصل کنونی صاحب ۲۸ موقعیت خوب گلزنی شده‌اند و با هدردادن ۱۶ موقعیت فقط منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن عملکرد بدتری نسبت‌ به آن‌ها داشته‌اند. در حال‌حاضر 4 ستاره، آقای‌ گل مشترک لیگ‌قهرمانان هستند و هری کین از بایرن‌مونیخ با ۶ گل یکی‌ از برترین گلزنان است.

 

قهرمانی بوندس‌لیگا عملاً برای بایرنی‌ها از دست رفته‌است و آن‌ها اکنون مثل تیم اشتوتگارت ۶۰ امتیازی هستند و امکان دارد حتی در پایان فصل در جایگاه دوم هم قرار نگیرند. آخرین فصلی که بایرن‌مونیخ علاوه‌ بر قهرمان‌نشدن، حتی در جایگاه دوم هم قرار نگرفت به فصل ۱۱-۲۰۱۰ بازمی‌گردد؛ وقتی دورتموند و همین بایرلورکوزن به‌ترتیب قهرمان و نایب‌ قهرمان شدند! مونیخی‌ها در فصل کنونی لیگ صاحب ۱۹ برد و ۳ تساوی از ۲۸ مسابقه شده‌اند و مقابل اینتراخت‌فرانکفورت، وردربرمن، بایرلورکوزن، بوخوم، دورتموند و هایدنهایم بازنده بوده‌اند. آن‌ها با ۸۰ گل‌زده صاحب هجومی‌ترین خط حمله لیگ هستند و ۳۶ گل هم دریافت کرده‌اند. شاگردان توماس توخل در نبردهای خارج‌از خانه لیگ در فصل جاری عملکرد ضعیفی داشته‌اند و آمار ۸ برد و ۴ باخت از ۱۴ مسابقه را به‌ثبت رسانده‌اند و از این‌ نظر چهارمین تیم برتر در لیگ هستند. هری کین با ۳۲ گل‌زده آقای گل بوندس‌لیگا است و لروی سانه با ۱۱ پاس‌گل بهترین پاسور لیگ نام دارد. بدون‌شک در تقابل با آرسنال، هری کین امید اول گلزنی تیم توماس توخل خواهد بود.

هدف اول بایرنی‌ها در شرایط فعلی کسب جام لیگ‌قهرمانان و حفظ نایب‌قهرمانی در لیگ آلمان است.آن‌ها این روزها هیچ نشانی از بایرن همیشه مدعی ندارند. بایرن بین 2 مسابقه رفت و برگشت مقابل آرسنال در لیگ به‌مصاف کلن می‌رود و یونیون‌برلین و اینتراخت‌فرانکفورت رقبای بعدی در لیگ هستند. درصورت شکست مونیخی‌ها مقابل آرسنال در مسابقه رفت ممکن‌ است توماس توخل حتی زودتر از زمان مقرر یعنی پایان فصل، بایرن‌مونیخ را ترک کند و حالا او در شرایط بسیار بدی بسر می‌برد. ساشا بویی و بونا سار تنها غایبان بایرن‌مونیخ مقابل آرسنال هستند و بازگشت مانوئل نویر را می‌توان خبر خوب مهمی برای مونیخی‌ها قلمداد کرد.

 

دست بالاتر مونیخی‌ها

تیم‌های آرسنال و بایرن‌مونیخ تاکنون در رقابت‌های رسمی ۱۲ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که همگی این رویارویی‌ها در لیگ‌قهرمانان شکل گرفته. سهم آرسنال ۳ برد بوده و بایرن‌مونیخ ۷ پیروزی کسب کرده‌. 2 تیم در ۲ مسابقه به تساوی رضایت داده‌اند و در این ۱۲ مسابقه آرسنالی‌ها ۱۳ بار گلزنی کرده‌اند و بایرنی‌ها ۲۷ گل به‌ثمر رسانده‌اند که نشان‌ از برتری بیش‌ از دوبرابری آن‌ها دارد. در اتفاقی عجیب هر ۳ تقابل آخر آرسنال و بایرن‌مونیخ با نتیجه پرگل ۱-۵ به‌نفع آلمانی‌ها تمام شده‌ و با شرایط 2 تیم آرسنالی‌ها امیدوارند در این مرحله انتقام گذشته را بگیرند.

 

تاکنون ۶ مسابقه 2 تیم به میزبانی لندنی‌ها برگزار شده‌و بایرنی‌ها در خانه حریف هم عملکرد بهتری داشته‌اند. تیم باواریایی در خانه آرسنال صاحب ۳ برد شده‌ و تیم میزبان فقط ۲ پیروزی داشته‌. توماس مولر با ۵ گل از بایرن‌مونیخ بهترین گلزن تقابل‌های آرسنال و بایرن‌مونیخ است و بعد از او روبرت لواندوفسکی و آرین روبن از بایرن‌مونیخ با ۳ گل و اولیویه ژیرو از آرسنال با ۳ گل قرار دارند. مولر امشب می‌تواند با افزایش تعداد گل‌های خود فاصله را به بیش‌از دوبرابر افزایش دهد. امشب آرسنال و بایرن‌مونیخ برای اولین‌بار در تاریخ در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند.

 

سرمربیان 2 تیم یعنی میکل آرتتا و توماس توخل، تاکنون فقط ۳ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. مرد اسپانیایی به ۲ برد رسیده‌ و توخل یک بار پیروز شده‌است و همه این نبردها در لیگ انگلیس بوده‌. طبق الگوی برد و باخت‌های توماس توخل در مقابل آرسنال، او حالا امشب باید موفق‌ به شکست‌ دادن توپچی‌ها شود. چنین اتفاقی با توجه‌ به شرایط 2 تیم این امر اتفاقی بسیار سخت و بعید است. بوکایو ساکا و جمال موسیالا ارزشمندترین ستارگان 2 تیم هستند و می‌توانند امشب تعیین‌کننده باشند. هری کین امید اول گلزنی بایرن‌مونیخ مقابل آرسنال تاکنون ۱۹ بار مقابل آن‌ها قرار گرفته‌ و آمار ۷ برد و ۷ باخت، ۱۴ گل‌زده و ۳ پاس‌گل را داشته. صعود مونیخی‌ها نیازمند درخشش این ستاره انگلیسی است.

66 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا