آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

همراه با جام ملت‌های آفریقا؛ میزبان در مسیر نیمه‌ نهایی

ساحل عاج امشب برای صعود به جمع 4 تیم برتر آفریقا به میدان می‌رود.

میدان جام ملت‌های آفریقا، اشک‌های مردم کشور میزبان پس از شکست در مرحله گروهی و سخت شدن مسیر صعود را دید. این اشک‌ها دیده شدند و روی دلسوز و مهربان مستطیل سبز به ساحل عاج چشمک زد. آنها نه تنها از گروه خود صعود کردند، بلکه اکنون در غیاب خیلی از قدرت‌های بزرگ و مدعیان برجسته برای رسیدن به نیمه نهایی و قهرمانی مسابقات تلاش می‌کنند. این بار در یک‌چهارم نهایی باید شاهد عملکرد میزبان مسابقات و 3 تیم دیگر حاضر در بازی‌های پیش رو باشیم. نقطه‌ای که شاید دیگر برای چشمک زدن روی دلسوز مستطیل سبز، مجالی نداشته باشد و حاضران باید تمام نیروی خود را برای رسیدن به مرحله بعد به کار بگیرند.

 

ساحل عاج – مالی

آخرین باری که ارتش فیل‌های قاره سیاه را در بین 4 تیم پایانی جام ملت‌های آفریقا دیدیم به سال 2015 باز می‌گردد؛ وقتی به فینال هم رسیدند و با غلبه بر غنا دومین قهرمانی خود در این مسابقات را رقم زدند. از آن قهرمانی به بعد در 3 دوره بعدی حضور ساحل عاج این تیم موفق نشده از یک‌چهارم نهایی مسابقات بالاتر برود. این بار آنها در حضور تماشاگران و هموطنان خود به میدان می‌روند و اشک‌ها و لبخندها برای ستاره‌های تیم «امرسه فائه» با بزرگ‌نمایی بیشتر و ابعاد بزرگ‌تری شکل می‌گیرد. اشک‌هایی که آنها را در سخت‌ترین شرایط مرحله تجربه کردند به لبخند صعود و پس از آن هم به جشن غلبه بر سنگال مدعی رسید. این لبخند و جشن امروز در تدارک تبدیل شدن به فریادی از سوی ساحل عاج هستند. این فریاد، میزبان را به جمع 4 تیم برتر جام ملت‌های آفریقا می‌رساند، تمام اشک‌ها را به فراموشی می‌سپارد و باید در مقابل مالی طنین‌انداز شود. رقیب پس از 4 دوره حسرت به 8 تیم برتر جام ملت‌ها رسیده و تا اینجای مسابقات این دوره هیچ شکستی نداشته است. تا پیش از شروع رقابت‌ها، کمتر کسی مالی را به عنوان یک مدعی به شمار می‌آورد اما آنها به پشتوانه شکست‌ناپذیری خود و صد البته با پیش‌زمینه ذهنی تداوم شگفتی‌ها، یک مدعی هستند و می‌خواهند جام خانگی را برای میزبان تلخ کنند. 2 تیم تاکنون 15 بار در قالب رقابت‌های مختلف به مصاف یکدیگر رفته‌اند که این تعداد بازی در بیشتر موارد شاهد برتری ساحل عاج بوده است. این تیم 10 برد، 3 تساوی و 2 باخت را در برابر حریف امرزش در کارنامه دارد و البته هیچ یک از بازی‌ها در قالب جام ملت‌های آفریقا رقم نخورده است. اولین بازی 2 تیم در چارچوب این رقابت بزرگ، تعیین‌کننده یکی دیگر از تیم‌های راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی خواهد بود و می‌توان ادعا کرد این مهم‌ترین بازی تاریخ ساحل عاج و مالی در مقابل یکدیگر است. هیچ یک از 2 تیم در هیچ مسابقه این جام بیشتر از 2 گل به ثمر نرسانده‌اند و دروازه مهر و موم شده‌ای هم ندارند. بنابراین هر 2 سوی میدان روی اشتباهات فردی یکدیگر حساب می‌کنند و هر 2 تیم سعی در به حداقل رساندن این اشتباهات دارند. اشتباهات ستاره‌های مالی شاید به خاطر راه‌یابی این تیم به جمع 8 تیم پایانی مسابقات به زودی فراموش شود اما اشتباهات بازیکنان تیم میزبان اگر به شکست ساحل عاج بینجامد برای همیشه در خاطره فوتبال دوستان این کشور باقی می‌ماند و از فرد اشتباه‌کننده یک شخصیت با خاطرات تلخ می‌سازد. این مسابقه برای مالی یک ماجراجویی نام می‌گیرد اما برای ساحل عاج در حکم مرگ و زندگی است و شاید همین موضوع منجر به تمرکز بیشتر و آرامش بازیکنان مالی شود. بدون تردید هواداران روی سکوها برای موازنه این تقابل روحی سنگ تمام خواهند گذاشت و ورزشگاه را برای حریف با جوی ترسناک همراه می‌کنند.

کیپ‌ورد – آفریقای جنوبی

نماینده‌های شاخصی از شگفتی‌سازان این دوره از رقابت‌ها به پست یکدیگر خورده‌اند و میدان جام ملت‌ها در قاره سیاه امشب شاهد تقابل 2 تیمی است که برخلاف انتظار اولیه در این مرحله از رقابت‌ها حاضر هستند. کیپ‌ورد به فرم خوب و جسارت بازی‌اش می‌نازد و آفریقای جنوبی به طلسمی که دروازه‌اش را در بر گرفته، متکی خواهد بود. آفریقای جنوبی در 3 بازی گذشته هیچ گلی دریافت نکرده و از طرفی در بازی مقابل نامیبیا با ثبت 4 گل زده نشان داد اگر راه دروازه را هم پیدا کند در خط حمله مستعد و بی‌رحم خواهد بود. این سومین حضور آفریقای جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی در 4 دوره آخر حضور آنها در این مسابقات است.آ خرین باری که از این مرحله صعود کردند به سال 2000 باز می‌گردد؛ وقتی در نهایت با غلبه بر تونس در دیدار رده‌بندی به رتبه سوم رقابت‌ها رسیدند. کیپ‌ورد اما داستان خلاصه‌تر و مختصر و مفیدتری از حضور در جام ملت‌های قاره سیاه دارد. این چهارمین حضور آنها در مرحله نهایی مسابقات و دومین تجربه در یک چهارم پایانی است. حضور قبلی با شکست این تیم در مقابل غنا به پایان رسید و شاگردان بابیستا تا اینجای کار ثابت کرده‌اند در تدارک ارتقا بخشیدن آمار خود و تجربه اولین حضور در نیمه نهایی هستند. کیپ‌ورد یکی از تیم‌های تحسین شده و مورد توجه مسابقات است و رقبا را ترسانده و یکی از جلوه‌های دقیق شگفتی در این رقابت‌ها به شمار می‌رود. تیم شکست‌ناپذیر «بابیستا» در این جام در تمام بازی‌ها گلزنی کرده و شگفتی‌اش را براساس ارائه یک بازی کاملا تدافعی رقم نزده. در حقیقت کیپ‌ورد به میدان می‌آید تا با غلبه بر آفریقای جنوبی در سایه یک بازی باکیفیت، بزرگی در قاره سیاه را تمرین کند و خاطره جذاب و الهام‌بخشی برای نسل‌های بعدی فوتبال کشورش بر جای بگذارد.

53 / 100

گروه نرم افزاری ماهور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا