زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز؛ زندگینامه مارکوس رشفورد

آشنایی با مارکوس رشفورد، ستاره انگلیسی منچستریونایتد در ورزش نیوز.

مارکوس رشفورد (به انگلیسی: Marcus Rashford)؛ زادهٔ ۳۱ اکتبر ۱۹۹۷) بازیکن فوتبال اهل انگلیس است که برای باشگاه منچستریونایتد بازی می‌کند.

کودکی، زندگی شخصی و ورود مارکوس رشفورد به فوتبال

رشفورد و خانواده‌اش اصالتا جامائیکایی هستند و والدینش از ریشه کارائیبی به حساب می‌روند. پدرش رابرت اهل جامائیکا و مادرش مالنی اهل کشوری کوچک در کارائیب به نام سنت کیتس است. مارکوس در خانواده‌ای مسیحی در شب هالووین به دنیا آمده و از همان کودکی شخصیتی متواضع و آرام داشته است. او که متولد شهر منچستر است، ته تغاری خانواده رشفورد است و 4 خواهر و برادر بزرگتر از خودش دارد. مارکوس و 2 خواهر و 2 برادر دیگرش در حومه خشن منچستر به نام ویتشاو بزرگ شدند. او یک خواهر ناتنی هم دارد.

مارکوس در خانواده‌ای که تنها مادر را به عنوان سرپرست خود می‌دید، رشد کرد. مالنی مینارد با شغل صندوق‌داری و حداقل دستمزد، از هر 5 فرزند خود مراقبت کرد. به همین دلیل، خانواده زندگی راحتی نداشتند و مالنی به زحمت شکم فرزندانش را سیر می‌کرد. مادر خیلی از اوقات خودش غذا نمی‌خورد تا فرزندانش گرسنه نمانند.

مارکوس قبل از آنکه فوتبال را به طور جدی آغاز کند، با برادرانش مشغول بازی بود. او به انجام فوتبال در باغچه، حیاط و هر جای دیگری از خانه اعتیاد داشت. او در مصاحبه‌هایش اعتراف کرده بارها چیزهای مختلف را شکسته و مجبور به تحمل فریادهای مادرش شده است.

گروه نرم افزاری ماهور

همسر و فرزندان مارکوس رشفورد

مارکوس با لوسیا لوی که از دوران مدرسه او را می‌شناسد، در رابطه است. آن‌ها که هم سن هم هستند، به غیر از دوره کوتاهی جدایی در سال 2021، همواره باهم بوده‌اند. رابطه مارکوس و لوسیا حدودا 8 سال است ادامه پیدا کرده، ولی آن‌ها فرزندی ندارند. لوسیا که اصالتا ایتالیایی است، فارغ الحصیل تجارت از دانشگاه منچستر است.

دوران ابتدایی فوتبال مارکوس رشفورد

مالنی فرزند بیش فعالش را در 5 سالگی در مدرسه فوتبال فلچر ماس راجرز تا اسباب و وسایل خانه در امان قرار بگیرد. شاید تعجب کنید، ولی مارکوس فوتبال را به عنوان دروازه‌بان آغاز کرد و آن روزها، دروازه‌بان یونایتد، تیم هاوارد، را الگوی خود می‌دانست.

پدرش که سال‌ها پیش از مادرش جدا شده بود، در آن مدرسه فوتبال مربی بود و به مارکوس کمک کرد شرایط بهتری برای پیشرفت داشته باشد و این تنها تاثیر رابرت رشفورد در دوران زندگی پسر کوچکش به حساب می‌رود.

دوران ورزش حرفه‌ای مارکوس رشفورد

مارکوس که توانایی دروازه‌بانی قابل توجهی هم از خود نشان می‌داد، به تیمش کمک کرد در یک تورنمنت بزرگ به قهرمانی برسد؛ جایی که بیش از 15 استعدادیاب از باشگاه‌های بزرگ انگلیسی از جمله منچستریونایتد و آرسنال حاضر بودند. از آنجا که فلچر ماس رنجرز همواره رابطه خوبی با یونایتد داشت، به دست آوردن مارکوس از سوی شیاطین سرخ راحت‌تر بود. غیر از رشفورد، بازیکنان دیگری چون لینگارد، ولبک و درینک واتر از این مدرسه فوتبال به سطح بالاتر معرفی شده‌اند.

مارکوس رشفورد در منچستریونایتد

رشفورد قبل از آنکه در 7 سالگی به آکادمی یونایتد ملحق شود، یک هفته در آکادمی سیتی تمرین کرد. در آن زمان، لیورپول و اورتون هم علاقمند به جذب مارکوس بودند. مارکوس بین سال‌های 2005 تا 2015 در تیم‌های پایه یونایتد بازی می‌کرد و هر روز بهتر از قبل می‌شد. او در سال 2015 و زمانی که فقط 18 ساله بود، به عضویت تیم بزرگسالان شیاطین سرخ درآمد.

او طی فصول گذشته همزمان با تحصیل، در بازی‌های سطح اول فوتبال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان به میدان رفته و گل‌های تاثیرگذاری برای یونایتد زده است. او در اولین فصل بازی‌اش برای یونایتد در 16-2015، توانست به اولین جامش با این تیم دست پیدا کرده و قهرمانی جام حذفی را تجربه کند. او در آن فصل با وجود انجام اولین بازی در ماه فوریه، در 18 بازی، 8 گل برای یونایتد زد. منچستر در پایان فصل، قرارداد رشفورد را تا 2020 تمدید کرده و حقوق هفتگی 200 هزار پوند برای او در نظر گرفت.

مارکوس با وجود آنکه بیشتر فصل 17-2016 را به عنوان وینگر بازی کرد و بیشتر از هر بازیکن دیگری برای تیمش بازی کرد. او در 53 بازی یونایتد حاضر بود و توانست در پایان فصل قهرمانی لیگ اروپا را تجربه کند. مارکوس 11 گل هم برای تیمش زد.

دو فصل بعدی یعنی 18-2017 و 19-2018 با ادامه روند پیشرفت فردی مارکوس همراه بود. او در سال 2017 در رقابت برای رسیدن به جایزه پسر طلایی بعد از ام‌باپه و دمبله، سوم شد. او توانست در آن سال نظر ژوزه مورینیو را کاملا جلب کرده و تقریبا در همه مسابقات تیمش حاضر باشد.

قبل از فصل 19-2018، یونایتد پیراهن شماره 10 خود را با خروج زلاتان، به مارکوس رشفورد داد. رشفورد سومین بازیکن آکادمی منچستر بعد از مارک هیوز و دیوید بکام بود که این پیراهن را صاحب شده بود. مارکوس در آن فصل 47 بار برای شیاطین سرخ به میدان رفت و 13 گل به نام خود ثبت کرد.

شاهزاده انگلیس طی دو فصل بعدی در 20-2019 و 21-2020، به فرم خوب خود ادامه داد و در هر 2 فصل تعداد گل‌های خود را از 20 فراتر برد. فصل 22-2021 رشفورد به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مصدومیت‌، از فرم خوب خود دور شد تا همگان به این تصور بیفتند که او جرقه‌ای بوده که خاموش شده است. او در تمام فصل 32 بار برای یونایتد بازی کرد و فقط 5 گل زد.

رشفورد که موفق شده با منچستر به همه‌ جام‌های داخلی به غیر از لیگ برتر برسد، توانست با این تیم به قهرمانی لیگ اروپا در سال 2017 هم دست پیدا کند.

مارکوس رشفورد در فصل 23-2022

رشفورد که توانسته یک بار مرد سال انگلیس و یک بار بهترین بازیکن یونایتد (2020) انتخاب شود، بهترین نمایش‌های خود رادر این فصل ارائه داده و در حد و اندازه یک فوق ستاره ظاهر شده است. او در همه رقابت‌ها درخشان ظاهر شد و علاوه بر 17 گل لیگ برتری، 6 بار در لیگ اروپا و 6 گل هم در جام اتحادیه زد؛ شش گل رشفورد در جام منجر به آقای گلی و قهرمانی منچستر در این مسابقات هم شد. همچنین یونایتد با درخشش او موفق شد به نایب قهرمانی در جام حذفی و رتبه سوم لیگ هم برسد.

مارکوس رشفورد طی این فصل رقابت‌های اروپایی، درخشان ظاهر شده و رکوردهای بسیاری جابجا کرده است که برخی از آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

مارکوس رشفورد با کسب اکثریت آرای هواداران بالاتر از کاسمیرو و فرد به عنوان بهترین بازیکن ماه فوریه 2023 منچستریونایتد انتخاب شد. مارکوس رشفورد در ماه فوریه هشت بازی با پیراهن منجستریونایتد انجام داد و هفت گل و دو پاس گل حاصل کار او بود. این مهاجم 25 ساله برای سومین ماه متوالی فاتح جایزه بهترین بازیکن ماه منچستریونایتد شده است.

وینگر ملی پوش در تمامی رقابت‌های این فصل به آمار ۳۰ گل رسید و فرم فوق‌العاده‌ای در این فصل داشت. نکته جالب توجه این است که بهترین فصل فوتبالی مارکوس رشفورد بعد از این فصل به فصل ۲۰۱۹/۲۰ باز می گردد که او در ۴۴ بازی ۲۲ گل به ثمر رساند، او در فصل بعد نیز آمار ۲۱ گل را در ۵۷ بازی ثبت کرد.

مارکوس رشفورد در تیم ملی انگلیس

شاهزاده انگلیس از سال 2012 و زمانی که 15 ساله بود، در تیم‌های پایه سه شیرها شروع به بازی کرده و سابقه بازی در تیم‌های زیر 16، 18، 20 و 21 ساله‌های انگلیس را دارد. او از سال 2016 و زمانی که تنها 19 ساله بود، به عضویت تیم بزرگسالان هم درآمد و از آن زمان در 2 یورو و 2 جام جهانی به میدان رفته است.

رشفورد که به همراه تیم ملی انگلیس به نایب قهرمانی یورو 2020 و چهارمی جام جهانی 2018 رسیده، در 51 بازی ملی، 15 گل هم زده است.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در خصوص مارکوس رشفورد

برخی از رکوردها و شنیدنی‌های جالب در خصوص مارکوس رشفورد به شرح زیر است:

1- در جولای 2020 و در پی حضور در پیراهن انگلیس به جوان‌ترین بازیکن انگلیس که در یورو حضور داشته و از سال 2004 هم رونی دارنده آن بود را شکست.

2- در اکتبر 2020 و بعد از هت تریک برابر لایپزیش، رشفورد پنجمین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا شد که به عنوان یار جانشین موفق به هت تریک شده است.

3- رشفورد با 2 گلی که در 11 ژانویه 2023 به چارلتون زد، در 8 بازی پیاپی خانگی منچستریونایتد گلزنی کرد تا دستاورد وین رونی در سال 2010 را تکرار کرده باشد.

مهم‌ترین نقل قول‌های مارکوس رشفورد

در ادامه برخی از مهم‌ترین نقل قول‌های مربوط به مارکوس رشفورد طی سالیان مختلف را باهم مرور می‌کنیم:

1- هیچ کس، به جز افراد در باشگاه، نمی دانند که چه مدت طولانی با مشکلات آسیب دیدگی دست و پنجه نرم کردم. فقط هم در طول یک فصل نبود. دوره ای بود که هر روزش طاقت فرسا و نیازمند فداکاری بود.

2- فوتبال احتمالا 95 درصد به نگرش شما بستگی دارد. نگرش بستری برای عملکرد بهتر فراهم می کند. بازیکنان بسیاری هستند که توانایی بالایی دارند و به همین خاطر است که در سطح بالایی از فوتبال بازی می کنند اما آن چه باعث تفاوت میان آن ها می شود، نگرش است. زمانی در دو طرف این قضیه حضور داشته ام. ارزش و قدرت نگرش را درک کرده ام. تمرکزم بر این است که بتوانم خود را در این موقعیت نگه دارم. وجود نگرش برای کسب پیروزی و جام ها ضروری است.

مارکوس رشفورد که از سال 2003 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا سال 2024 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی خود دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و به کدام یک از عناوین ملی و باشگاهی مهم در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

61 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا