آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

تغییر تاکتیک یا تزریق روحیه؛ مربیان جدید، فرشته نجات تیم‌های در حال سقوط؟

با افت تیم‌های ضعیف‌تر در رقابت های لیگ و حضور آن‌ها در منطقه سقوط، اولین اقدام برای نجات تیم، تغییر سرمربی است.

با پیشرفت روزافزون ورزش فوتبال و با پیچیده‌تر شدن روش‌های بازی و رونمایی از تاکتیک‌های جدید در این رشته مهیج و غیرقابل پیش‌بینی، نقش مغزهای متفکر کنار زمین یعنی سرمربیان در روند نتیجه‌گیری تیم‌ها روز به روز پررنگ تر از قبل شده؛ توقعی که شاید به عقیده بسیاری از کارشناسان و حتی مربیان بالاتر از حد انتظار باشد و حیطه اختیارات و تاثیرات یک سرمربی محدودتر از چیزی است که در رسانه‌ها به نظر می‌رسد. پپ گواردیولا در اظهار نظر جالبی در رابطه این موضوع اظهار داشت درباره نقش سرمربیان و تاثیر آن‌ها در روند تیم بیش از حد بزرگ‌نمایی شده و این بازیکنان هستند که با تصمیمات خود سرنوشت تیم‌ها را درون زمین رقم می‌زنند. با اخراج خاوی گراسیا سرمربی لیدزیونایتد در حال سقوط و جایگزینی سم آلاردایس، لیگ برتر با ثبت رکورد جدید 14 مربی جدید در این فصل بیش از هر زمانی شاهد چهره‌های جدید با تفکرات مختلف بر روی نیمکت 20 تیم حاضر در این رقابت بوده است. لیدز در فاصله 2هفته تا پایان رقابت‌ها با متوقف کردن نیوکاسل رده سومی بسیار امیدوارتر از قبل به 2 بازی پایانی خود فکر خواهد کرد اما از نظر فوتبالی نمی‌توان گفت تغییرات تاکتیکی و ذهنیت سرمربی جدید در تیم پیاده سازی شده و این اتفاق بیشتر به منظور اعمال یک شوک به بازیکنان تیم برای احیای مجدد در ادامه رقابت‌هاست.به طور کلی تغییر سرمربی در هفته‌های پایانی برای کسب نتیجه و پیروزی در جنگ بقا در سال‌های گذشته روش صحیح و کارآمدی برای جلوگیری از این اتفاق بوده یا نه؟

 

نگاهی به تاریخ؛ تغییرات بی ثمر

با مروری بر کارنامه عملکرد مربیان لیگ برتر که در سالهای اخیر در فاصله کمتر از 10 هفته تا پایان رقابت‌ها هدایت تیم جدید در حال سقوط خود را چه به صورت موقت و چه به صورت دائمی بر عهده گرفته‌اند، آمار و نتایج جالبی نمایان خواهد شد. در 10 مورد اخیر در لیگ جزیره تنها 3 سرمربی از وظیفه محول شده یعنی حفظ تیم در لیگ برتر سربلند بیرون آمده‌اند و سرنوشت 7 مربی دیگر به سقوط به دسته پایین‌تر منجر شده است. مارک هیوز در تیم ساوتهمپتون در فصل 2018-2017، دیک ادووکات در ساندرلند در فصل 2015-2014 و پائولو دی کانیو باز هم در تیم ساندرلند در فصل 2013-2012 تنها سرمربیان موفق در این زمینه و با شرایط ذکر شده بوده‌اند. در این میان مربیان با نتایج خوب اما ناکافی هم ریسک مسئولیت نجات یک کشتی در حال غرق شدن را به جان خریده‌اند و البته در این زمینه با شکست مواجه شده‌اند. «درن مور» در فصل 2018-2017 در فاصله 6 بازی تا پایان لیگ هدایت وست‌برومویچ را بر عهده گرفت و با تحولی شگرف در این تیم منچستریونایتد را در اولدترافورد شکست داد. مور با توقف 2 بر 2 لیورپول آماده و شکست یک بر صفرتاتنهام پوچتینو، آمار شگفت انگیز 1.8 امتیاز در هر بازی را ثبت کرد اما این نتایج کافی نبود و مور قبل از تنها شکست خود در آخرین دیدار فصل، سقوط را قبول کرد. در نقطه مقابل اریک بلک سرمربی استون ویلا در فصل2016-2015 که در فاصله 7 هفته تا پایان لیگ هدایت این تیم را عهده دار شد با ادامه دادن روند فاجعه بار قبلی تنها یک امتیاز از بازی‌های خود کسب کرد تا استون ویلا با فقط 17 امتیاز و 22 امتیاز اختلاف با منطقه سقوط، لیگ برتر را ترک کند. بلک با آمار ضعیف خود یکی از 2 سرمربی‌ بود که در لیست 10 نفره، میانگین امتیاز‌گیری ضعیف‌تری نسبت به نفر قبلی خود در تیم بر جای گذاشته است. نایجل ادکینز، سرمربی ردینگ در 8 بازی آخر این تیم در فصل 2013-2012 دیگر مربی بود که میانگین امتیاز‌گیری تیم تحویل گرفته شده را از 0.8 به 0.6 رساند و موجبات سقوط آنها را فراهم آورد. نکته خوشحال کننده برای هوادارن لیدزیونایتد اما این است که 3 سرمربی موفق قبلی (هیوز، ادووکات و دی‌کانیو) تیم خود را رتبه‌ای بالاتر از منطقه سقوط تحویل گرفتند و اگر فصل جاری از این قاعده مستثنی نباشد، لیدز که در هنگام عقد قرارداد با سم آلاردایس به دلیل تفاضل گل در رتبه هفدهم قرار گرفته بود در پایان فصل در لیگ برتر ماندگار خواهد شد.

«بیگ سم» که با اعتماد به نفس مثال زدنی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود را بالاتر از آرتتا و گواردیولا معرفی کرد، 2 بازی بسیار سخت سفیدها را با شکست خفیف 2 بر یک مقابل سیتی و تساوی با نیوکاسل به پایان رساند و بنا بر در نظر گرفتن درجه سختی بازی‌های باقی مانده تیم‌های در کورس رقابت انتهای جدول، کار دشوارتری از ناتینگام فارست و اورتون برای پیروزی در این نبرد حیاتی دارد. رویارویی با وستهام که یک پای خود را در فینال لیگ کنفرانس می‌بیند و مصاف با تاتنهام نه چندان آماده که هنوز برای کسب سهمیه لیگ اروپا به امتیازات باقی‌مانده نیاز مبرم دارد، انتظار آلاردایس برای خلق یک معجزه و نگه داشتن تیم محبوب هواداران فوتبال در لیگ برتر را می‌کشد هر چند ناکامی در این پروژه برای مربی 68 ساله انگلیسی در فاصله فقط 4 هفته تا پایان فصل را نمی‌توان یک شکست در کارنامه او دانست. با قطعی شدن سقوط ساوتهمپتون حالا فقط 2 سهمیه برای باقی ماندن در لیگ باقی مانده. حضور در دسته پایین‌تر برای لستری که عنوان قهرمانی فصل 2016-2015 را در کارنامه دارد، فارست که با 21 بازیکن جدید در حال بنا کردن تیمی ‌برای حضور متوالی در لیگ برتر است، آبی‌های بندر مرسی ساید که برگزار کننده یکی از پرشورترین دربی‌های فصل لیگ برتر با رقیب قرمزپوش خود هستند و لیدزیونایتد محبوب که پس از سالها مسیر ورود به لیگ برتر را پیدا کرده بود، یک شکست تلخ و یک ناامیدی بزرگ برای هواداران پرشمار هر کدام از تیم‌ها خواهد بود.

50 / 100

گروه نرم افزاری ماهور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا