زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز ؛ زندگینامه سرخیو بوسکتس

آشنایی با سرخیو بوسکتس ، کاپیتان اسپانیایی بارسلونا و برنده جام جهانی 2010 در ورزش نیوز .

سرخیو بوسکتس بورگوس (به اسپانیایی: Sergio Busquets Burgos) (زادهٔ ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۸) بازیکن فوتبال اهل اسپانیا است که در پست هافبک دفاعی و به عنوان کاپیتان برای باشگاه بارسلونا در لا لیگا بازی می‌کند. بوسکتس به عنوان یک هافبک دفاعی و بازی‌ساز توانا دارای مهارت‌های کنترل توپ و تصاحب آن، تکل‌زنی، دید، موقعیت‌یابی، خوانش بازی حریف و ارسال پاس‌های دقیق است و توانایی بازی در پست هافبک میانی را هم دارد. او یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی در تمام دوران به شمار می‌رود.

بوسکتس یک بازیکن تک‌باشگاهی است که از ژوئیه ۲۰۰۸ از بارسلونا بی به بارسلونا آمد و از آن زمان تا اکنون در بیش از ۶۰۰ بازی حضور داشته و ۳۰ جام از جمله هشت قهرمانی در لا لیگا و سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرده‌است. او یکی از بازیکنان ترکیب اصلی بارسلونا بود که در فصل‌های ۰۹–۲۰۰۸ و ۱۵–۲۰۱۴ به قهرمانی در سه‌گانه قاره‌ای لا لیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.

بوسکتس در آوریل ۲۰۰۹ اولین بازی را برای تیم ملی اسپانیا انجام داد و در جام جهانی ۲۰۱۰ و جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ به همراه اسپانیا به قهرمانی دست یافت. او در سه جام جهانی و دو جام ملت‌های اروپا دیگر حضور داشته و کاپیتان اسپانیا در جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ و جام جهانی ۲۰۲۲ بود.

کودکی، زندگی شخصی و ورود بوسکتس به فوتبال

بوسکتس متولد 16 ژولای در شهر سابادل است که در استان بارسلون واقع شده است. این بازیکن یکی از دو فرزند خانواده خود در کنار برادر کوچک‌‌ترش، آیتور است. پدر او کارلس بوسکتس و مادرش لولی بورگس نام دارند. کارلس بوستکس در تمامی رده‌های سنی برای بارسلونا بازی کرد دروازه‌بان این تیم در دهه‌های 80 و 90 میلادی بود. کارلس در اکثر سال‌های حضور خود در بارسا، دروازه‌بان ذخیره‌ی بلوگرانا بود و آندونی زوبیزارتا جلوتر از او در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت. آیتور، برادر کوچک‌تر سرخیو نیز یک فوتبالیست آماتور به حساب می‌رفت و در سال 2013، خیلی زود از فوتبال کناره‌گیری کرد.

گروه نرم افزاری ماهور

زادگاه سرخیو بوسکتس، شهر سابادل، یک شهر در استان بارسلون است که در فاصله‌ی 20 کیلومتری شمال شهر بارسلون قرار گرفته است. سابادل که در ایالت کاتالونیا واقع شده، بدلیل کارخانجات متعدد خود یکی از پیشگامان انقلاب صنعتی در کاتالونیا بود. بدلیل نزدیکی سابادل به بارسلون، بسیاری از فوتبالیست‌های رده‌های مختلف بارسلونا، متولد و اهل این شهر هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به الکس پوتیاس (دارنده دو توپ طلای فوتبال زنان)، کریستین تیو ( بازیکن سابق بارسلونا) و البته سرخیو بوستکس اشاره کرد.

وقتی پدر شما فوتبالیست، آن هم عضو تیم بارسلونا باشد، واضح و مبرهن است که علاقه‌تان به فوتبالیست شدن دوچندان می‌شود؛ اتفاقی که برای سرخیو در سنین خردسالی نیز افتاد. پدر بوسکتس همواره سرخیو و برادرش را تشویق به فوتبالیست شدن می‌کرد و آرزو داشت روزی جا پای او بگذارند. کارلس بوستکس علاوه بر اینکه به عنوان اولین مربیِ سرخیو، سنگ بناهای فوتبالیست شدن او را چید، بلکه الگوی خوبی برای وفاداری به تیم بود؛ چرا که کارلس تنها سه سال آخر از عمر فوتبالی خود را در جایی جز بارسلونا سپری کرد.

بوسکتس دوران کودکی فوتبال خود را با ورود به تیم محلی بادیا در 7 سالگی شروع کرد. پس از 3 سال، به آکادمی باشگاه‌ باربا آندلوس پیوست و در سال 1999 نیز عضو آکادمی باشگاه لِیدا شد. نکته جالب توجه این است که پدر او نیز در همین سال، پس از کنار گذاشته شدن از بارسلونا توسط لوییس فن‌خال، به تیم بزرگ‌سالان لیدا پیوست. سرخیو در لیدا خوش درخشید و بهترین بازیکن جوان باشگاه بود و اولین بار به عنوان یک استعداد جدید در کاتالونیا خود را معرفی کرد.

همسر و فرزندان بوسکتس

بوسکتس در سال 2013، با النا گالرا که او نیز متولد بارسلون بود آشنا شد. النا متولد سال 1990 در شهر سن‌کوییزره بارسلون است. بدلیل زندگی عادی و آرامی که النا داشت، اطلاعات زیادی از او موجود نیست اما طبق گفته‌های محلی، او مدتی در یک مدرسه و پس از آن به عنوان یک پرستار در بیمارستان کار می‌کرد.

شایعاتی نیز مطرح بود که سرخیو بوسکتس در ابتدای آشنایی با النا، با یک دختر دیگر نیز در ارتباط بود و بخاطر النا با او قطع ارتباط کرد. سرخیو و النا هنوز با یکدیگر ازدواج نکرده‌اند؛ اما دو فرزند پسر به نام‌ای انزو و لیوای دارند که به ترتیب در سال‌های 2016 و 2018 به دنیا آمدند.

دوران ابتدایی فوتبال سرخیو بوسکتس

با خداحافظی کارلس بوسکتس از فوتبال در سال 2002، بوسکتس جوان نیز تصمیم گرفت لیدا را ترک کند. بنابراین به باشگاه جاباک تراسا پیوست و 2 سال درخشان را نیز در آن تیم سپری کرد؛ تا اینکه در سال 2005، استعدادیاب‌های بارسلونا، او را زیر نظر گرفتند و متوجه بازیکنی شدند که سال‌ها می‌تواند خط هافبک آبی‌اناری‌ها را بیمه کند. در نتیجه بوسکتس به لاماسیا پیوست تا دوران باشکوه خود را در لباس بارسلونا آغاز کند. بوسکتس در همان سال اول حضور خود در جوانان بارسا، 7 گل را طی 26 مسابقه به ثمر رساند و یکی از بهترین بازیکنان لاماسیا لقب گرفت.

دو سال بعد، بوسکتس با نظر پپ گواردیولا به تیم بارسلونای B راه یافت و به آن‌ها کمک کرد تا به دسته سوم فوتبال اسپانیا راه پیدا کنند. عملکرد او به قدری خوب بود که پپ را مجاب کرد در همان فصل او را به تیم اصلی فرا بخواند و یک بازی را نیز برای بارسا در رقابت‌های کوپا کاتالونیا (تورنومنتی که توسط فدراسیون فوتبال ایالت کاتالونیا با حضور باشگاه‌های حاضر در ایالت خود مختار کاتالونیا انجام می‌گیرد.) انجام داد.

دوران ورزش حرفه‌ای بوسکتس

بوسکتس اولین بازی خود را در لالیگا برای بارسا در سپتامبر 2008 انجام داد و 90 دقیقه در زمین حاضر بود. عملکرد او در همان بازی اول، تمجید یوهان کرایوف فقید را به همراه داشت و در توصیف بازی او گفت: «چه با توپ و چه بدون توپ، بوسکتس مانند یک بازیکن باتجربه عمل کرد. با توپ، کارهای دشوار را به راحتی انجام داد و بدون توپ به خوبی در مکان مناسب حضور پیدا کرد.» چندی بعد، مدیران بارسا قرارداد این استعداد جوان را تا سال 2013 با بند فسخ 80 میلیون یورویی تمدید کردند.

بوسکتس به مرور زمان و با آن سن کم، به یکی از بازیکنان ثابت پپ گواردیولا تبدیل شد. با اینکه در پست او، یحیی توره و سیدو کیتا نیز حضور داشتند، اما انتخاب اول پپ سرخیو بوستکس 20 ساله بود؛ به طوری که در فصل 2009-2008، در ترکیب اولیه بارسلونا مقابل منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت و و در نهایت اولین یوسی‌ال خود را جشن گرفت.

سرخیو بوسکتس هیچوقت به عنوان یک سوپراستار یا کسی که گل می‌زند یا پاس گل می‌دهد، تیتر یک روزنامه‌ها نشد. به قدری کم گل زد که شاید به‌یادماندنی‌ترین تصویر از گلزنی او، همان گلی باشد که در دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ مقابل چلسی به ثمر رساند. اما بدون شک توازن و استحکام خط هافبک بارسلونا در سال‌های اخیر، مدیون حضور او در زمین بود. سرخیو ریتم بازی تیم را تعیین می‌کرد؛ هنگامیکه نیاز به کنترل و مالکیت توپ بود، او با آرامشی مثال‌زدنی توپ را در میانه میدان به گردش درمی‌آورد و هنگامیکه نیاز به ضدحمله بود، توپ را سریعاً از یک‌سوم زمین خودی به هافبک‌ها و مهاجمان منتقل می‌کرد‌؛ به طوری که در دوران طلایی بارسا، ژاوی و اینیستا آزادانه در طراحی حملات شرکت می‌کردند و توپ را از بوسکتس گرفته و به سمت دروازه حریف می‌بردند. بوسکتس با دید بالای خود به راحتی تیم را از پرس و فشار حریفان رها کرده و در بهترین زمان و مکان ممکن، توپ را دریافت و منتقل می‌کرد. او در آرایش دفاعی و پرس منطقه‌ای بلوگرانا نیز نقشی مهم ایفا می‌کرد و با توپ‌گیری یا قطع توپ‌های مناسب خود جریان بازی را به نفع تیم خود تغییر می‌داد.

بوسکتس را در دوران اوجش، نه به عنوان یک هافبک تکنیکی یا گل‌ساز، بلکه به عنوان یک بازیکن وظیفه‌شناس در خط هافبک بارسا می‌شناختند؛ کسی که بدون حرکات اضافه، وظایف خود را به نحو احسن در مستطیل سبز انجام می‌داد. دید و بازی‌سازی خوب بوسکتس، باعث شد حتی در مقطعی در سال 2011 به عنوان دفاع وسط نیز به کار گرفته شود تا بازی‌سازی از خط دفاع به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. در دوران طلایی بارسا بوسکتس به هر آنچه که می‌خواست رسید. بارها لالیگا را فتح کرد، سه بار فاتح چمپیونزلیگ شد و نامش را به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی تاریخ فوتبال جاودانه کرد.

با خداحافظی کارلس پویول از بارسا و فوتبال در سال 2014، بوسکتس علاوه بر اینکه وارث پیراهن شماره‌ی 5 آبی‌اناری شد، بعد از ژاوی، اینیستا و مسی، کاپیتان چهارم بارسلونا لقب گرفت. رقابتی که او در الکلاسیکوهای چندسال گذشته، با کارلوس کاسمیروی برزیلی، هافبک دفاعی سابق رئال مادرید داشت یکی از جذاب‌ترین جدال‌ها در این مسابقه بود. بوسکتس چه در دوران اوج و چه در دوران افت بارسلونا، بازیکنی بدون جانشین برای سرمربیان مختلف به شمار می‌رفت.

حتی با ورود فرنکی دیونگ به جمع آبی‌اناری‌ها، خطری جایگاه بوسکتس را در ترکیب اصلی تهدید نکرد؛ البته این امر، انتقاد بعضی از طرفداران بارسا را به همراه داشت، چرا که معتقد بودند یکی از علل اصلی افت بارسلونا در سال‌های اخیر، پافشاری سرمربیان بارسا در استفاده از بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته‌ای چون سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا، جرارد پیکه و حتی سرجی روبرتو است و تیم باید با خروج این بازیکنان پوست‌اندازی کند؛ به طوری که آن‌ها را “گاوهای مقدس” نامیدند. هر چند جرارد پیکه در جریان پیروزی 2-0 بارسلونا مقابل آلمریا در نوکمپ در فصل جاری با هواداران خداحافظی و رسما از فوتبال بازنشسته شد . در هر صورت حتی وقتی که ژاوی هرناندز نیز سکان هدایت بارسلونا را در دست گرفت، باز هم جایگاه بوسکتس در ترکیب اصلی حفظ شد.

اگرچه بدلیل افت طبیعی ناشی از افزایش سن، عملکرد بوسکتس در حد و اندازه‌ی دوران اوج خود نیست، اما بدلیل تجربه‌ی بالا باز هم مهره‌ای قابل اتکا برای ژاوی هرناندز به شمار می‌رود. بوسکتس که از سال 2021 و با خروج لئو مسی، کاپیتان اول آبی‌اناری‌ها نام دارد، اولین جام رسمی خود را در قامت کاپیتان، در ماه ژانویه 2023 با برد 3-1 بارسلونا مقابل رئال مادرید با قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا بالای سر برد.

سرخیو بوسکتس در تیم ملی اسپانیا

کفه‌ی ترازوی افتخارات ملی بوسکتس نیز، همانند باشگاهی سنگین است. او برای اولین بار در اکتبر 2008 برای تیم زیر 21 ساله‌ی اسپانیا به میدان رفت. بوسکتس همچنین در فوریه 2009 به تیم ملی بزرگسالان اسپانیا دعوت شد و نخستین بار در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 و در بازی مقابل ترکیه، پیراهن لاروخا را بر تن کرد. سرخیو با درخشش خود در همان نخستین بازی‌های ملی، اعتماد ویسنته دل‌بوسکه را بدست آورد و در لیست نهایی ماتادورها برای جام جهانی 2010 قرار گرفت. دل‌بوسکه در مورد بوسکتس گفته بود: «اگر یک فوتبالیست بودم، دوست داشتم مانند بوسکتس باشم. اگر شما بازی را تماشا کنید، بوسکتس را نمی‌بینید؛ اما اگر بوسکتس را زیر نظر بگیرید، تمام مسابقه را دیده‌اید.» بوسکتس 21 ساله جای مارکوس سنا را در پست هافبک دفاعی گرفت و در تمامی دقایق جام جهانی آفریقای جنوبی به میدان رفت.

سرخیو بوسکتس به همراه ژابی آلونسو و ژاوی هرناندز و آندرس اینیستا، یکی از بهترین خطوط هافبک ادوار تاریخ جام‌های جهانی را تشکیل دادند. مرکز ثقل اجرای تیکی‌تاکای افسانه‌ای اسپانیا، خط هافبکی بود که سرخیو بوسکتس به عنوان پلِ بین خط دفاعی و دیگر هافبک‌ها، نقشی محوری در مالکیت و انتقال توپ داشت. بوسکتس و اسپانیا پس از شکست در بازی اول مقابل سوییس، یکی پس از دیگری حریفان را شکست دادند و با پیروزی مقابل هلند در دیدار نهایی، برای اولین بار فاتح جام جهانی شدند. بوسکتس در آن رقابت‌ها سومین بازیکن برتر از لحاظ درصد پاس‌های صحیح بود.

آخرین ایستگاه درخشش نسل طلایی اسپانیا، رقابت‌های یورو 2012 بود. بوسکتس در این تورنومنت نیز در تمامی دقایق برای ماتادورها به میدان رفت و اسپانیا با برتری 0-4 مقابل ایتالیا، برای دومین بار پیاپی به بر بام قاره‌ی سبز ایستاد. بوسکتس در پایان این مسابقات در تیم منتخب جام قرار گرفت.
5 سال طول کشید تا بوسکتس اولین گل ملی خود را به ثمر برساند. او در سپتامبر 2014 و در جریان پیروزی 1-5 مقابل مقدونیه در چهارچوب رقابت‌های مقدماتی یورو 2016، برای بار نخست پای‌اش به گلزنی باز شد.

در سال‌های بعدی حضور سرخیو بوستکس در تیم ملی اسپانیا، او نتوانست به آورده‌ی خاصی به همراه کشورش دست یابد. اسپانیا در جام جهانی 2014 در دور گروهی و در یورو 2016 و جام جهانی 2018 در مرحله یک‌هشتم نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت. با عدم دعوت سرخیو راموس به تیم ملی از سوی لوییز انریکه، بوسکتس به عنوان کاپیتان اول اسپانیا انتخاب شد. او به همراه اسپانیا تا مرحله نیمه‌نهایی یورو 2020 پیش رفت اما در ضیافت پنالتی‌ها مغلوب ایتالیا، قهرمان آن رقابت‌ها شد.

بوسکتس در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا، به عنوان بهترین بازیکن دیدار نهایی انتخاب شد؛ جاییکه دست آخر اسپانیا مغلوب فرانسه شد تا حسرت اسپانیایی‌ها برای فتح یک جام ملی دیگر ادامه‌دار باشد. بوسکتس در مسابقات جام جهانی 2022 قطر نیز کاپیتان اول لاروخا بود. آن‌ها از دور گروهی صعود کردند اما در مرحله یک‌هشتم نهایی، در ضربات پنالتی مغلوب مراکش شدند. بوسکتس به همراه کارلوس سولر و پابلو سارابیا، پنالتی خود را از دست داد تا فوتبال اسپانیا کماکان در عرصه‌ی ملی ناکام باشد. بوسکتس در دسامبر سال 2022 از تیم ملی خداحافظی کرد.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در زندگینامه بوسکتس

1-سومین بازیکن پرافتخار تاریخ بارسلونا از لحاظ کسب جام
2-سومین بازیکن تاریخ بارسا با بیشترین تعداد بازی برای این تیم
3-رکورددار بیشترین حضور در ال‌کلاسیکو
4-معنی خالکوبی عربیِ دست بوسکتس به فارسی، یک چیز برای تو، زندگی در کشور من است. او در خصوص مفهوم و معنای این خالکوبی گفته بود که این جمله خطاب به پدربزرگ مادری‌اش است که بسیار به او وابسته و نزدیک بود

مهم‌ترین نقل قول‌های بوسکتس و در مورد سرخیو بوسکتس

1- ویسنته دل بوسکته: اگر بازی را ببینید، احتمالا بوسکتس را نمی بینید اما بوسکتس را ببینید تا بازی را کامل ببینید
2- داشتن مسی در تیم همه چیز را گارانتی می‌کند. او فقط گل نمی‌زند؛ بلکه همه کار در زمین می‌کند.
3- من در پستی بازی می‌کنم که تلاش و کار سختی لازم دارد ولی زرق و برق کمی دارد. به هر حال من ترجیح می‌دهم توپ را قطع کنم تا اینکه آن را شوت کنم. من اینجا هستم تا کار دیگران را آسان کنم.

بوسکتس که از سال 2005 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا ژوئن سال 2023 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی Sergio Busquets Burgos دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و به کدام یک از عناوین ملی و باشگاهی مهم در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

53 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا