آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

پیروزی قاطع مدعیان در شب اول لیگ قهرمانان؛ برد پورتو و فاینورد با گلزنی طارمی و جهانبخش

منچسترسیتی بازی باخته را در مقابل ستاره سرخ با نتیجه ۳ بر یک برنده شد.

شب نخست از هفته اول دور گروهی رقابت‌های فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان اروپا با برگزاری ۸ مسابقه به اتمام رسید که طی آن بارسلونا با ۵ گل آنتورپ را در هم کوبید، منچسترسیتی مدافع عنوان قهرمانی با نتیجه ۳ بر یک از سد ستاره سرخ گذشت، پاری‌سن ژرمن با ۲ گل دورتموند را بدرقه کرد و اتلتیکو مادرید در خانه لاتزیو به تساوی یک بر یک رسید. پورتو با گلزنی مهدی طارمی با نتیجه ۳ بر یک از سد شاختار گذشت و علیرضا جهانبخش به عنوان یار تعویضی، گل دوم فاینورد مقابل سلتیک را به ثمر رساند.

 

صدرنشینی پاریس در گروه مرگ

پاریسی‌ها در نخستین مسابقه اروپایی بدون نیمار و مسی، تهاجمی و جذاب ظاهر شدند اما دروازه دورتموند تا دقیقه ۴۸ بسته ماند؛ جایی که شلیک امباپه به دست زوله برخورد کرد و با دخالت VAR پنالتی اعلام شد تا امباپه در جهت حرکت کوبل حساب کار را یک بر صفر کند.

تنها ۱۰ دقیقه بعد بازی ۲ نفره دیدنی اشرف حکیمی و ویتینیا دفاع دورتموند را تارومار کرد؛ پیش از آنکه بازیکن مراکشی مقابل تیم سابقش اختلاف را به ۲ گل برساند.

گروه نرم افزاری ماهور

گیتنز در ادامه تیر دروازه دوناروما را به لرزه درآورد اما تلاش‌های دورتموند بی‌نتیجه ماند تا شاگردان لوئیس انریکه بازی بزرگ هفته اول را با نتیجه ۲ بر صفر برنده شوند.

 

برتری قهرمان مقابل حریف سختکوش

شاگردان پپ گواردیولا نخستین مسابقه خود در راه دفاع از قهرمانی به یاد ماندنی فصل ۲۳-۲۰۲۲ را با حملات پی در پی مقابل ستاره سرخ آغاز کردند. در طول نیمه اول هر ۲ دقیقه یک بار دروازه میهمان تهدید می‌شد اما شلیک هالند به تیر افقی دروازه برخورد کرد، ۷ واکنش دیدنی گلیزر مانع باز شدن دروازه شد و ستاره سرخ رأس دقیقه ۴۵ با اولین شوت به گل اول رسید. روی پاس ایوانیچ، عثمان بوکاری با ادرسون تک به تک شد و از آستانه محوطه جریمه دروازه را باز کرد. با ورود VAR آفساید اشتباه کمک‌داور لغو شد و بلگرادی‌ها از برنده سه‌گانه اروپایی فصل گذشته پیش افتادند.

منچسترسیتی با وجود شلیک ۲۲ شوت در نیمه نخست به گل نرسید؛ بیشتر از هر تیم دیگر در نیمه اول هر مسابقه دیگر لیگ قهرمانان اروپا، حداقل در ۲۰ سال اخیر که این آمار ثبت می‌شود. برتری ستاره سرخ اما به محض آغاز نیمه دوم به باد رفت؛ وقتی خولین آلوارز روی پاس هالند از زاویه‌ای تنگ دروازه حریف را باز کرد.

شب درخشان گلیزر با اشتباه عجیبی که منجر به گل دوم آلوارز شد، از بین رفت. ارسال کات‌دار قهرمان جام جهانی با برخورد به دست سنگربان ستاره سرخ درون دروازه این تیم جا گرفت.

این پایان کار نبود و منچسترسیتی در ادامه با گلزنی رودری، برتری خانگی خود را تثبیت کرد.

 

قدرت‌نمایی بلوگرانا در مونتجوئیک

بارسا که در هر ۲ دوره قبلی لیگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهی حذف شده بود، این بار مرحله نخست را با قدرت آغاز کرد. ژائو فلیکس برای باز کردن دروازه آنتورپ تنها ۱۱ دقیقه زمان احتیاج داشت. پاس‌کاری دقیق گاوی و گوندوگان توپ را در گوشه محوطه جریمه به مهاجم سابق اتلتیکو رسید تا با کنار زدن یک مدافع توپ را وارد دروازه حریف کند.

فقط ۸ دقیقه بعد باز هم با دخالت فلیکس بارسلونا به گل دوم رسید. پاس در عمق دی‌ یونگ به فلیکس زیبا بود اما زیباتر از آن ارسال چیپ ستاره پرتغالی بود که لواندوفسکی را در دهانه دروازه صاحب توپ کرد تا برتری میزبان را دوبرابر شود. این صدمین گل مهاجم لهستانی در لیگ قهرمانان اروپا بود؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ این رقابت‌ها و فقط کمتر از رونالدو و مسی.

قبل از اینکه نیمه اول به نیمه برسد، رافینیا نخستین مسابقه تاریخ آنتورپ در لیگ قهرمانان را عذاب‌آورتر کرد؛ وقتی ارسال او از سمت چپ با برخورد به باتای به درون دروازه تیم بلژیکی تغییر جهت داد. حملات بارسا در نیمه دوم ادامه یافت و گاوی روی یک توپ منحرف‌شده با شلیک به سقف دروازه حریف نخستین گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر رساند.

این پایان کار نبود و ژائو فلیکس با به ثمر رساندن چهارمین گل خود در ۳ مسابقه اخیر اختلاف را به عدد ۵ رساند.

 

برتری قاطع پورتو با گلزنی طارمی

پورتو کار سختی در مقابل قهرمان اوکراین پیش رو نداشت و شاگردان کونسیسائو خیلی زود به گل نخست رسیدند. روی یک ضد حمله با دخالت طارمی توپ در نهایت به وندرسون گالنو رسید تا هافبک برزیلی پورتو را به گل نخست برساند. ضربه سر دیدنی کوین کلسی خیلی زود کار را به تساوی کشید اما پورتو با گلزنی مجدد گالنو به بازی برگشت و در ادامه با شلیک مهدی طارمی، برتری دوبرابر شد. باز هم گالنو صحنه‌پرداز اصلی بود و ضربه بغل پای دقیق طارمی روی ارسال او به تور دروازه ریزنیک چسبید تا پورتو با نتیجه ۳ بر یک در مقابل حریف به برتری برسد.

۲ امتیاز به باد رفته اتلتیکو

تجدید دیدار سیمئونه با تیمی که ۲ دهه قبل پیراهنش را به تن می‌کرد با خاطره‌ای بد به پایان رسید. لاتزیو تا حد زیادی بر جریان بازی تسلط داشت اما شاگردان سیمئونه با شلیک محشر پابلو باریوس به گل رسیدند. شوت سرکش و دیدنی هافبک ۲۰ ساله از فاصله‌ای دوردست به تور دروازه پروودل چسبید. سنگربان ایتالیایی به دلیل تکیه اشتباه پا تنها نظاره‌گر هنرنمایی حریف بود.

تلاش‌های لاتزیو تا اواخر مسابقه بی‌نتیجه ماند اما گل تساوی‌بخش ایوان پروودل در دقیقه ۹۵ اجازه نداد اتلتیکو با سوغاتی ۳ امتیازی از پایتخت ایتالیا برگردد. دروازه‌بان لاتزیو در آخرین ثانیه بازی روی ارسال لوئیس آلبرتو با ضربه سر کار را به برابری کشاند تا اتلتیکو با دریافت یک گل به یادماندنی استادیوم الیمپیکو را ترک کند.

 

پیروزی شیرین فاینورد با گلزنی جهانبخش

در دیگر دیدار گروه پنجم فاینورد با نتیجه ۲ بر صفر از سد سلتیک گذشت. در حالی که نیمه نخست با نمایشی تقریباً پایاپای رو به اتمام بود، ضربه آزاد دیدنی کالوین استنج به گوشه سمت راست دروازه سلتیک رفت و جو هارت، دروازه‌بان سابق منچستر سیتی و تیم ملی انگلیس هیچ شانسی برای مهار آن پیدا نکرد. در نیمه دوم با اخراج ۲ بازیکن سلتیک، کار شاگردان براندن راجرز به شدت دشوار شد. پاشائو یک پنالتی را از دست داد و بلافاصله جای خود را به علیرضا جهانبخش داد. هافبک ایرانی در دقیقه ۷۶ بالاخره برتری را دوبرابر کرد. شلیک محکم او روی یک توپ منحرف‌ شده، بار دیگر جو هارت را مغلوب کرد تا بازی با نتیجه ۲ بر صفر به پایان برسد.

61 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا