آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

پا جای پای پادشاهان تاریخ؛ ۷ برادر نیرومند

تاکنون فقط 7 باشگاه موفق به کسب سه‌گانه اروپایی شده‌اند.

فصل رویایی شاگردان پپ گواردیولا در منچسترسیتی به آخرین مراحل نزدیک می‌شود و سرمربی کاردان کاتالونیا تنها ۲ پیروزی دیگر تا کسب سه‌گانه باشکوه اروپایی فاصله دارد.

 

منچستر یونایتد، تنها تیم انگلیسی برنده سه‌گانه در تاریخ فوتبال اروپا در فینال جام حذفی سد راه منچسترسیتی می‌شود و فینال لیگ قهرمانان اروپا در مقابل اینتر و سیمونه اینزاگی، متخصص تورنمنت‌های حذفی، برگزار خواهد شد. سیتیزن‌ها که با شکست آرسنال در کورس قهرمانی لیگ برتر نخستین جام فصل را هفته گذشته به نام خود کردند، حالا فرصتی بی‌نظیر برای تاریخ‌سازی به دست آورده‌اند. در تاریخ فوتبال اروپا تنها ۷ تیم در ۹ فصل موفق به کسب قهرمانی همزمان لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند و منچسترسیتی به عنوان قدرت مسلم لیگ انگلیس در دهه گذشته با شایستگی تمام در انتظار اضافه شدن به سیاهه آن‌هاست. گواردیولا ۴ سال پیش با قهرمانی لیگ، جام حذفی و جام اتحادیه، موفق به کسب سه‌گانه داخلی شد و حالا تنها ۲ مسابقه تا نمونه اروپایی پر زرق و برق‌ترین افتخار باشگاهی فوتبال فاصله دارد؛ ۲ مسابقه حساس و نفس‌گیر.

 

بایرن مونیخ ۱۳-۲۰۱۲ و ۲۰-۲۰۱۹ 

باواریایی‌ها که این روزها به لطف تصمیمات نادرست مدیریتی بخشی از قدرت و صلابت همیشگی خود را از دست داده‌اند، آخرین تیم برنده سه‌گانه در فوتبال اروپا به حساب می‌آیند. طرفه اینکه ۳ سال پیش قهرمانی‌های متوالی بایرن در انتهای فصلی رقم خورد که با اخراج سرمربی، نیکو کواچ به دلیل نتایج ضعیف آغاز شده‌ بود. هانسی فلیک به سرعت وضعیت روحی و فنی بازیکنان را ارتقا داد و به دنبال شکست ۲ بر یک مقابل مونشن‌ گلادباخ در انتهای پائیز بایرن از ۲۰ مسابقه بعدی بوندس‌لیگا به ۱۹ پیروزی و یک تساوی دست یافت. تعطیلی ۲ ماهه به دلیل آغاز پاندمی کووید-۱۹ روند خوب تیم فلیک را از بین نبرد و آنها در بازگشت از تعطیلات با برتری ۴ بر ۲ مقابل بایرلورکوزن به قهرمانی جام حذفی هم دست یافتند؛ پیش از آنکه در خاک پرتغال و در جریان تورنمنت کوچک یوفا، دور از چشم هواداران، جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر ببرند؛ بارسلونا با ۸ گل تحقیر شد، لیون با ۳ گل کنار رفت و کینگزلی کومان در مسابقه فینال مقابل پاری‌سن‌ژرمن، بایرن را به دومین تیم برنده ۲ سه‌گانه تبدیل کرد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

سه‌گانه نخست اما در مقابل هواداران پرشور سرخ‌پوش به دست آمد؛ تیمی که ۲ فصل متوالی از قهرمانی لیگ عاجز مانده‌ بود، تحت هدایت یوپ هاینکس تقریباً تمام مسابقات نیم‌فصل دوم را با برد پشت سر گذاشت و در نهایت با ۹۱ امتیاز و ۲۵ امتیاز اختلاف نسبت به دورتموند در رده دوم به قهرمانی لیگ رسید. در اروپا بعد از برتری مقابل آرسنال و یوونتوس و تحقیر هفت‌گله بارسلونا، باز هم دورتموند حریف باواریایی‌ها شد. مسابقه فینال با گلزنی مانژوکیچ و گندوگان در آستانه رسیدن به وقت‌های اضافه بود اما آرین روبن در دقیقه ۸۹ بایرن را به قهرمانی اروپا رساند؛ یک هفته قبل از شکست ۳ بر ۲ اشتوتگارت در فینال جام حذفی.

بارسلونا ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۵-۲۰۱۴ 

گواردیولا با سه‌گانه بیگانه نیست؛ ۱۴ سال پیش نخستین سه‌گانه تاریخ بارسلونا در شرایطی به دست آمد که آبی اناری‌ها فصل قبل را در رده سوم لالیگا به اتمام رسانده بودند و به ناچار از مرحله سوم مقدماتی وارد لیگ قهرمانان اروپا شدند. برتری مقابل لیون و بایرن مونیخ آن‌ها را به نیمه‌نهایی رساند؛ جایی که تصمیمات بحث‌برانگیز تام هنینگ اوربو و گل اعجاب‌آور اینیستا در واپسین ثانیه‌ها حکم به شکست چلسی داد تا در فینال رم در نخستین تقابل مسی و رونالدو، گلزنی ساموئل اتوئو در کنار اعجوبه تازه به‌پاخاسته آرژانتینی، بارسا را به قهرمانی اروپا و سه‌گانه برساند.اختلاف ۹ امتیازی با رئال مادرید در لالیگا و برتری ۴ بر یک مقابل اتلتیک بیلبائو در فینال جام حذفی نشانه‌های شکوه وحشت‌آور یکی از بهترین و جذاب‌ترین‌ تیم‌های تاریخ فوتبال بود.

 

ضربه سر دیرهنگام رونالدو در فینال جام حذفی اسپانیا در فصل ۱۱-۲۰۱۰ مانع موفقیت مجدد گواردیولا در راه کسب سه‌گانه شد اما بارسلونا ۴ سال بعد به نخستین تیم برنده ۲ سه‌گانه تبدیل شد. اواخر پائیز صحبت از درگیری کلامی لوئیس انریکه و مسی در رختکن بود، با این حال سرمربی سابق سلتا ویگو همه‌چیز را مدیریت کرد و با خط آتش متشکل از سوارس، نیمار و مسی به سه‌گانه اروپایی دست یافت. این ۳ نفر روی هم ۱۲۲ بار دروازه حریفان را در طول فصل باز کردند؛ هرچند لغزش‌های اوایل فصل در لالیگا باعث شد رئال مادرید به فاصله ۲ امتیازی بلوگرانا برسد. خطر البته از بیخ گوش انریکه گذشت؛ پیش از آنکه با 2 گل مسی و برتری ۳ بر یک مقابل اتلتیک بیلبائو قهرمانی جام حذفی را هم از آن خود کنند. تقابل با پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی، بایرن مونیخ و یوونتوس سخت‌ترین مسیر ممکن را پیش روی قهرمانی اروپایی انریکه گذاشته بود اما در نهایت بارسلونا با گل‌های راکیتیچ، نیمار و سوارس در مسابقه فینال مقابل بیانکونری به سه‌گانه رسید.

 

اینتر ۱۰-۲۰۰۹ 

درست یک سال بعد از سه‌گانه گواردیولا در بارسا، یک تیم کاملاً متفاوت ایتالیایی تحت هدایت ژوزه مورینیو به قهرمانی لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا دست یافت. معاوضه اتوئو و زلاتان در تابستان قبل باعث شد الماس کامرونی برای دومین فصل متوالی سه‌گانه بگیرد؛ این بار در تیمی که با تکیه به برتری دفاعی از سد حریفان می‌گذشت. تیمی که با حضور سزار درون دروازه، لوسیو در دفاع، وسلی اسنایدر در خط میانی و زوج میلیتو و اتوئو در حمله شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید، با اختلاف ۲ امتیاز نسبت به رم به اسکودتو رسید و با برتری یک بر صفر مقابل جالوروسی جام حذفی را فتح کرد. قصه اروپایی نراتزوری البته چیز دیگری بود. اینتر پایین‌تر از بارسلونا به عنوان تیم دوم از گروه صعود کرد اما با حذف چلسی و زسکا در نیمه‌نهایی بار دیگر با بارسلونا رویارو شد؛ جایی که عملکرد شاهکار مورینیو اینتر را به برتری مجموع ۳ بر ۲ در مقابل تیم ترسناک و رویایی بلوگرانا رساند؛ پیش از آنکه دوگله میلیتو در مسابقه فینال مقابل بایرن‌مونیخ، آبی و سیاه‌ها را به نخستین قهرمانی اروپایی بعد از ۴۵ سال برساند.

منچستر یونایتد ۹۹-۱۹۹۸ 

شیاطین سرخ از ابتدای پایه‌گذاری لیگ برتر فوتبال انگلیس در سال ۱۹۹۲، قدرت مطلق این رقابت‌ها به شمار می‌رفتند اما صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا تا آخرین سال‌های قرن بیستم به طول انجامید. شاگردان الکس فرگوسن با برتری یک امتیازی نسبت به آرسنال، مدافع عنوان قهرمانی، فاتح لیگ شدند و در بازی تکراری مرحله نیمه‌ نهایی جام حذفی با گل دیدنی رایان گیگز و برتری ۲ بر یک مقابل همین تیم به فینال رسیدند؛ پیش از آنکه پیروزی ۲ بر صفر مقابل نیوکاسل قهرمانی جام حذفی انگلیس را نصیب آن‌ها کند. در اروپا پیروزی دراماتیک مقابل یوونتوس، یونایتد را برای نخستین بار به فینال فرستاد. دوایت یورک و اندی کول در سراسر فصل عملکرد درخشانی داشتند اما در مسابقه فینال، بیرون کشیدن آنها و حضور تدی شرینگام و اوله‌گونار سولسشر در زمین باعث شد شکست میلی‌متری مقابل بایرن مونیخ در وقت‌های تلف‌شده با قهرمانی و کسب سه‌گانه عوض شود. این معجزه الکس فرگوسن بود و آنها دستکم تا ۲ هفته دیگر تنها تیم انگلیسی برنده سه‌گانه در تاریخ فوتبال اروپا به شمار خواهند رفت.

 

روزهای اقتدار هلند، معجزه سلتیک

کامیابی احتمالی منچسترسیتی در پایان فصل جاری، هفتمین سه‌گانه ربع قرن اخیر فوتبال اروپا را رقم خواهد زد اما پیش از سال ۱۹۹۹ تنها ۳ تیم موفق به کسب این افتخار شده بودند؛ سلتیک اسکاتلند نخستین سه‌گانه (و تنها چهارگانه) تاریخ اروپا را در فصل ۶۷-۱۹۶۶ از آن خود کرد. کاتولیک‌ها بعد از قهرمانی در جام حذفی، جام اتحادیه و لیگ برتر اسکاتلند به پایتخت پرتغال رفتند؛ جایی که بازگشت رویایی مقابل اینتر و برتری مقابل نراتزوری با گل دقیقه ۸۴ استیو چالمر، لقب شیران لیسبون را در به یاد ماندنی‌ترین شب تاریخ باشگاه، برازنده شاگردان اشتاین کرد. ۵ سال بعد نوبت به آژاکس رسید که باز هم با برتری مقابل اینتر به لطف 2 گل یوهان کرویف به قهرمانی مجدد اروپا و اولین و آخرین سه‌گانه تاریخ باشگاه دست پیدا کند. پایتخت‌نشین‌ها از ۲۷ مسابقه پایانی لیگ، ۲۶ بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌ بودند، پیش از آنکه برد ۳ بر ۲ مقابل دن هاگ، قهرمانی جام اتحادیه را نصیب آن‌ها کند. این البته آخرین سه‌گانه هلندی‌ها نبود و ۱۶ سال بعد آیندهوون در روزهای گلزنی «ویم کیفت» بار دیگر به سه‌گانه رسید. ۱۱۷ گل در ۳۴ مسابقه برای قهرمانی فصل ۸۸-۱۹۸۷ لیگ کافی بود و پی‌اس‌وی در فینال جام حذفی مقابل رودا به برتری ۳ بر ۲ رسید. در اروپا البته آن‌ها در هیچ‌یک از ۵ مسابقه پایانی موفق به کسب برتری در ۹۰ دقیقه نشدند. تساوی‌های متوالی، تیم گاس هیدینگ را با تکیه بر گل زده در خانه حریف از سد بوردو و رئال مادرید گذراند؛ پیش از آنکه تساوی بدون گل در فینال اشتوتگارت مقابل بنفیکا، منجر به برتری ۶ بر ۵ در ضربات پنالتی شود.

58 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا