آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

شیوه برگزاری سوپرلیگ مشخص شد؛ هرم پر زرق و برق

سوپرلیگ در ۳ سطح و با حضور ۶۴ تیم برگزار می‌شود.

سازمان سوپر لیگ اروپا دقایقی پیش ساختار جدید برگزاری این رقابت‌ها را اعلام کرد. برخلاف طرح اولیه که به دلیل غیررقابتی بودن مورد اعتراض هواداران فوتبال در سراسر جهان قرار گرفته بود، ساختار جدید برای هیچ باشگاهی جایگاه دائمی پیش‌بینی نمی‌کند. با این حال شیوه برگزاری سوپر لیگ به گونه‌ای خواهد بود که باشگاه‌های بزرگ برای بقا در این تورنمنت عملاً نیازی به نتیجه گرفتن در لیگ داخلی نخواهند داشت. تورنمنت احتمالی سوپر لیگ با حضور ۱۶ تیم در سطح نخست، ۱۶ تیم در سطح دوم و ۳۲ تیم در سطح سوم برگزار می‌شود و برترین تیم‌های حاضر در لیگ داخلی تنها قادر به صعود به سطح سوم، موسوم به لیگ آبی خواهند بود.

 

هرم سوپرلیگ

ساختار جدید سوپرلیگ اروپا که به وضوح متناظر با تورنمنت‌های یوفا طراحی شده در ۳ سطح برگزار خواهد شد. ۱۶ تیم برتر اروپا در سطح اول موسوم به لیگ ستارگان حاضر می‌شوند؛ رقابتی که در صورت شکل‌گیری می‌تواند با اختلاف مهیج‌ترین رقابت باشگاهی تاریخ فوتبال باشد. در سطح دوم، موسوم به لیگ طلایی ۱۶ تیم دیگر حضور دارند که درست مانند سطح اول از سیستمی تقریباً بسته پیروی می‌کند. ۳۲ تیم دیگر در سطح سوم حاضر هستند که در حقیقت پل ارتباط بین لیگ‌های داخلی و سوپرلیگ اروپا به شمار می‌روند.

 

۱۴ بازی برای هر تیم

تمام تیم‌ها در هر ۳ سطح سوپرلیگ در گروه‌های ۸ تیمی قرار خواهند گرفت و این یعنی تضمین ۱۴ مسابقه برای هر تیم در هر فصل. لیگ ستارگان و لیگ طلایی از ۲ گروه ۸ تیمی تشکیل شده و در لیگ آبی ۴ گروه ۸ تیمی وجود خواهد داشت. در ۲ سطح اول ۴ تیم برتر هر گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی می‌شوند و در سطح سوم که تعداد تیم‌های بیشتری حضور دارند، تنها ۲ تیم برتر هر گروه به مرحله اول حذفی می‌رسند. مرحله یک چهارم نهایی و نیمه‌نهایی در هر سطح درست مانند تورنمنت‌های زیر نظر یوفا به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و مسابقه نهایی به شکل تک مسابقه در زمین بی‌طرف.

گروه نرم افزاری ماهور

 

فرایند دشوار صعود به سطح اول

مشکل اصلی طرح اولیه سوپرلیگ از دید هواداران، بسته و غیررقابتی بودن آن بود و در ساختار جدید هم تیم‌های خارج از هرم شانس کمی برای رسیدن به سطح اول دارند. مطابق اعلام سازمان سوپرلیگ، تنها ۲ تیم ضعیف‌تر لیگ ستارگان به لیگ سطح دوم سقوط می‌کنند و فینالیست‌های سطح دوم راهی سطح نخست خواهند بود. به عبارت دیگر قهرمان شدن یک تیم در هیچ یک از لیگ‌های داخلی پل صعود به سطح اول سوپرلیگ نیست. در لیگ طلایی اوضاع مشابه است و تنها فینالیست‌های فصل قبل لیگ آبی راهی سطح دوم خواهند شد. در لیگ سوم اما اوضاع دچار تغییر می‌شود. بعد از برگزاری هر دوره از لیگ آبی بین ۳۲ تیم، ۲ تیم برتر به لیگ ۲ صعود می‌کنند و ۲۰ تیم از تورنمنت کنار می‌روند. ۲۰ تیم جدید از بین برترین تیم‌های لیگ‌های داخلی انتخاب خواهند شد.

مبارزه تا پای جان

بر خلاف رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان که با ساختار سوئیسی برگزار خواهد شد، در سوپرلیگ خبری از جدول بزرگ و برنامه متفاوت بازی‌ها نخواهد بود. بازی‌ها در گروه‌های منسجم ۸ تیمی برگزار می‌شود و هر تیم فرصت بازی رفت و برگشت با تک تک رقبا را دارد. در هر یک از گروه‌های ۸تیمی سطح اول و دوم، تیم‌های اول تا چهارم راهی مرحله حذفی می شوند و تیم هشتم به سطح پایین سقوط می‌کند. با توجه به سیدبندی احتمالی در قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی، تک تک رده‌های جدول اهمیت پیدا می‌کند و رقابتی داغ را بین برترین‌های فوتبال اروپا خواهیم دید. در سطح سوم اوضاع مهیج‌تر است. تیم‌های اول و دوم هر گروه به مرحله حذفی می‌رسند و تیم‌های چهارم تا هشتم جایگاه خود را از دست می‌دهند!

 

جایگاه سست شده لیگ‌های داخلی

به این ترتیب نتیجه گرفتن تیم‌ها در لیگ داخلی تنها برای صعود به سطح سوم اهمیت خواهد داشت و به عنوان مثال منچسترسیتی حتی اگر به دلیل تخلفات مالی به سطح چهارم فوتبال کشورش سقوط کند، همچنان در لیگ ستارگان سوپرلیگ حاضر خواهد بود. برگزاری مسابقات در وسط هفته‌ها به معنی صلح با لیگ‌های داخلی و جنگ مستقیم با یوفاست اما باید دید باشگاه‌ها و سازمان‌های لیگ داخلی با توجه به رأی جدید دیوان دادگستری اروپا چه موضع جدیدی خواهند گرفت. پیش‌بینی می‌شود همه طرف‌ها این بار با احتیاط فراوان گام‌های آینده را بردارند‌. سروصداهای حاصل از حکم قضایی همه را تحت تأثیر قرار داده اما شکست احتمالی یوفا به این سرعت رقم نخواهد خورد.

62 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا