آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

فینال زودرس لیگ قهرمانان اروپا؛ کارلتو، کوه بلند مقابل رویای پپ

رئال مادرید در بازی دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، میزبان منچسترسیتی است.

فینال زودرس لیگ قهرمانان اروپای فصل جاری در مرحله یک‌چهارم نهایی از راه رسیده و رئال مادرید برای جلوگیری از تکرار قهرمانی منچسترسیتی، چاره‌ای جز متوقف کردن شاگردان پپ گواردیولا ندارد؛ تیمی که برای تکرار سه‌گانه فصل گذشته، سرشار از انگیزه است.

لیگ قهرمانان اروپا

دور رفت مرحله یک چهارم نهایی

رئال مادریدمنچسترسیتی

سه‌شنبه 21 فروردین

ساعت 22:30 به وقت تهران

گروه نرم افزاری ماهور

استادیوم سانتیاگو برنابئو

داور: فرانسوا لوتکسیه (فرانسه)

فصل گذشته، رئال مادرید یکی از جذاب‌ترین قربانیان منچسترسیتی در راه نخستین قهرمانی تاریخش در لیگ قهرمانان اروپا بود. شاگردان گواردیولا پس از تساوی یک بر یک در بازی دور رفت، بازی برگشت به میزبانی اتحاد را با 4 گل پیروز شده و حریف اینتر در دیدار فینال شدند.

مصاف در سومین فصل متوالی

برای سومین فصل متوالی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر می‌روند و در شرایطی که سیتیزن‌ها فصل گذشته انتقام شکست فصل 22-2021 را از شاگردان کارلتو گرفتند، امشب نوبت مادرید خواهد بود تا شکست سنگین  و تحقیر آمیز 4-0 فصل گذشته ( 23-2022 ) را جبران کنند. تفاوت اینجاست برخلاف 2 فصل گذشته که مصاف‌ها در مرحله نیمه‌نهایی از راه رسید، تقابل پپ و کارلتو این فصل در مرحله یک‌چهارم نهایی جذابیت خاصی به مسابقات بخشیده است.

در 4 دیدار اخیر منچسترسیتی و رئال مادرید در 2 فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا، مجموع 17 گل به ثمر رسیده.سهم نماینده انگلیس 10 گل و سهم پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات 7 گل بوده و میانگین 4.3 گل زده به ازای هر بازی به ثبت رسیده. بنابراین سه‌شنبه شب پایتخت اسپانیا انتظار یک دیدار سراسر هیجان و جذابیت دیگر را می‌کشد.

هالند به دنبال طلسم‌شکنی

سیتی در مرحله گذشته مسابقات، اگرچه از سد نه‌چندان سرسخت کپنهاگن گذشت اما رئال مادرید به زحمت از تله لایپزیش عبور کرد و به این مرحله رسید. رئال مادرید یکی از 2 تیم تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست که ارلینگ هالند، غول گلزنی نروژی در بیش از یک دیدار مقابلش به میدان رفته و هرگز موفق به گشودن دروازه نشده . تیم دیگر، منچسترسیتی است. آبی‌ها هرگز طعم دریافت گل از ارلینگ هالند در پیراهن تیم‌های دورتموند و سالزبورگ را نچشیدند.

از طرف مقابل، هالند با مجموع 7 شوت ( 5 شوت به سمت چارچوب) مقابل شاگردان کارلتو، بیشترین میزان شوت در چارچوب بدون تجربه گلزنی مقابل یک حریف اروپایی را به ثبت رسانده و این نشان می‌دهد شاگردان کارلتو، راه دفاع کردن از دروازه‌شان مقابل خطر ارلینگ هالند را در طول 4 بازی اخیر به سبک ایتالیایی آموخته‌اند.

نبرد خلاق‌ترین ستارگان در فصل جاری مسابقات

موفقیت ارلینگ هالند در طلسم شکنی مقابل رئال مادرید در شرایطی که او بار دیگر طعم گلزنی در هفته اخیر لیگ برتر انگلیس را چشید، در گرو خلاقیت رودری خواهد بود. ستاره اسپانیایی با سبک بازی منحصر به فردش، نقش اول کسب موفقیت پپ گواردیولا در 2 فصل اخیر بوده.

رودری در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا، بازیکنی با ارسال بیشترین پاس خط شکن بوده. او تا این مقطع مسابقات تعداد 137 پاس موفق از این نظر ارسال کرده است؛ آماری حتی بهتر از مهندس آلمانی در پیراهن رئال مادرید یعنی تونی کروس با ارسال 128 پاس موفق خط شکن.

فودن آماده درخشش مقابل بزرگان

فیل فودن هم به صلاحدید پپ گواردیولا برای حضور در این دیدار مقابل کریستال‌پالاس استراحت کرد و از انگیزه بسیاری برای درخشش مقابل بزرگان فوتبال اروپا به دنبال هت‌تریکش مقابل استون‌ویلا برخوردار است. بیراه نیست اگر این ستاره جوان را بهترین بازیکن فصل منچسترسیتی همزمان با ترجیح پپ به استراحت دادن به هالند و دی‌بروینه بدانیم.

صدالبت هر 4 نفر از این بازیکنان، برای درخشش مقابل رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا آماده هستند؛ از فودن و هالند گرفته تا دی‌بروینه و رودری که قرار است شب سختی را برای مدافعان رئال مادرید مقابل چشمان تماشاگران رقم بزنند.

امید رئال به درخشش دوباره وینی

در سمت مقابل میدان، کهکشانی‌ها سوپراستارهای منحصر به خودشان را دارند. وینیسیوس جونیور از ابتدای فصل 22-2021 بیشتر از هر بازیکن دیگری روی گل‌های رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا تاثیر مستقیم گذاشته (27) و علاوه بر تجربه 14 بار گلزنی، 13 پاس گل هم برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرده است.

او همچنین بهترین دریبل‌زن در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا با 97 دریبل موفق و دارای بیشترین تعداد حمل توپ موفق به سمت دروازه حریفان (373) بوده است. فصل جاری، وینی یک ستاره درخشان دیگر در خط هافبک رئال مادرید را هم در کنار خود می‌بیند که برای بسیاری بازیکنان انگلیسی منچسترسیتی، نام‌آشناست؛ جود بلینگام، یکی از بهترین بازیکنان فصل جاری در فوتبال اروپا.

رویای درخشش در 7 بازی متوالی 

بلینگام که پیش از حضور در رئال مادرید، نظر منچسترسیتی را برای جذب کردنش به خود جلب کرده بود، فصل جاری در ترکیب تیم تحت هدایت کارلو آنچلوتی از چارچوب بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا در هر 6 حضور یا پاس گل ارسال کرده (4) و یا گل زده (4) و امشب مقابل منچسترسیتی، به دنبال رکوردشکنی خواهد بود.

بلینگام مقابل منچسترسیتی می‌خواهد در هفتمین حضور متوالی هم روی حداقل یک گل تاثیر مستقیم داشته باشد و در صورت موفقیت، رکورد سباستین هالر را می‌شکند. تنها بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا که موفق شده در 7 بازی متوالی و ابتدایی‌اش برای یک باشگاه در این مسابقات روی گل‌ها تاثیر مستقیم بگذارد، هالر بوده. او در پیراهن آژاکس در فصل 22-2021، تعداد 11 گل و 2 پاس گل در 7 دیدار نخستش در این رقابت‌ها به ثبت رساند.

میلیتائو به بازی بزرگ خواهد رسید

فرم بی‌نظیر وینی جونیور و بلینگام به طور همزمان در کنار یکدیگر، عامل اصلی رئال مادرید در مسیر کسب پیروزی در هر 6 بازی دور گروهی بوده و کارلتو علاوه بر استفاده همزمان از وینی و بلینگام، شانس استفاده از ادر میلیتائو را هم خواهد داشت؛ هرچند دنی سبایوس و تیبو کورتوا هنوز به آمادگی کامل جهت همراهی رئال مادرید نرسیده‌اند.

پپ هم که در دیدار روز شنبه مقابل کریستال‌پالاس ترجیح داد به برناردو سیلوا در کنار فیل فودن استراحت بدهد، طبق صلاحدید می‌تواند از ادرسون برای درخشش روی خط دروازه استفاده برده و برای فاز تهاجمی ترکیب ایده‌آلش را انتخاب کند اما کایل واکر و ناتان آکه به احتمال زیاد قادر به همراهی منچسترسیتی نخواهند بود.

کابوس خط دفاع مادرید

در 6 دیدار اخیر رو در رو، رئال مادرید تنها یک پیروزی مقابل منچسترسیتی کسب کرده و در 4 دیدار متحمل شکست شده. ضمن اینکه پرافتخارترین تیم تاریخ رقابت‌ها میانگین 1.7 گل خورده به ازای هر دیدار مقابل سیتیزن‌ها را هم به خود دیده و در 10 دیدار، 17 بار دروازه‌اش توسط ستارگان منچسترسیتی باز شده. سیتی در بین تمامی تیم‌های اروپایی دارای سابقه حداقل 5 بازی با رئال، بیش‌ترین گل را به سفیدها زده است.

سیتیزن‌ها به قصد افزایش تعداد پیروزی‌هایشان در لیگ قهرمانان اروپا به 11 پیروزی متوالی، میهمان سانتیاگو برنابئو خواهند بود و تنها بایرن‌مونیخ را با 15 پیروزی متوالی بالاتر از خود به‌عنوان تیم رکورددار می‌بینند. باواریایی‌ها در فاصله سپتامبر 2019 تا نوامبر 2020 به این تعداد پیروزی در دیدارهای متوالی دست یافتند.

سیتی، این فصل رکورد فرگوسن را هم تهدید می‌کند!

تیم پپ همچنین دومین تیم رکورددار در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا از نظر شکست ناپذیری در دیدارهای متوالی است. قهرمان اروپا در 21 دیدار اخیرش در این مسابقات طعم شکست را نچشیده و در صورت صعود به فینال مسابقات در فصل جاری بدون تحمل شکست، از این نظر هم رکورددار خواهد شد. در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، منچستریونایتدِ فرگوسن رکورددار شکست‌ناپذیری است. شیاطین سرخ از سپتامبر 2007 تا می 2009 به مدت 25 بازی متوالی شکست‌ناپذیر بودند.

آخرین تیمی که منچسترسیتی تحت هدایت پپ را با شکست از لیگ قهرمانان اروپا بدرقه کرده، رئال مادرید نام داشت. سفیدها می 2022 در بازی دور برگشت از مرحله نیمه‌نهایی پس از 120 دقیقه موفق به غلبه بر رقیب با نتیجه 3 بر یک شدند و از آن پس، هیچ تیمی مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در این جام شکست نداده است.

تقابل 2 سرمربی با رکورد بیشترین پیروزی تاریخ

نکته جالب توجه دیگر برای این دیدار، تقابل پپ گواردیولا با کارلو آنچلوتی خواهد بود. 2 سرمربی رکوردداران بیشترین پیروزی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا هستند. کارلتو 113 پیروزی را در این مسابقات جشن گرفته و به دنبال کسب پیروزی شماره 114 خواهد بود، پپ تنها 4 پیروزی کمتر از کارلتوی باتجربه در این مسابقات کسب کرده و در صورت صعود تیمش به فینال مسابقات برای دومین فصل متوالی، این رکورد را بالاتر از مرد ایتالیایی به نام خود خواهد زد.

در مجموع 3 فصلی که پپ و کارلتو در دیدارهای حذفی لیگ قهرمانان اروپا تیم‌هایشان را مقابل یکدیگر هدایت کردند، تیمِ آنچلوتی در 2 تجربه موفق به حذف کردن تیم پپ شده. کارلتو تیمش را در فصول 14-2013 و 22-2021 مقابل تیم تحت هدایت پپ از دور مسابقات حذفی سربلند بیرون آورد اما تنها فصل گذشته، تیمِ پپ شاگردان آنچلوتی را از فینالیست شدن بازداشت.

همه پیروزی‌ها پپ مقابل کارلتو، روی نیمکت سیتی

مرد اسپانیایی که 2 تجربه نخستین مقابل تیم آنچلوتی در لیگ قهرمانان اروپا را در قامت سرمربی بایرن‌مونیخ باخت از آن زمان تاکنون تنها یک بار شکست را در 8 دیدار اخیر مقابل تیم تحت هدایت مرد ایتالیایی در تمامی رقابت‌ها به چشم دید و در 6 دیدار به پیروزی رسیده که همه 6 پیروزی، به‌عنوان سرمربی منچسترسیتی، سهم پپ گواردیولا شده است.

رئال مادرید این فصل در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا تنها به مدت 26 دقیقه از حریف در جریان بازی‌ها عقب بوده و از این نظر، بهترین تیم مسابقات لقب می‌گیرد اما از طرف مقابل، رکورد پیش بودن از حریفان در مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا در اختیار منچسترسیتی است. فاتح سه‌گانه فصل قبل ( 23-2022 ) در مجموع 428 دقیقه مقابل رقبایش، برتر بوده.

71 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا