زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز؛ زندگینامه بوکایو ساکا

آشنایی با بوکایو ساکا، ستاره انگلیسی آرسنال در ورزش نیوز.

بوکایو ساکا (به انگلیسی: Bukayo Saka؛ زادهٔ ۵ سپتامبر ۲۰۰۱) بازیکن فوتبال اهل انگلیس است که در پست هافبک هجومی برای باشگاه فوتبال آرسنال در لیگ برتر انگلیس و تیم ملی فوتبال انگلیس بازی می‌کند.

وی همچنین در تیم‌های ملی فوتبال زیر ۱۶ سال انگلیس، زیر ۱۷ سال انگلیس، زیر ۱۸ سال انگلیس، زیر ۱۹ سال انگلیس، زیر ۲۱ سال انگلیس و تیم ملی انگلیس بازی کرده‌است.

او یک بازیکن چپ‌پا است که بیشتر در پست وینگر راست در باشگاه آرسنال و تیم ملی انگلیس بازی می‌کند. اما توانایی بازی در هر دو سمت خط هافبک و همچنین به‌عنوان مدافع چپ را به خوبی داراست.

ساکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم با تیم ملی انگلیس عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و توجه بسیاری از تیم های بزرگ اروپا را به خود جلب کرد.او اکنون از بهترین هافبک راست‌های جهان است.

کودکی، زندگی شخصی و ورود بوکایو ساکا به فوتبال

بوکایو در منطقه ایلینگ لندن به دنیا آمده و فرزند آدنیکه و یومی ساکا است. پدربزرگش در انگلیس تحصیل می‌کرد و پدرش هم متولد بریتانیا است. پدربزرگ مادری‌اش هم تاجر موفقی بود که یکی از گران‌ترین مناطق لاگوس زندگی می‌کرد. یومی و آدنیکه با به دنیا آمدن پسرشان، او را «بوکایو» نام گذاری کردند؛ اسمی که به معنای «شادی اضافه» است و در یوروبا برای هر دو جنس دختر و پسر استفاده می‌شود.

گروه نرم افزاری ماهور

خانواده ساکا اصالتا اهل قبیله یوروبا در جنوب غربی نیجریه هستند، ولی بوکایو در قلب لندن در خانواده‌ای نسبتا مرفه بزرگ شده است. این خانواده همانند دیگر نیجریه‌ای‌های ساکن انگلیس، بسیار به فوتبال علاقمند هستند و همین اشتیاق باعث فرستادن پسرشان به مدرسه فوتبال هم شد. پدر و مادر هر دو از طرفداران چند آتیشه آرسنال بودند و طبیعی بود که او را در آکادمی این باشگاه لندنی ثبت نام کنند.

همسر و فرزندان بوکایو ساکا

ساکا هنوز ازدواج نکرده و فرزندی ندارد. او با تولامی بنسن که یک سال از خودش بزرگتر است، در رابطه عاطفی است. تولامی فعالیت بسیاری در اینستاگرام دارد و عکس‌های متعددی در کنار بوکایو منتشر می‌کند.

دوران ابتدایی فوتبال بوکایو ساکا

بوکایو بعد از آنکه دوره کوتاهی در آکادمی واتفورد حضور داشت، در سال 2008 و زمانی که تنها 7 ساله بود، بعد از قبولی در تست‌های باشگاه، وارد آکادمی آرسنال شد. تیری آنری و دنیس برکمپ از الگوهای دوران کودکی ساکا به شمار می‌رفتند و علاوه بر این، بوکایو علاقه بسیاری به ستاره سوئدی و سابق توپچی‌ها، فردی لیونبرگ، داشت که از قضا مربی تیم جوانان (زیر 15 ساله‌ها) آرسنال هم بود.

دوران ورزش حرفه‌ای بوکایو ساکا

ساکا خیلی زود ارزش‌های خود را نشان داد و بلافاصله بعد از 17 سالگی، اولین قرارداد حرفه‌ای‌اش با توپچی‌ها را بست و به تیم زیر 23 ساله‌ها ارتقا پیدا کرد. عملکرد خوب بوکایو به همین شکل ادامه پیدا کرد و دیری نپایید که او به عضویت تیم بزرگسالان هم درآمد.

بوکایو ساکا در آرسنال

در 29 نوامبر 2018 بود که ساکا برای اولین بار به عنوان یار تعویضی در مصاف با وورسکلا پولتاوا در لیگ اروپا به میدان رفت. او در اول ژانویه 2019 اولین دیدار لیگ برتری‌اش را در دیدار با فولام ثبت کرد و اولین بازیکن متولد بعد از 2001 شد که در لیگ برتر بازی کرده است.

در فصل 20-2019، ساکا موفق شد اولین گلش را با شوتی از راه دور مقابل آینتراخت فرانکفورت در لیگ اروپا به ثمر برساند. او در آن مسابقه، پاس گل هر 2 گل دیگر تیمش را هم فراهم کرد. ساکا در اول جولای 2020 قرارداد بلندمدتی با آرسنال به امضا رساند و اولین گل لیگ برتری‌اش برای باشگاه را در جریان برد 2 به صفر تیم مقابل وولوز زد. ساکا در پایان فصل، سومین بازیکن برتر فصل آرسنال شد و یک قهرمانی جام حذفی هم به نامش زده شد.

فصل 21-2020 با قهرمانی در سوپرکاپ انگلیس با شکست لیورپول در ضربات پنالتی آغاز شد. ساکا در مارس 2021 به پنجاهمین بازی‌اش در لیگ برتر رسید تا دومین بازیکن جوان آرسنال باشد که به چنین دستاوردی رسیده است. بوکایو فصل را با 7 گل و 7 پاس گل در 46 مسابقه به پایان برد و به عنوان بهترین بازیکن فصل تیمش معرفی شد و در بین نامزدهای بهترین بازیکن جوان فصل لیگ برتر هم قرار گرفت.

در فصل 22-2021، آرسنال لیگ را در جایگاه پنجم به پایان رساند و نتوانست جواز حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورد. ساکا بهترین گلزن تیمش شد و به عنوان نامزد بهترین بازیکن و بهترین بازیکن جوان فصل انتخاب شد. او برای دومین فصل پیاپی، بهترین بازیکن آرسنال شد.

طی فصل رویایی 23-2022 ، ساکا نقشی حیاتی در نتیجه‌گیری و نایب قهرمانی آرسنال داشته است. او گل‌های حساسی برای تیمش زد اما توپچی‌ها در آخرین بازی‌های فصل قافیه را به منچسترسیتی باختند. ساکا در آگوست 2022 به صدمین بازی در لیگ برتر رسید و توانست در دیدار با لیورپول و منچستریونایتد، گل‌های تاثیرگذاری برای آرسنال بزند.

بوکایو ساکا در تیم ملی انگلیس

ساکا از 16 سالگی به عضویت تیم‌های پایه انگلیس درآمد و برای تیم‌های زیر 16، 17، 18، 19 و 21 ساله‌های سه‌شیرها بازی کرده است. ساکا از سال 2020 به عضویت تیم ملی بزرگسالان هم درآمد و یکی از اعضای تیم نایب قهرمان اروپا در یورو 2020 بود، ولی به دلیل ضربه پنالتی از دست رفته‌اش در فینال برابر ایتالیا، تا مدت‌ها مورد آزار و اذیت نژادی طرفداران تندروی انگلیسی قرار داشت.

ساکا که فقط 21 ساله است، توانسته تا به حال 24 بازی برای سه‌شیرها انجام دهد و 7 گل هم به نامش ثبت شده است. او در یک یورو و یک جام جهانی برای انگلیس به میدان رفته و در اولین جام جهانی‌اش در قطر 2022، 3 گل به نامش زده شد.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در خصوص بوکایو ساکا

برخی از رکوردها و شنیدنی‌های جالب در خصوص بوکایو ساکا به شرح زیر است:

بوکایو اولین بازیکن متولد بعد از سال 2001 است که در لیگ برتر بازی کرده است. او در روز اول سال 2019 در مسابقه با فولام در دقیقه 83 به جای الکس ایوبی به زمین وارد شد؛ آرسنال 4 به یک بازی را برد

ساکا با انتخاب شدن به عنوان بهترین بازیکن فصل آرسنال در 2021 و 2022، دستاورد تیری آنری بعد از 2003 و 2004 را تکرار کرد

مهم‌ترین نقل قول‌های بوکایو ساکا

در ادامه برخی از مهم‌ترین نقل قول‌های مربوط به بوکایو ساکا طی سالیان مختلف را باهم مرور می‌کنیم:

فکر می‌کنم آرسنال همیشه باشگاهی بود که می‌خواستم به آن بپیوندم. به نظر می‌رسید آن‌ها به جوانان ایمان دارند و همچنین می‌شد مسیر مشخصی از آکادمی به سوی تیم اصلی دید. پدرم هم واقعا به پروژه‌شان اعتقاد داشت و از علاقه مندان به آرسن ونگر بود. فکر می‌کنم آرسنال باشگاهی بود که در دل خانواده‌ ما جا داشت و به همین دلیل آن را انتخاب کردیم

نسل بعدی ما می‌تواند در این آرسنال باشد و دنیای فوتبال را به چالش بکشاند. مربی در مدیریت همه ما به خوبی کار می‌کند و باعث شده هر روز در هر جلسه تمرینی یاد بگیریم و پیشرفت کنیم. من شخصا باید به تلاش ادامه بدهم. باید به مربی نشان دهم چه کارهایی از من ساخته است تا زمانی که فرصت از راه رسید، آماده بازی کردن هستم

از زمان کودکی خود همیشه رویای گلزنی برای آرسنال را داشتم و در نهایت توانستم به آن برسم و این رویایی است که به واقعیت پیوسته است

بوکایو ساکا که از سال 2007 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا ژوئن سال 2027 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی خود دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و به کدام یک از عناوین ملی و باشگاهی مهم در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

60 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا