آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

یک پیش‌بینی خیلی زودهنگام از فصل آینده لیگ برتر؛ کورس دواسبه قهرمانی

منچسترسیتی مانند هر ۶ فصل اخیر بخت اصلی قهرمانی خواهد بود.

فوتبال پیش‌بینی‌ناپذیر است اما با بررسی داده‌های آماری و عملکرد تیم‌ها پیش از مسابقه می‌توان برآورد مناسبی از چند و چون یک بازی فوتبال داشت.

 

عملکرد طول فصل هر تیم هم در عملکرد تابستانی و وضعیت پیش‌فصل تیم ریشه دارد. همیشه نشانه‌هایی وجود دارد که بتوان نمایی کلی از شرایط یک تیم در ابتدای فصل به دست آورد. فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر حالا به کتاب تاریخ 3 دهه‌ای جذاب‌ترین لیگ فوتبال جهان پیوسته. منچسترسیتی برای پنجمین بار در ۶ سال گذشته قهرمان شد. فصل پرامید و فوق‌العاده توپچی‌ها با رده دوم و کسب سهمیه اروپایی پایان یافت. لستر سیتی در عرض ۷ سال از قهرمانی لیگ به لیگ قهرمانی رسید و لیدز یونایتد و ساوتهمپتون فصل آینده در سطح دوم خواهند بود. چلسی و تاتنهام از کسب سهمیه عاجز ماندند و یونایتد با اریک تن هاخ رده سوم را از آن خود کرد. نیوکاسل با تکیه بر قدرت دفاعی، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کرد و برایتون برای نخستین بار در یک تورنومنت قاره‌ای حاضر خواهد بود. اونای امری، استون ویلا را از منطقه سقوط به دور مقدماتی لیگ کنفرانس اروپا کشاند و این‌ها جدول پایانی و صفحه آخر از کتاب فصل پرفراز و نشیب لیگ برتر بود. فصل آینده اوضاع چگونه خواهد بود؟ البته که برای پیش‌بینی خیلی زود است ولی می‌توان با بررسی اوضاع تیم‌ها چهره‌ای کلی از فصل پیش رو به دست آورد.

 

برنامه مسابقات فصل جدید ۳ هفته دیگر منتشر می‌شود و مسئولان لیگ برتر به کنیل‌ورث رود خواهند رفت تا مطمئن شوند ورزشگاه کوچک و ۱۰ هزار نفری لوتون تاون استانداردهای مورد نیاز لیگ برتر انگلیس را تأمین کرده. مسئولان لوتون تا ۱۲ آگوست که نخستین هفته فصل جدید برگزار می‌شود، برای برطرف کردن مشکلات فرصت خواهند داشت. فصل گذشته هر ۳ تیم تازه صعود کرده موفق به بقا در سطح اول شدند اما اوضاع برای شفیلد یونایتد، برنلی و لوتون تاون در فصل آینده دشوار خواهد بود و خیلی بعید است که هر ۳ تیم موفق به پیروزی در جنگ بقا شوند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

لیورپول در کورس قهرمانی 

سرخ‌ها فصل پیشین لیگ برتر را در رده پنجم جدول و ۲۲ امتیاز عقب‌تر از منچستر سیتی قهرمان به پایان رساندند؛ در حالی که سال گذشته رقابت قهرمانی بین این ۲ تیم تا نیمه دوم آخرین مسابقه فصل هم کشیده‌ شد. لیورپول یورگن کلوپ در ۶ سال گذشته تنها تیمی بوده که توانسته در بالای جدول مزاحم منچستر سیتی شود. حاصل کار کلوپ البته یک قهرمانی بیشتر نبوده اما آنها ۲ بار تا بیخ گوش منچستر سیتی و یک قدمی خط پایان هم رسیدند. تقویت خط میانی با خرید ترکیبی از هافبک‌های باتجربه و جوان و همین‌طور بازگشت تدریجی مهره‌های مصدوم به این معنی است که خاطرات تلخ فصلی که گذشت به پایان می‌رسد و لیورپول فصل آینده احتمالاً بار دیگر بین ۴ تیم برتر حضور خواهد داشت. سرخ‌ها فصل موفقی را پشت سر نگذاشتند اما بعد از بازگشت و کسب تساوی خانگی ارزشمند مقابل آرسنال که ترمز توپچی‌ها را در کورس قهرمانی کشید با ۷ پیروزی متوالی امتیازات از دست رفته ابتدای فصل را جبران کردند و به یک قدمی سهمیه لیگ قهرمانان هم رسیدند؛ هرچند ۲ تساوی مقابل استون ویلا و ساوتهمپتون آنها را ۶۷ امتیازی نگه داشت؛ پایین‌تر از هر فصل دیگر در دوران حضور کلوپ روی نیمکت. با توجه به فرم و انگیزه آرسنال در صورت بازسازی مناسب تابستان، باید لیورپول را تنها تیمی دانست که ممکن است فصل آینده منچسترسیتی را در راه کسب چهارمین قهرمانی متوالی تهدید کند.

جدال ۹ تیم بر سر سهمیه اروپایی 

به نظر می‌رسد دوران به کار رفتن اصطلاح «۶ تیم برتر» در فوتبال انگلیس به سر آمده باشد. فصل گذشته تاتنهام موفق به کسب سهمیه تورنمنت سطح سوم یوفا هم نشد و چلسی به نیمه دوم جدول رفت. نیوکاسل بعد از رسیدن مالکان جدید سعودی زیر نظر ادی هاو از انتهای جدول به رده چهارم دست یافت و اونای امری، استون ویلا را به رده هفتم رساند؛ پایین‌تر از برایتون که فصل آینده بازی در لیگ اروپا را تجربه خواهد کرد. هر سال تیم‌هایی وجود دارند که ۶ تیم برتر را به دردسر بیندازند و امسال برنت‌فورد و برایتون به خوبی از عهده این مأموریت برآمدند. شاید جز نیوکاسل و ۶ تیم برتر سابق، برایتون یا تیمی دیگر، فصل آینده برای صعود به لیگ قهرمانان اروپا در کورس قرار بگیرد و آن تیم ممکن است وستهام باشد. چکش‌ها فصل را در اواخر جدول به پایان بردند اما در صورت قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا و کسب سهمیه لیگ اروپا، احتمالاً تابستان پرباری در انتظار تیم دیوید مویس خواهد بود.

 

رقابت سنگین کین و هالند

ارلینگ هالند، مهاجم تنومند و بلندقد نروژی با شایستگی تمام کفش طلا و عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ برتر را با ۳۶ گل که رکورد تاریخ این رقابت‌ها به شمار می‌رود به دست آورد اما درخشش فوق‌العاده هری کین، کاپیتان تیم ملی انگلیس زیر سایه عملکرد ضعیف تاتنهام چنان که باید، دیده نشد. هری کین به رکورد ۳۰ گل زده در فصل جاری رسید و آمار گل‌های غیر پنالتی او تنها ۴ مورد با هالند تفاوت دارد. ثبات کین در تاتنهام باورنکردنی است. او در ۶ فصل از ۹ فصل اخیر فوتبال انگلیس حداقل ۲۰ گل برای تیمش به ثمر رسانده و با توجه به فرم فعلی به احتمال بسیار زیاد باز هم از مرز ۲۰ گل می‌گذرد. شاید انتقال به یک باشگاه بزرگتر انگلیسی که بمب نقل و انتقالاتی فصل پیش رو خواهد بود، راه او را برای رقابت با هالند و رسیدن به کفش طلا را هموار کند. اوج‌گیری منچستر یونایتد و حضور هری کین در جمع شیاطین سرخ یک دوقطبی فوق‌العاده و وصف‌ناپذیر را در فوتبال انگلیس رقم خواهد زد‌.

 

تابستان مهم یونایتد و آرسنال 

به نظر می‌رسد حضور نداشتن آرسنال در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا و فشار کمتری که توپچی‌ها در لیگ اروپا متحمل شدند از اهرم‌های تأثیرگذار در اوج‌گیری نصفه و نیمه آرسنال در فصلی که گذشت، باشد. برگ برنده‌ای که فصل آینده در اختیار تاتنهام و چلسی خواهد بود و آرسنال باید تا پایان نیم‌فصل اول در ۶ مسابقه حساس اروپایی هم حاضر شود؛ ترکیب جوان این تیم علاوه بر فشار فیزیکی باید با تخلیه روانی حاصل از به باد رفتن امید قهرمانی در هفته‌های پایانی نیز کنار بیاید.بازی‌های هفته‌های آخر نشان داد تیم‌های مختلف کم‌کم راه نتیجه گرفتن مقابل تیم آرتتا را یاد گرفته‌اند و سرمربی اسپانیایی برای موفقیت در کورس سهمیه فصل بعد به تقویت در تابستان احتیاج خواهد داشت؛ درست مانند منچستر یونایتد که زمستان گذشته جز پس گرفتن چند بازیکن قرضی مهره جدیدی را نخرید و همه بی‌صبرانه منتظر اتمام مالکیت گلیزرها هستند. فرآیند فروش باشگاه با آنچه زیاده‌خواهی مالکان آمریکایی خوانده می‌شود به طول انجامیده اما حضور احتمالی قطری‌ها دست سرمربی هلندی شیاطین سرخ را در پنجره نقل و انتقالاتی آینده بازتر خواهد گذاشت. هواداران دوست ندارند کریستیانو رونالدو بدهند و ووت وگهورست تحویل بگیرند. منچستر یونایتد بلندپروازتر از همیشه به استقبال فصل آینده می‌رود.

قهرمانی استون ویلا در اروپا 

استون ویلا یک باشگاه باسابقه در تورنمنت‌های اروپایی به شمار می‌رود. آنها در سال ۱۹۸۲ قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را جشن گرفتند و امسال زیر نظر امری به لیگ کنفرانس اروپا صعود کردند که نخستین تجربه اروپایی شیرها در ۱۳ سال گذشته به شمار می‌رود. اونای امری ۴ قهرمانی قاره‌ای ارزشمند در کارنامه دارد و با توجه به سطح تیم‌های حاضر در لیگ کنفرانس اروپا به نظر می‌رسد استون ویلا تا مراحل پایانی این رقابت‌ها صعود کند. امری ۳ بار با سویا و یک بار با ویارئال قهرمانی لیگ اروپا را جشن گرفت و سال ۲۰۱۹ با آرسنال به فینال این رقابت‌ها راه یافت؛ پیش از آنکه در باکو مقابل چلسی متحمل شکست شود. جز بایرلورکوزن، سهمیه دیگر لیگ‌های اروپایی در تورنمنت سطح سوم یوفا هنوز مشخص نشده و ممکن است باشگاه‌هایی نظیر یوونتوس، موناکو و بیلبائو سد راه امری شوند. فصل گذشته لسترسیتی که حالا به سطح دوم انگلیس سقوط کرده تا نیمه‌نهایی لیگ کنفرانس رفت و امسال وستهام به فینال رسیده. نمایندگان لیگ برتر بخت اصلی قهرمانی این تورنمنت خواهند بود.

 

بازگشت لسترسیتی 

سقوط لستر به سطح دوم از اتفاقات شوکه‌کننده فصل گذشته لیگ برتر انگلیس بود. ۷ سال بعد از قهرمانی لیگ، ۶ سال بعد از رقابت نزدیک با اتلتیکو مادرید بر سر صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، ۲ سال بعد از قهرمانی جام حذفی و از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان در روز آخر فصل و تنها ۱۲ ماه بعد از آخرین مسابقه اروپایی، روباه‌ها به لیگ قهرمانی سقوط کردند. جایگاه آبی و سفیدها در جدول ۴ فصل اخیر لیگ برتر به این شکل بود: پنجم، پنجم، هشتم و حالا هجدهم! حالا اوضاع اقتصادی باشگاه تغییر کرده. هنگام امضای قرارداد بازی‌های دوستانه و تور پرهزینه جنوب شرق آسیا، مدیران باشگاه احتمالاً سقوط تیم را دور از ذهن می‌دانستند. لستر تابستان امسال و پیش از آغاز فصل جدید لیگ قهرمانی باید با لیورپول، بایرن مونیخ، تاتنهام و رم دیدار کند. نگه داشتن بازیکنان آزاد مانند تیلمنس، سویونچو، آمارتی و جانی ایوانز دشوار خواهد بود و مدیسون در آستانه خروج قرار دارد. سطح دستمزدها و درآمدها پایین خواهد آمد اما حتی در حضور باشگاه‌هایی مانند لیدز یونایتد، ساوتهمپتون، میدلزبورو و ساندرلند، باید لستر سیتی را با اختلاف بخت اصلی بازگشت به سطح اول دانست. دوری روباه‌ها طولی نمی‌کشد.

54 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا