زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز؛ زندگینامه پل پوگبا

آشنایی با پل پوگبا، هافبک فرانسوی یوونتوس و برنده جام جهانی 2018 در ورزش نیوز.

پل لبیل پوگبا (به فرانسوی: Paul Labile Pogba) بازیکن فوتبال اهل فرانسه است که برای باشگاه فوتبال یوونتوس بازی می‌کند.

پوگبا ابتدا در لو آور به عنوان ستاره‌ای جوان مورد تحسین قرار گرفت. هم چنین او سپس در سال ۲۰۰۹ به منچستر یونایتد انگلیس رفت و پس از مدتی به تیم بزرگسالان این باشگاه انتقال یافت. پوگبا به علت مشکلاتی که در این باشگاه داشت، جدایی خود را اعلام کرد و به‌طور رایگان به تیم یوونتوس در سری آ ایتالیا پیوست. او یووه را در قهرمانی چهار فصل پیاپی لیگ سری آ، دو جام حذفی ایتالیا و دو سوپر جام ایتالیا کمک کرد و نیز در زمان حضورش در یوونتوس، این تیم توانست پس از ۱۲ سال به فینال لیگ قهرمانان اروپا ۱۵–۲۰۱۴ برسد. به این ترتیب پوگبا جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های جهان در فوتبال تثبیت کرد. او در سال ۲۰۱۳ جایزه پسر طلایی فوتبال را دریافت کرد و در ۲۰۱۵ نام او در تیم منتخب سال فوتبال جهان قرار گرفت.

درخشش پوگبا در یوونتوس باعث شد تا با عقد قراردادی به ارزش ۱۰۵ میلیون یورو به منچستر یونایتد بازگردد و در کنار عثمان دمبله یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیکنان جهان باشد. او در اولین فصل حضورش پس از بازگشت به منچستر، با این تیم قهرمان جام حذفی انگلستان و لیگ اروپا شد.

در سطح ملی، پوگبا تیم ملی جوانان فرانسه را به قهرمانی در جام جهانی فوتبال جوانان رساند و به عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت برگزیده شد. او سپس به تیم ملی بزرگسالان فرانسه دعوت شد و در ۲۲ مارس ۲۰۱۳ نخستین بازی‌اش را برای فرانسه، در مقابل گرجستان انجام داد. پوگبا یکی از بازیکنان تأثیرگذار در قهرمانی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود. او یکی از گل‌های فرانسه را در بازی فینال مقابل کرواسی به ثمر رساند و قهرمانی با فرانسه در این جام را جشن گرفت.

کودکی، زندگی شخصی و ورود پوگبا به فوتبال

گروه نرم افزاری ماهور

پوگبا متولد 15 مارس در شهر لنی شور من، یک شهر کوچک که در اطراف پاریس واقع شده است. این بازیکن یکی از سه فرزند خانواده خود در کنار 2 برادر بزرگ‌ترش، فلورنتین و ماتیاس پوگبا است که دوقلو هستند. خانواده‌ی پوگبا، اصالتی گینه‌ای دارند و یکی از بی‌شمار خانواده‌های آفریقایی مهاجر به فرانسه محسوب می‌شوند. پدر او، فاسو آنتوان پوگبا و مادرش یئو موریبا نام دارند. فاسو آنتوآن پوگبا در کشور خود گینه، فوتبالیست بود و وقتی که در 30 سالگی به فرانسه مهاجرت کرد نیز به همین حرفه ادامه داد.

دو برادر بزرگ‌تر پوگبا در گینه بدنیا آمدند و برای تیم ملی گینه به میدان رفتند. ماتیاس یک سال است که بدون تیم است و فلورنتین نیز هم‌اکنون در سوپرلیگ هند بازی می‌کند. بدلیل اینکه پل در خاک کشور فرانسه به دنیا آمد، توانست تابعیت این کشور را برای خانواده‌اش کسب کند و شهروند فرانسه محسوب شوند. پدر و مادر پوگبا، در حالی که پل تنها دو سال داشت از هم جدا شدند و یئو، مادر پوگبا، سرپرستی او و دو پسر دیگرش را بر عهده گرفت. بدلیل سطح فرهنگی پایین مناطق مهاجرنشین فرانسه، یئو موریبا به شدت از پسرانش مراقبت کرد تا درگیر خلاف، اعتیاد، گروه‌های گنگستری و مواردی از این قبیل نشوند. در پروسه‌ی طلاق پدر و مادر پل، آن‌ها به توافقی دوستانه مبنی بر اینکه فاسو اجازه‌ی ارتباط و دیدن پسرانش را داشته باشد، رسیدند؛ بنابراین پل، فلورنتین و ماتیاس رابطه محکمی نیز با پدرشان داشتند و در واقع این فاسو بود که به عنوان یک فوتبالیست سابق، علاقه به فوتبال را در دل فرزندانش ایجاد کرد و مربی دوران کودکی آن‌ها بود.

زادگاه پل پوگبا، شهر لنی شور من، یک شهر در شهرستان سنه مرن به شمار می‌رود که در ناحیه ایل-دوفرانس واقع شده است. این شهر کوچک که در حومه‌ی پاریس قرار دارد، در 26 کیلومتری مرکز این شهر واقع شده است و جمعیت حدود 20000 نفر را در خود جای داده است. غیر منطقی نیست اگر بگوییم کل شهرت این شهر، به ساق‌های پسر کوچک مهاجری بستگی داشت که قرار است در آینده، خروس‌ها را مجدداً در عرصه‌های بین‌المللی سربلند کند.
قرار گرفتن در یک خانواده فوتبالی، پل پوگبا را نیز از همان سنین کودکی علاقه‌مند به فوتبال کرد. در کنار این، حمایت‌های همه‌جانبه مادرش را نیز داشت؛ مثل خیلی از مهاجران به فرانسه که رویای فوتبالیست شدن فرزندشان را به عنوان راه نجات و خوشبختی در سر می‌پروراندند. پوگبا در 6 سالگی به عضویت باشگاه محلی روآسیان بری درآمد و تا سن 13 سالگی نیز عضو این باشگاه بود. سپس در تست‌های آکادمی باشگاه تورسی شرکت کرد که یکی از بهترین آکادمی‌های سنه مرن به شمار می‌رفت. او عضو تورسی شد و عملکردش به قدری خوب بود که در همان سال ورود به تورسی، به عنوان کاپیتان تیم زیر 13 ساله‌های این تیم انتخاب شد.

همسر و فرزندان پوگبا

پل پوگبا در سال 2019، با ماریا زولای ازدواج کرد. ماریا زولای سائولس یک مدل و طراح دکوراسیون داخلی است که در سال 1994 در بولیوی به دنیا آمد. ماریا در آمریکا اقامت داشت و پس ازدواج با پل، ساکن انگلستان شد و با بسیاری از برندها و طراحان لباس انگلیسی همکاری کرد. ماریا با پل، زندگی تجملاتی و خوش خود را می‌گذراند و اینستاگرامش پر از عکس‌ها و لاکچری‌بازی‌ها در کشورهای مختلف است.
حاصل ازدواج آن‌ها دو فرزند پسر به نام‌های لبیل شکور و کیان زاهد است که در سال‌های 2019 و 2021 به دنیا آمدند.

دوران ابتدایی فوتبال پوگبا

او پس از یک فصل حضور در تورسی، به باشگاه بزرگ لو آور پیوست تا برای تیم زیر 16 ساله‌های این باشگاه به میدان برود. باشگاهی که ستارگانی چون ریاض محرز، دیمیتری پایه، لاسانا دیارا و استیو مانداندا را به فوتبال فرانسه معرفی کرد. در سال دوم حضور در لو آور، به عنوان کاپیتان این تیم انتخاب شد و لو آور در آن سال بالاتر از تیم‌هایی چون لیون در رده‌ی دوم لیگ زیر 16 ساله‌های فرانسه جای گرفت تا پوگبا نیز نوید ظهور یک استعداد جدید در فوتبال فرانسه را بدهد.

پوگبا در ادامه مسیر ترقی خود، در سال 2009 اعلام کرد که می‌خواهد به منچستریونایتد بپیوندد. لو آور از این اتفاق به شدت متحیر شده بود؛ زیرا اذعان داشت که در سال 2006 با پوگبا و خانواده‌اش توافق‌نامه‌ای را امضاء کرده که بر اساس آن، تا فصل 2010-2009 و تا زمانی که پوگبا از لحاظ سنی، شرایط استفاده از بورسیه تحصیلی در یک کشور دیگر را بدست آورد، این بازیکن در اختیار لو آور باشد و برای تیم جوانان این باشگاه به میدان برود. مدیرعامل وقت لو آور نیز در راستای همین جریانات، ادعا کرد که به پوگبا وعده داده شد بود تا در جهت بهبود شرایط مالی خانواده‌اش، یک خانه به همراه 87000 یورو به آن‌ها تعلق گیرد. به تبع ادعاهای لو آور، منچستریونایتد کار را به دادگاه کشاند و دست آخر این تیم مذاکره‌کننده حقوقی من‌یونایتد بود که سربلند از دادگاه خارج شد و پوگبا نیز از تمام اتهمات و تخلفات تبرئه گشت. دست آخر و پس از کش و قوس‌های فراوان، لو آور اعلام کرد که با یونایتد بر سر انتقال پوگبا به توافق رسیده و طی قراردادی که مفاد آن محرمانه ماند، پوگبا در 7 اکتبر 2009 و در ادامه رویاپردازی‌های خود، فرانسه را به مقصد تئاتر رویاها ترک کرد.

پوگبا در فصل 2010-2009 برای تیم زیر 18 ساله‌های منچستریونایتد به میدان رفت و در 21 مسابقه، 7 گل را نیز به ثمر رساند. پل سه ماه اول فصل 2011-2010 را نیز برای زیر 18 ساله‌ها بازی کرد و برای ماه نوامبر، به تیم ذخیره‌ی بزرگسالان یونایتد فرا خوانده شد. در 2 نوامبر، اولین بازی خود را برای منچستر در جریان پیروزی این تیم مقابل بولتون انجام داد. در فوریه 2011، پوگبا یکی از 4 بازیکنی بود که نظر فرگوسن را جلب کرد تا به تیم اصلی راه یابد و پیراهن 42 را نیز بر تن کرد؛ البته او پس از مدتی مجدداً برای جوانان شیاطین سرخ به میدان رفت تا آن‌ها در رقابت‌های جام حذفی جوانان (FA Youth Cup)، یاری کند. در نهایت جوانان یونایتد با حضور پوگبا در آن مسابقات به مقام قهرمانی رسیدند.

دوران ورزش حرفه‌ای پل پوگبا

پوگبا که توانسته بود در سیستم جوانان یونایتد، خود را به خوبی نشان دهد، آماده حضور در تیم بزرگسالان شده بود.

پل پوگبا در دوره اول حضور در منچستریونایتد

پوگبا اولین بازی خود را در پرمیرلیگ برای یونایتد در 31 ژانویه 2012 و در بازی مقابل استوک‌سیتی انجام داد؛ جایی که در دقیقه 72 مسابقه به جای خاویر هرناندز به میدان آمد. او همچنین اولین بازی اروپایی خود برای یونایتد را نیز در جریان رقابت‌های لیگ اروپا انجام داد؛ به طوری که در دقیقه 63 مسابقه با اتلتیک بیلبائو، به جای مایکل کریک وارد میدان شد. به طور کلی پوگبا در دوره‌ی اول حضور خود در یونایتد، تنها در سه بازی رسمی برای این تیم به میدان رفت و بدلیل سن کم و البته ترافیک بالای خط میانی منچستر، فرصت زیادی به او برای عرضه عملکرد خود نرسید. پوگبا که فرصت بیشتری برای اثبات توانایی‌های خود می‌خواست، در فکر دنبال کردن فوتبال خود، در باشگاهی دیگر بود.

پل پوگبا در دوره اول حضور در یوونتوس

در جولای 2012، سرالکس فرگوسن تأیید کرد که پوگبا قرارداد جدیدی را با یونایتد امضاء نکرده و باشگاه را ترک می‌کند. فرگوسن اظهار داشت که پوگبا تا آنجایی که اطلاع داریم، مدت‌ها پیش با باشگاه یوونتوس مذاکره کرده و با آن‌ها قرارداد بسته است. سرالکس این کار پوگبا را بی‌احترامی خواند و گفت: «این ناامیدکننده‌است. به نظرم او اصلاً به ما احترام نگذاشته است. در هر حال صادقانه بگویم بسیار خوشحال می‌شوم که آن‌ها (فوتبالیست‌ها) به مسیر خود ادامه دهند. شاید بهتر است که او این مسیر را دور از ما طی کند.» پل پوگبا نیز در این رابطه گفته بود: «سرالکس به من باور داشت اما از من استفاده نکرد. او گفت که من بسیار جوان هستم و طول می‌کشد تا فرصت بازی کردن را پیدا کنم. همچنین به من گفت که استعدادهای دیگری نیز در تیم هستند. صبر من زمانی تمام شد که در یک مسابقه، فرگوسن، رافائل برزیلی را جلوتر از من برای پست هافبک انتخاب کرد؛ در حالیکه پست اصلی او دفاع کناری بود و تنها بازیکن با پست تخصصی هافبک برای آن بازی من بودم.» سرانجام در 27 جولای 2013، وب‌سایت رسمی یوونتوس اعلام کرد که پل پوگبا در حال انجام تست‌های پزشکی است و در چند روز بعد در ماه آگوست، پوگبا رسماً با قراردادی 4 ساله به عضویت یووه در آمد.

تورین، مکانی به مراتب بهتر از منچستر برای درخشیدن پوگبای جوان بود؛ چرا که یوونتوس بر خلاف یونایتد بی‌نظیر آن سال‌ها که تیمی کامل داشت، در حال سفت کردن مجدد گام‌های خود در ایتالیا و اروپا بود و در این راه از درخشش هیچ ستاره‌ای دریغ نمی‌کرد. بنابراین پوگبا می‌دانست که در یووه، راحت‌تر می‌تواند استعدادهای خود را شکوفا کند.

پوگبا اولین بازی خود را یووه، در تور پیش فصل مقابل انجام داد و در 22 سپتامبر نیز اولین مسابقه‌اش در سری‌آ را نیز در برابر کیه‌وو به ثبت رساند. او در آن مسابقه به طور کامل در زمین حضور داشت و این نشان از اعتماد آنتونیو کنته به ستاره‌ی جوان خود بود. مدتی بعد برای اولین بار در لیگ قهرمانان اروپا مقابل شاختار به میدان رفت و اولین گل دوران حرفه‌ای خود را نیز در جریان پیروزی 0-2 یووه مقابل ناپولی به ثمر رساند. پس از آن که 11 روز بعد نیز گل برتری بیانکونری را در برابر بولونیا به ثمر رساند، بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌ها از جمله گازتا دلا اسپورت از عملکرد پوگبا تمجید کردند و نام او بیش از پیش بر سر زبان‌ها رفت.

به طور کلی پوگبا سه فصل بسیار موفق را در یووه سپری کرد و با این تیم توانست سه اسکودتوی متوالی را فتح کند. علاوه بر این، در فصل 2014-2013 جایزه پسر طلایی را کسب کرد و با 51 بازی برای یوونتوس، بیشتر از هر بازیکنی دیگری برای یووه در آن فصل به میدان رفت. مجله گاردین او را یکی از ده جوان آینده‌دار فوتبال جهان نامید. با ورود ماسیمیلیانو آلگری به یوونتوس، شرایط برای پوگبا و یووه در فصل 2015-2014 بهتر نیز شد. پل در چند مسابقه، نقشی بسیار حیاتی در کسب پیروزی برای بانوی پیر ایفا کرد؛ از جمله بریس مقابل لاتزیو در خانه حریف و والی دیدنی و به یادماندنی‌اش برابر ناپولی که موجبات پیروزی یوونتوس، آن هم بعد از 14 سال را در استادیوم سن‌پائولو فراهم کرد.

پوگبا در آن فصل تنها با 21 سال سن، جزو 23 نامزد نهایی کسب توپ طلا قرار گرفت که او جوان‌ترین در میان نامزدها بود. فصل برای پوگبا به خوبی در حال سپری شدن بود و قراردادش را تا سال 2019 با یووه تمدید کرد؛ تا اینکه در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل دورتموند دچار مصدومیت از ناحیه همسترینگ شد و دو ماه از فصل را از دست داد؛ اما درست سر بزنگاه و در حساس‌ترین مقطع فصل به ترکیب بیانکونری بازگشت. او تنها پاس گل تیمش مقابل رئال مادرید در بازی برگشت نیمه‌نهایی یوسی‌ال را برای آلوارو موراتا فراهم کرد تا یوونتوس در مجموع با برتری 2-3 راهی فینال شود. اما یووه در بازی فینال مقابل بارسلونا شکست خورد تا فصل درخشان پل با قهرمانی در چمپیونزلیگ تکمیل نشود.

با این حال در فصل 2016-2015، او جزو 10 نامزد نهایی برترین بازیکن اروپا انتخاب شد. پوگبا همچنین در ترکیب تیم منتخب جهان برای سال 2015 قرار گرفت. پل پوگبا در آن فصل پیراهن شماره 10 که پیش از آن بر تن کارلوس توز بود را پوشید. به طور کلی ماحصل 4 فصل حضور پوگبا در یوونتوس، انجام 178 بازی و ثبت 34 گل و 40 پاس گل بود. او برای 4 فصل متوالی طعم قهرمانی سری‌آ را چشید، 2 بار سوپرکاپ ایتالیا را برنده شد و 3 بار نیز فاتح کوپا ایتالیا شد.

پل پوگبا در دوره دوم حضور در منچستریونایتد

پوگبا مجدداً تصمیم گرفت تا به خانه‌ی خود، منچستر بازگردد؛ چیزی که پل آن را ندای درونی و تقدیر نامید. از آنجایی که سرالکس فرگوسن نیز دیگر در رأس امور نبود و از آن طرف تأیید و موافقت مادرش را هم داشت، برای این انتقال مصمم‌تر شد. آنتونیو کنته نیز که آن زمان به تازگی سرمربی چلسی شده بود، اذعان داشت که این انتقال، رکورد نقل و انتقالات فوتبال را خواهد شکست. البته برای همه مشخص بود که هزینه انتقال پوگبا با توجه به کلاس بازی او و شرایط سنی‌اش که آن زمان تنها 23 سال داشت، بسیار زیاد خواهد شد. در نهایت پوگبا با قراردادی به ارزش 105 میلیون یورو، برای بار دوم پیراهن شیاطین سرخ را بر تن کرد و رکورد نقل انتقالات را که پیش از او در اختیار گرت بیل بود شکست.

پوگبا فصل 2017-2016 را به خوبی فصل پیش خود در یووه شروع نکرد؛ کارشناسان انگلیسی از جمله جیمی کرگر نیز به انتقاد از نحوه بازی او پرداختند. مورینیو، مربی وقت یونایتد نیز در جواب انتقادات کارشناسان و در حمایت از پوگبا، از “انیشتین” های فوتبال درخواست کرد تا به پوگبا زمان بدهند. پل پوگبا توانست در ادامه فصل رفته‌رفته نمایش‌های بهتری از خود نشان دهد و گل‌های حساسی را نیز برای منچستر به ثمر رساند که مهم‌ترینِ آن‌ها گلی بود که در فینال لیگ اروپای 2017 در مقابل آژاکس به ثمر رساند تا در نهایت منچستریونایتد پس از 9 سال، فاتح یک جام اروپایی شود.

اما فصول بعدی پوگبا در یونایتد بسیار پرفراز و نشیب بود. در فوتبال انگلستان بازیکنی که مستعد حاشیه باشد، زودتر از بقیه سیبل انتقادات رسانه‌ها می‌شود؛ اتفاقی که برای پوگبا نیز بارها افتاد. یکی از این حواشی، شکرآب شدن رابطه او با خوزه مورینیو بود. به گفته پوگبا، جدال او و خوزه از زمانی شروع شد که پل برای ادامه درمان به آمریکا رفت و یک پاپاراتزی، مخفیانه از او و همسرش عکسی را در حال خوش‌گذرانی گرفت و برای مورینیو فرستاد. پس از بازگشت به تمرینات منچستر، مورینیو او را حرامزاده خطاب کرد و در فصل آخرش در یونایتد نیز او را ویروس تیم نامید. افزون بر این حواشی، شایعات نقل و انتقالاتی‌ای که مینو رایولا برای او ایجاد می‌کرد، در افت عملکرد این بازیکن نقش بزرگی داشت؛ یک روز به رئال مادرید لینک می‌شد و روز دیگر شایعه‌ی علاقه‌ی تیم هم‌شهری، من‌سیتی به جذبش قوت می‌گرفت. خود پوگبا نیز بازیکن منضبطی نبود و در مقاطعی مدل موهایی که عوض می‌کرد خبرسازتر از عملکردش در زمین مسابقه می‌شد. از طرفی مصدومیت‌های زیادی را نیز به خود می‌دید و باعث می‌شد تا همواره از فرم ایده‌آلش فاصله بگیرد. در دوران جنجال با مورینیو، در بسیاری از بازی‌ها اسکات مک‌تومینای جای او را در ترکیب اصلی گرفت.

پس از اخراج مورینیو از منچستر، او پستی جنجالی را برای دقایقی در اینستاگرام گذاشت که باز هم حواشی زیادی را نصیب او کرد. با ورود اوله‌گونار سولسشر به عنوان سرمربی به جمع شیاطین، پوگبا که از اخراج مورینیو به شدت مسرور بود، کمی عملکرد خود را بهبود بخشید و در یک خط جلوتر به عنوان پلی‌میکر به کار گرفته شد؛ اما عملکرد خوب او ادامه‌دار نبود و مجدداً به مسیر سینوسی خود را بازگشت؛ انگار که انگیزه‌ای برای ادامه دادن در منچستر نداشته باشد و به سبب همین پس از اتمام فصل 2019-2020، درخواست خروج خود را به مدیران یونایتد داد و به دنبال چالشی جدید بود. در نهایت بدلیل رقم درخواستی بالای یونایتد (170 میلیون یورو) و حقوق بالای این بازیکن، حتی مدیران رئال مادرید که سال‌ها در اندیشه جذب پوگبا به عنوان بازیکن مورد علاقه زیدان بودند، از خریدش منصرف شدند و او در یونایتد ماندنی شد.

سه فصل آخر حضور پوگبا در منچستر نیز پر از نوسانات مختلف بود. مقاطع زیادی از فصل را خصوصاً در فصل 2020-2019 بدلیل مصدومیت و ابتلا به کرونا از دست داد. شاید به یادماندنی‌ترین تصویر از او در این فصول، مربوط به 4 پاس گلی باشد که در اولین بازی فصل 2022-2021 یونایتد، مقابل لیدزیونایتد، دشمن دیرینه منچستری‌ها به ثبت رساند و هفتمین بازیکن تاریخ پرمیرلیگ نام گرفت که چنین رکوردی را به ثبت می‌رساند. پوگبا در 6 فصل حضور خود در منچستر، تنها 2 جام کسب کرد و در 233 بازی، 39 گل و 53 پاس گل به ثبت رساند.

پل پوگبا در دوره دوم حضور در یوونتوس

قراداد پوگبا با من‌یونایتد در تابستان 2022 به اتمام رسید. با بالاتر رفتن سن پل، دیگر رئال مادرید و پی‌اس‌جی علاقه‌ای به جذب وی نداشتند و یوونتوس تنها گزینه‌ی روی میز بود. در نهایت پوگبا در ژوئن 2022، با انتقالی رایگان به یوونتوس بازگشت تا قطار منچستر-تورین، کماکان تنها مسیر فوتبال حرفه‌ای او باشد. او در بازگشت به یوونتوس، تقریبا تمام نیم فصل اول را مصدوم بود و جام جهانی 2022 را هم از دست داد.

بالاخره در اول مارس 2023 بود که پوگبا در دوره دوم حضورش در یوونتوس، 33 هفته بعد از آمدنش به تورین، برای اولین بار پیراهن بیانکونری را به تن کرد. پوگ بوم از زمان پیوستن به یوونتوس برای بار دوم به دلیل مصدومیت طولانی مینیسک زانو دور از میادین بود.

البته که پوگبا با انتخاب روش درمانی صحیح می‌توانست شانس بازی در جام جهانی 2022 را داشته باشد اما متوسل شدن او به درمان‌های محافظه‌کارانه و البته خرافات، باعث شد اولین بازی‌اش در دومین دوره حضورش با پیراهن یوونتوس در هفته 24 سری آ و در بازی با تورینو (4-2) در پی 315 روز غیبت از بازی‌های رسمی رقم بخورد.

پل پوگبا در تیم ملی فرانسه

پوگبا از آن جمله بازیکنانی است که در فوتبال ملی، موفق‌تر از فوتبال باشگاهی خود عمل کرد. پوگبا در تمامی رده‌های ملی پایه برای فرانسه به میدان رفت و کاپیتان تیم‌های پایه بود. او در سال 2013 به همراه تیم ملی زیر 20 ساله‌های فرانسه، در جام جهانی ترکیه به مقام قهرمانی رسید و جایزه‌ی بهترین بازیکن جام را نیز دریافت کرد. او سپس به همراه رافائل واران به تیم ملی بزرگسالان فرانسه دعوت شد و اولین گل خود را در برابر بلاروس، در مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل به ثمر رساند.

در جام جهانی 2014، پوگبا به عنوان یک ستاره‌ی نوظهور خوش درخشید و گل برتری تیم‌اش را در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل نیجریه به نام خود ثبت کرد و در پایان رقابت‌ها، به عنوان بهترین بازیکن جوان تورنومنت انتخاب شد.

در یورو 2016 نیز به همراه فرانسه تا فینال مسابقات راه یافت اما در نهایت این پرتغال بود که جام را از پاریس به لیسبون برد. در جام جهانی 2018 روسیه، حضور انگولو کانته به عنوان زوج پوگبا در خط هافبک فرانسه، پوگبا آزادی عمل بیشتری به خود دید و نقش بیشتری در طراحی حملات داشت. به زعم بسیاری از کارشناسان، توازن و بالانس مناسبی که بین پوگبا و کانته برقرار بود، سهم بسیار بالایی در موفقیت فرانسه در آن جام داشت. پوگبا به همراه فرانسه به فینال رقابت‌ها راه یافت و گل سوم تیمش را نیز در مقابل کرواسی به ثمر رساند. در نهایت فرانسه با پیروزی 4-2، برای دومین بار فاتح جام جهانی شد.

پل پوگبا در رقابت‌های یورو 2020 یک گل بسیار زیبا را در مقابل سوییس به ثمر رساند؛ گرچه فرانسه در ضربات پنالتی شکست خورد و مسابقات را ترک کرد. پوگبا دومین جام ملی خود را نیز با قهرمانی در لیگ ملت‌های اروپا 2021، به کارنامه خود اضافه کرد. او رقابت‌های جام جهانی 2022 را بدلیل مصدومیت از دست داد.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در بیوگرافی پوگبا

برخی از رکوردها و شنیدنی‌های جالب در خصوص پل پوگبا به شرح زیر است:

1- اولین هافبک تاریخ منچستریونایتد که شماره 6 بر تن کرد

2- هفتمین بازیکن تاریخ پرمیرلیگ که در یک مسابقه، 4 پاس گل را به ثبت می‌رساند

3- دلیل لقب اختاپوس دادن به پوگبا، پیش‌بینی‌های دقیق او در جریان جام جهانی به مانند اختاپوس معروف جام جهانی 2010 بود

4- ماتیاس پوگبا، برادر پل پوگبا در تابستان 2022 ادعا کرده بود که پل از جادوگر خانواده‌اش خواسته بوده تا ام‌باپه را طلسم کند. ماتیاس پوگبا اضافه کرد: «پل مسلمانی‌ است که به جادوگری اعتقاد داد. او ریاکارترین آدم روی زمین است. حتی در بازی مقابل پاری سن ژرمن نیز روی ام‌باپه طلسم ایجاد کرده بود تا پی‌اس‌جی شکست بخورد.» بعد از این اتفاقات، پل پوگبا ادعا کرد که از طلسم و جادو استفاده می‌کند اما برای درمان خود. در نهایت ماتیاس پوگبا به جرم اخاذی از برادر کوچک‌ترش دستگیر شد

مهم‌ترین نقل قول‌های پوگبا

برخی از نقل قول‌های جالب از سوی پل پوگبا به شرح زیر است:

1- من دوست دارم که مرتب مدل موهای جدید و ظاهر جدید داشته باشم. لزومی ندارد که از هر کسی خوشمان بیاید یا هر کسی از ما خوشش بیاید

2- آرسنال تیم مورد علاقه من در دوران کودکی بود

3- یک روز مورینیو با شما دوست است و روز دیگر قهر می‌کند؛ بدون این که دلیل کارت را بدانی. خوزه وقتی بازی را می‌بازد بحث را به بی‌راهه می‌کشاند و در مورد پدر و مادر افراد دیگر صحبت می‌کند! حرکت مورینیویی

پوگبا که از سال 2006 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا ژوئن سال 2026 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی Paul Labile Pogba دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و اختاپوس به کدام یک از عناوین ملی و باشگاهی مهم در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

53 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا