زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز؛ زندگینامه مارتین اودگارد

آشنایی با مارتین اوگارد، کاپیتان آرسنال و تیم ملی نروژ در ورزش نیوز.

مارتین اودگارد (هلندی: Martin Ødegaard؛ زادهٔ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۸) بازیکن فوتبال اهل نروژ است که در پست هافبک تهاجمی درلیگ برتر انگلیس برای تیم آرسنال بازی می‌کند و کاپیتان تیم ملی نروژ و همچنین کاپیتان تیم آرسنال است.

اودگارد اولین بازی خود را برای باشگاه فوتبال استرومسگودست در آوریل ۲۰۱۴ انجام داد و تقریباً جوانترین بازیکنی بود که در لیگ برتر فوتبال نروژ به میدان رفت و در ماه مه جوانترین گل زن آن شد. اودگارد پس از حضور در تیم اصلی در اولین فصل خود و تمرین با چندین باشگاه خارجی، در ژانویه ۲۰۱۵ با رئال مادرید قرارداد بست. او در تیم ذخیره آنها، رئال مادرید کاستیا ثبت نام کرد، اما عمدتاً با تیم اول تمرین کرد. در مه ۲۰۱۵، او جوانترین بازیکنی بود که نماینده رئال مادرید بود. در ژانویه ۲۰۱۷، او به مدت ۱۸ ماه به باشگاه فوتبال هیرنفین و سپس برای یک فصل به باشگاه فوتبال ویتس‌آرنهم و باشگاه فوتبال رئال سوسیداد قرض داده شد. بعد از بازگشت به رئال مادرید در ابتدای فصل ۲۱–۲۰۲۰، او اغلب با مصدومیت مکرر زانو کنار می‌رفت و نمی‌توانست موقعیت اولیه خود را به‌دست آورد، اودگارد در فصل نقل و انتقالات زمستانی تا پایان فصل به آرسنال قرض داده شد.

اودگارد اولین بازی بین‌المللی خود را در مقابل تیم ملی فوتبال امارات متحده عربی در اوت ۲۰۱۴ انجام داد و در سن ۱۵ سال و ۲۵۳ روز جوانترین بازیکن اول تیم بزرگسالان شد. در اکتبر ۲۰۱۴، او جوانترین بازیکنی بود که در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا حضور داشت.

کودکی، زندگی شخصی و ورود مارتین اودگارد به فوتبال

مارتین فرزند لنه سسیل و هانس اریک است که هر دو اصالتی نروژی دارند. مارتین در درامن نروژ و شهری که به برف‌های سنگین، خانه‌های رنگارنگ چوبی و کوه‌ها و تپه‌های دیدنی‌اش مشهور است، رشد کرد و بزرگ شد.

گروه نرم افزاری ماهور

مارتین در کنار برادر بزرگترش، کریستوفر، فوتبالش را شروع کرد و علاوه بر او، اودگارد 2 خواهر به نام‌های امیلی و ماری هم دارد. او در خانواده‌ای پرجمعیت و شاد بزرگ شد و هیچ کم و کاستی نداشت. پدر و مادرش متعلق به طبقه متوسط نروژ بودند. پدر مارتین که خودش هم زمانی فوتبالیست بود، به مدیریت در فوتبال مشغول بود و خب، ناگفته پیدا است که جریان مالی مناسبی به خانواده تزریق می‌شده است.

همسر و فرزندان مارتین اودگارد

اودگارد هنوز ازدواج نکرده و با دوست خیلی قدیمی‌اش، اودا برود (Oda Burud)، در رابطه عاطفی است. این دو از زمانی که 15 ساله بودند باهم هستند، ولی فرزندی ندارند.

دوران ابتدایی فوتبال مارتین اودگارد

مارتین قبل از آنکه 6 ساله شود، به عضویت باشگاه محلی درامن استرانگ (Drammen Strong) درآمده بود. خانواده‌اش هم کمک قابل توجهی برای ترمیم چمن مصنوعی زمین تمرین باشگاه، در اختیار مسئولین گذاشتند تا شرایط پیشرفت پسرشان هر چه بیشتر فراهم شود. مارتین در ادامه به سیستم جوانان باشگاه سابق پدرش، استرومسگودست (Strømsgodset)، ملحق شد و بین سال‌های 2009 و 2014 برای آن‌ها توپ زد.

دوران ورزش حرفه‌ای مارتین اودگارد

مارتین خیلی زود و قبل از آنکه به 16 سالگی برسد، راه خود را به سوی تیم سوم بزرگسالان استرومسگودست باز کرده بود و در فصل 15-2014، خود را در جمع بازیکنان تیم اول می‌دید و در 23 بازی، 5 گل هم برای تیمش زده بود.

مارتین اودگارد در رئال مادرید

عملکرد جالب توجه مارتین در چنین سن کمی، توجه استعدادیابان باشگاه‌های بزرگ اروپایی را به خود جلب کرد و این رئال مادرید بود که نوجوان فوق العاده مستعد نروژی را در سال 2015 و با پرداخت 2.8 میلیون یورو به عضویت تیم دوم خود درآورد. مارتین آن قدر خوب بود که بلافاصله شروع به تمرین با فوق ستاره‌های تیم اصلی هم کرد.

اودگارد وقتی در 2015 برای اولین بار برای رئال مادرید بازی کرد و به جای کریستیانو رونالدوی شگفت انگیز وارد زمین شد. با این حال، سروصدا حول و حوش اودگارد با فرصت بازی کمی که از سوی رافائل بنیتز در اختیارش قرار داده می‌شد، کمتر و کمتر شد. حضور زیدان در رئال مادرید هم تغییری در شرایط اودگارد ایجاد نکرد و او بعد از آنکه طی 2 سال حضور در تیم اصلی، فقط 8 بار برای رئال مادرید بازی کرده بود، وارد چرخه قرض دادن به باشگاه‌های مختلف شد.

چرخه بازی قرضی برای مارتین اودگارد

اول هیرنوین هلند بود که اودگارد برای یک فصل به طور ثابت در آن بازی کرد و طی 38 بازی، 2 گل زد. بعد نوبت به دیگر تیم هلندی، ویتنزه، رسید که اودگارد بین 19-2018 عضوی از آن بود. در ادامه اودگارد به اسپانیا برگشت تا به طور قرضی برای رئال سوسیداد بازی کند.

مارتین به مدت یک فصل عضوی از سوسیداد بود و توانست در 31 بازی، 4 گل برای این تیم زد و توانست به اولین جام مهم دوران فوتبالش دست پیدا کرد و به قهرمانی کوپا دل ری رسید. او در این مسیر با گلزنی به رئال مادرید در یک چهارم نهایی، موجبات حذف تیم مالکش از مسابقات را فراهم کرد.

اودگارد بعد از نمایش‌های خوب در هلند و اسپانیا، در 2020 به اردوی رئال مادرید بازگردانده شد و در دیدار ابتدایی لالیگا و یک مسابقه از لیگ قهرمانان برابر اینتر هم به میدان رفت. با این حال، لوس بلانکوس یک بار دیگر تصمیم به انتقال قرضی هافبک نروژی گرفت و این بار او را بعد از تنها 9 بازی تا نیم فصل، راهی لیگ برتر و آرسنال کرد.

مارتین اودگارد در آرسنال

ال ری دوران فوتبالش در آرسنال را در نیمه دوم فصل 21-2020 آغاز کرد و قرار بود حضوری 6 ماهه در آنجا داشته باشد. اودگارد بلافاصله از سیستم بازی توپچی‌ها خوشش آمد و اعلام کرد آنجا باشگاهی است که برایش بسیار مناسب است.

اودگارد بلافاصله نظر آرتتا را به خود جلب کرد و تبدیل به یکی از بازیکنان ثابت آرسنال شد. او در 11 مارس 2021، اولین گلش برای آرسنال را در دیدار مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا برابر المپیاکوس به ثمر رساند که در ادامه از سوی وبسایت باشگاه به عنوان گل ماه برگزیده شد. او با عملکرد بسیار خوبش، به عنوان بازیکن ماه مارس آرسنال هم معرفی شد.

با آغاز فصل بعد، آرسنال اعلام کرد قرارداد اودگارد را دائمی کرده و برای او 35 میلیون یورو پرداخت کرده است. او قراردادی 4 ساله تا 2025 با باشگاه به امضا رساند. مارتین اودگارد به عملکرد خیلی خوب در آرسنال ادامه داد و طی فصل 22-2021، در 36 مسابقه برای تیمش بازی کرد.

با ترک آرسنال از سوی اوبامیانگ و لاکازت در آغاز فصل 23-2022، این اودگارد 24 ساله بود که بازوبند کاپیتانی آرسنال را تحویل گرفت. او طی فصل رویایی امسال توپچی‌ها، از یاران بی‌جانشین آرتتا بوده و توانسته برابر بورنموث و وولوز، بریس کند. او در نوامبر و دسامبر 2022، به عنوان بازیکن برتر لیگ برتر انتخاب شد و اولین بازیکن آرسنال بعد از اوبامیانگ در 2019 شد که چنین رکوردی ثبت کرده است؛ او همچنین بعد از ارلینگ هالند، دومین نروژی تاریخ لیگ برتر شد که این جایزه را به دست آورده است.

در 15 ژانویه 2023، اودگارد در جریان برد 2 به صفر آرسنال برابر تاتنهام، گلزنی کرد تا اولین برد توپچی‌ها در وایت هارت لین بعد از سال 2014 به دست آید. او که بعد از دوران ناموفق در رئال مادرید، به چهره‌ای احیا شده در دنیای فوتبال بدل شده، توانست با آرسنال در فصل گذشته نایب قهرمان لیگ برتر انگلیس برسد.

مارتین اودگارد در تیم ملی نروژ

اودگارد از سال 2013 ملی پوش نروژ است و برای تیم‌های زیر 15، 16، 17 و 21 ساله‌ها به میدان رفته است. این بازیکن از سال 2014 و زمانی که تنها 16 ساله بود، به عضویت تیم ملی بزرگسالان نروژ هم درآمده و طی این سال‌ها، 47 بار پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کرده است.

اودگارد نتوانسته فعلا با نروژ در هیچ تورنمنت بزرگی حاضر باشد و رویای بزرگ حضور آن‌ها در جام جهانی 2022 هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. او در سال 2019 به عنوان مرد سال فوتبال نروژ انتخاب شد.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در زندگینامه مارتین اودگارد

برخی از رکوردها و شنیدنی‌های جالب در بیوگرافی مارتین اودگارد به شرح زیر است:

مارتین بعد از اوله گونار سولسشر، تبدیل به مستعدترین فوتبالیست اهل نروژ شناخته می‌شد.

لقب اودگارد، ال رِی، اشاره به منطقه‌ای کوچک و آرام در درامن، زادگاه مارتین، است؛ شهری که هیچ‌گاه کسی آن را با فوتبال نمی‌شناخت.

مهم‌ترین نقل قول‌های مارتین اودگارد

در ادامه برخی از مهم‌ترین نقل قول‌های مربوط به مارتین اودگارد طی سالیان مختلف را باهم مرور می‌کنیم:

هرگز علاقه چندانی به بازی‌های رایانه‌ای نداشتم. من از آن نسلی هستم که همیشه بیرون از خانه بازی می‌کرد ولی بازی فیفا یک استثنا بود. بیشتر اوقات کریر مود بازی می‌کردم. من همیشه آرسنال را برای مربیگری انتخاب می‌کردم. آن‌ها تیم من در فیفا بودند. در نروژ که بودم، خیلی بازی‌های لیگ برتر را تماشا می‌کردم و حس خوبی به آرسنال داشتم. آن زمان کلیپ‌های تیری آنری و شکست ناپذیران را تماشا می‌کردم. می‌دانستم که این باشگاه بازیسازهایی مثل فابرگاس، نصری و اوزیل را پرورش داده است؛ بازیکنانی بسیار باهوش و خوش تکنیک که در کار با توپ خوب بودند و پاس‌های سختی ارسال می‌کردند. همان نوع بازیکنانی که من می‌پسندم.

مارتین اودگارد که از سال 2005 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا سال 2025 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی MARTIN ØDEGAARD دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و به کدام یک از عناوین ملی و باشگاهی مهم در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

55 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا