آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به جا مانده از شب طوفانی برنابئو؛ چلسی چگونه در مادرید سلاخی شد؟

رئال مادرید با برتری ۲ بر صفر خانگی نیمی از راه صعود را طی کرد.

چلسی به امید تکرار روند شگفت‌آور قهرمانی اروپا در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۲۱، برای مصاف با رئال مادرید عازم پایتخت اسپانیا شد اما داخل زمین هیچ خبری از معجزه نبود و کهکشانی‌ها با ارائه یک نمایش بی‌نقص و استثنایی، کار تیم بحران‌زده انگلیسی را یکسره کردند.

 

رئال مادرید، بعد از دست رفتن شانس قهرمانی در لالیگا، با تمام قوا روی لیگ قهرمانان تمرکز کرده و مقایسه عملکرد تیم در بازی دیشب با مسابقه مقابل ویارئال نشان از انگیزه و حرارت وصف‌ناپذیر بازیکنان برای تکرار قهرمانی اروپایی دارد. با توجه به اینکه چلسی بیش از ۳۰ دقیقه ۱۰ نفره به دفاع مقابل خط آتش بی‌رحم رئال پرداخت، نتیجه ۲ بر صفر آنقدرها هم مقتدرانه نبود اما تسلط کامل کهکشانی‌ها بر روند بازی در تک‌تک دقایق و تمام وضعیت‌ها نشان داد کار چلسی برای بازگشت به این رقابت در خانه دشوار خواهد بود. آنچلوتی بعد از بازی گفت که از نتیجه اطمینان خاطر ندارد و ۹۰ دقیقه دیگر با تمام نیرو در مقابل این تیم پرتلاش خواهند جنگید. جو کول، شماره ۱۰ سابق شیرها، گفته: «تنها نکته مثبت این رقابت برای چلسی این بود که آنها همچنان در آن حضور دارند و اختلاف بیش از حد زیاد نشده.» با اینکه اخراج چیلول امیدهای اندک چلسی برای بهره‌گیری از اندک موقعیت‌ها را از بین برد، اما در حضور او هم آبی‌ها در دفاع و حمله تحت سلطه قهرمان اروپا قرار داشتند. تیمی که ۴ روز پیش ۲ بار از ویارئال پیش افتاد اما در نهایت تن به شکست داد، دیشب بار دیگر تشنگی خود برای جاه‌طلبی قاره‌ای را به رخ همه کشید.

 

یک پیش‌بینی نادرست

تاد بولی، مالک پرسروصدای چلسی قبل از بازی و هنگام خروج از یک رستوران در پایتخت اسپانیا گفته‌بود: «من امید زیادی دارم و ما ۳ بر صفر برنده خواهیم شد. ما به این موضوع به عنوان یک فرایند بلندمدت نگاه می‌کنیم و کارهای بسیار زیادی برای انجام داریم. برای آینده هیجان‌زده‌ایم. آینده روشن است و بی‌صبرانه منتظر بازی امشب هستیم.» چلسی در این فصل طولانی تنها ۳ بار موفق به برتری ۳گله مقابل رقبا شده و این اتفاق بعد از جام جهانی تنها یک بار رخ داده‌. چلسی بعد از نمایش ضعیف دیشب برای صعود نیاز به برتری حداقل ۲گله در استمفوردبریج دارد. لمپارد با تیمی که ۳۷۴ دقیقه است در هیچ مسابقه‌ای موفق به گلزنی نشده و رکورد گل نزدن ۳۰ سال اخیر باشگاه را شکسته، کار سختی برای گذر از سد کهکشانی‌ها پیش رو خواهد داشت. کاپیتان محبوب چلسی چهارمین نفری است که امسال روی نیمکت چلسی می‌نشیند. تصمیمات ناگهانی مالک متمول آمریکایی با فرهنگ فوتبالی اروپا چندان سازگاری ندارد. نیم میلیارد پوند هزینه در ۲ پنجره نقل و انتقالاتی اخیر نه تنها حال و روز چلسی را بهتر نکرد، بلکه ترکیب انسجام‌ نیافته از بازیکنان مطرحی که هرکدام به طور جداگانه در تیم‌های دیگر اثرگذار بوده‌اند، چلسی را در عین ناباوری به نیمه دوم جدول و فاصله ۱۲ امتیازی منطقه سقوط کشاند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

ترکیب آشنای ال‌کلاسیکو 

وقتی با ۴ گل بارسلونا را در هم می‌کوبید قطعاً با بهترین ترکیب و وضعیت به میدان رفته‌اید. کارلتو ترکیب بازی چهارشنبه گذشته مقابل بارسلونا را تکرار کرد و دیگر خبری از لغزش‌های مصاف با ویارئال نبود. آلابا جلوتر از رودیگر بازی می‌کرد و کاماوینگا در پست مدافع چپ به مراتب بهتر از ناچو بود. با توجه به برتری نفری در نیمه دوم، نتیجه می‌توانست کوبنده تر هم باشد اما ۱۰ شوت در چارچوب رئالی‌ها نتیجه‌ای بیش از ۲ گل به همراه نداشت. رئال با وجود داشتن یک یار بیشتر فشار مضاعفی روی دروازه کپا نیاورد و این تنها نکته منفی بازی برای آنها بود. آسنسیو بار دیگر ارزش‌های خود برای تیم را به رخ کشید. او نمی‌تواند جزء ترکیب اصلی باشد اما همیشه به عنوان یک اسلحه مخفی در دسترس است. امسال در هر ۱۵۵ دقیقه یک گل زده و در صورت خروج از مادرید، رئالی‌ها باید به فکر یک جایگزین مناسب برای او باشند.

حاشیه‌های خاموش والورده 

درگیری کلامی والورده و الکس بائنا که با توهین بائنا به خانواده والورده همراه شده‌ بود، بعد از بازی شنبه به خشونت گرایید و والورده با مشت به استقبال بال ۲۱ ساله زردپوش رفت. جزئیات حادثه هنوز منتشر نشده اما نکته مهم این است که والورده بدون توجه به اتفاقات آن شب، مقابل چلسی با تمام تمرکز به میدان رفت و عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نمایش داد. مدام توپ‌گیری می‌کرد و حمله را راه می‌انداخت. بعد از مسابقه، کارلو آنچلوتی گفت احساس می‌کند هافبک اروگوئه‌ای بهترین بازیکن زمین بوده. او در مجموع ۱۱ عملکرد دفاعی (تکل، توپ‌گیری و دفع توپ) موفق ثبت کرد و ضمن موفقیت در ۴ دوئل و ۹۳ لمس توپ، ۹۱ درصد پاس‌هایش را به مقصد رساند.

 

کپا که از بیخ گوش رئال گذشت 

ژانویه ۲۰۱۸، رئال مادرید در آستانه امضای قرارداد با کپا آریزابالاگا قرار داشت. سنگربان کوتاه‌قد اهل ایالت باسک برای انجام آزمون‌های پزشکی به پایتخت سفر کرده بود اما زیدان صراحتاً با به خدمت گرفتن او مخالفت کرد. سرمربی فرانسوی ترجیح داد ناواس را نگه دارد و بعد هم تیبو کورتوا را از چلسی به خدمت گرفت؛ انتقالی که منجر به حضور کپا در لندن شد. با وجود شباهت مسیر ۲ دروازه‌بان و اینکه موافقت زیدان می‌توانست جای کپا و کورتوا را در بازی دیشب تغییر دهد در مسابقه دیشب هر ۲ عملکرد نسبتاً مناسبی داشتند. ضعف کپا در شوت‌های راه دور به ضرر چلسی تمام می‌شود اما کورتوا یک دروازه‌بان کامل است. کپا دیشب حداقل روی گل دوم می‌توانست عملکرد بهتری بروز دهد اما در نهایت با ۸ واکنش نقش مهمی در بقای شانس‌های اندک چلسی برای بازی برگشت داشت.

 

نمایش امیدوارکننده کارواخال 

این یکی از بهترین عملکردهای دنی کارواخال در طول فصل بود. در دفاع عالی بود و به درستی در نقش مدافع راست فعالیت می‌کرد. در عین حال او با توجه به جریان بازی، به مراتب بیشتر در کارهای هجومی حاضر شد. شاید علت اصلی نمایش خوب او استراحت یک هفته‌ای پیش از مصاف با چلسی باشد. کارواخال در مقابل ویارئال حتی یک دقیقه هم به میدان نرفت و روشن است که بخش عمده مشکلات او به نیروی فیزیکی برمی‌گردد. رئال در صورت صعود به فینال تنها ۴ مسابقه اروپایی مهم و فینال جام حذفی را پیش رو دارد و مدافع ۳۱ ساله با استراحت بیشتر در بازی‌های لالیگا در نتیجه‌گیری تیم موثر خواهد بود.

 

خط حمله افسرده چلسی 

پیر امریک اوبامیانگ در آخرین روز پنجره تابستانی گذشته به عنوان یک راه حل موقت به لندن آمد اما از آن روز تاکنون تنها ۷ بار به عنوان یار تعویضی به میدان رفته و توسط سرمربی پیشین، گراهام پاتر از ترکیب چلسی در مسابقات لیگ قهرمانان کنار رفت. اوبا در ۷ مسابقه مقابل رئال (با پیراهن دورتموند و بارسلونا) موفق به زدن ۵ گل شده بود اما لمپارد که ۳ سال پیش علاقه خود به امضای قرارداد با مهاجم گابنی را ابراز کرده‌ بود، باید از گزینه‌های دیگر در بازی دیشب استفاده می‌کرد. هاورتز در ۱۴ مسابقه اخیر تنها ۳ گل زده. آمار فلیکس ۲ گل در ۱۳ بازی است و استرلینگ در ۲۲ مسابقه اخیر موفق به زدن ۳ گل شده. پای مودریک هم بعد از انتقال ۶۲ میلیون پوندی از شاختار دونتسک هنوز به گل باز نشده. برای مقایسه، بنزما در ۲۱ مسابقه اخیر خود در دور حذفی لیگ قهرمانان ۲۱ گل به ثمر رسانده! انتخاب لمپارد ترکیب خلاقیت فلیکس با سرعت استرلینگ در سیستم ۲-۵-۳ بود. تاکتیک او در مقایسه با بازی شنبه عالی بود اما پرس سنگین و وحشتناک رئالی‌ها منجر به ایزوله و کم‌ اثر شدن مهاجمان به خصوص استرلینگ شد.

59 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا