زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز؛ زندگینامه مارک آندره تراشتگن

آشنایی با مارک آندره تراشتگن ، دروازه‌بان آلمانی بارسلونا و از بهترین گلر های جهان در ورزش نیوز.

مارک-آندره تِراشتِگن (به آلمانی: Marc-André ter Stegen) (زادهٔ ۳۰ آوریل ۱۹۹۲) دروازه‌بان فوتبال اهل آلمان است که برای باشگاه فوتبال بارسلونا بازی می‌کند. او متولد شهر مونشن گلادباخ در آلمان است و زمانی که تنها پانزده سال داشت به تیم فوتبال مونشن گلادباخ پیوست.

تراشتگن که از سال 2014 در بارسلونا حضور دارد ، سابقه قهرمانی در 1 لیگ قهرمانان اروپا ، 5 کوپا دل ری ، 4 لالیگا ، 1 سوپر جام اسپانیا ، 1 جام باشگاه های جهان و 1 سوپر جام اروپا با بارسلونا و یک جام کنفدراسیون ها را با تیم ملی آلمان در کارنامه دارد . همچنین او موفق به دریافت جایزه بهترین سیو فصل 15-2014 اروپا به خاطر مهار فوق العاده ضربه روبرت لواندوفسکی شد.

کودکی، زندگی شخصی و ورود مارک آندره تراشتگن به فوتبال

در سال 1992 و در شهر مونشن گلادباخ بود که مارک آندره در خانواده‌ای کاتولیک که رناته کائوسا مادر آن و اریش کاوس پدر آن بود، به دنیا چشم گشود. نام فامیلی تراشتگن این روزها دیگر در آلمان رایج نیست و به اصالت هلندی این خانواده برمی‌گردد. مارک آندره یک برادر به نام یان مارسل تراشتگن هم دارد.

مارک آندره در فقط 2 سالگی شروع به فوتبال به همراه برادر بزرگترش کرد و در 3 سالگی، حرکات پایه فوتبالی را فراگرفته بود. همین باعث شد پدر و پدربزرگش نام او را در تیم محلی اطرافشان ثبت نام کرده و اولین فرصت‌های پیشرفت برایش را فراهم کنند. مارک آندره (Marc-André ter Stegen) در صحبت‌هایش گفته پدر یا پدربزرگش در هر شرایط آب و هوایی او را برای تمرین می‌بردند، ولی هیچ وقت فشار بیش از حد به او نیاوردند.

گروه نرم افزاری ماهور

مارک آندره در دوران کودکی فقط و فقط به دنبال زدن گل‌های بیشتر بود، ولی مسی با دستکش در ادامه ذهنیتش تغییر کرد و ناگهان عاشق حضور در درون دروازه تیم محلی‌اش شد. دیگر دوستانش علاقه‌ای به قرار گرفتن درون دروازه نداشتند، ولی به چارچوب علاقه پیدا کرد.

دنیلا یله و مارک آندره از دوران نوجوانی باهم آشنا و وارد رابطه عاطفی شدند. دنیلا اهل هلند است و دوران دبیرستان خود را در سن دیگوی کالیفرنیا پشت سر گذاشته و برای آنکه در کنار تراشتگن باشد، تحصیلات دانشگاهی خود در رشته معماری را در بارسلونا نهایی کرد. این زوج در سال 2017 در جشنی خصوصی در بارسلون ازدواج کردند و حالا یک پسر 3 ساله به نام بِن هم دارند. یله در اینستاگرام خود را به عنوان دنی تراشتگن (daniterstegen@) معرفی کرده و بیش از نیم میلیون دنبال کننده هم دارد.

دوران ابتدایی فوتبال آندره

تراشتگن در حالی که تنها 5 ساله بود، تیم محلی را ترک کرد و به کمک والدینش، در آکادمی جوانان بروسیا مونشن گلادباخ، که مهم‌ترین باشگاه شهر زادگاهش هم بود و در قلب شهر واقع شده، ثبت نام کرد. دقیقا همانند مارکوس رشفورد، طرفداران گلادباخ که مارک آندره را یکی از خودشان می‌دیدند، خیلی زود عاشقش شدند. مسی با دستکش در شرایطی که از سال 1996 تا 2010 و برای یک دوره طولانی 14 ساله، عضوی از تیم‌های رده سنی باشگاه بود، کم کم وارد رده بزرگسالان شده و 2 فصل طی 2009 و 2011 را در تیم دوم گلادباخ عضو بود.

دوران ورزش حرفه‌ای مارک آندره تراشتگن

در پایان فصل اول حضور مارک آندره در تیم دوم، او همزمان در لیست تیم اول هم قرار گرفت تا دوران 4 ساله حضورش در تیم اصلی کلید بخورد. در فصل اول، لوسین فاوره جانشین میشل فرونتسک شد تا کمک کند تیم از منطقه سقوط نجات پیدا کند. فاوره در ادامه و با افت فاحش دروازه بان اصلی و با فشاری که از سوی طرفداران برای استفاده از پدیده جوان تیم دوم متحمل شد، تصمیم به استفاده از مسی با دستکش گرفت که نتیجه‌ای فوق العاده داشت و در نهایت به دلیل کلین شیت‌هایی که مارک آندره از خود ثبت کرد، تیم در بوندسلیگا ماندگار شد.

همان سال‌ها بود که استعدادیابان بارسلونا در سراسر اروپا به دنبال جایگزینی برای ویکتور والدس بودند و چشمان جوان خوش قد و قامت و همواره درخشان آلمانی را گرفت و در 19 مِی 2014 بود که مارک آندره تراشتگن با قراردادی 12 میلیون یورویی به عنوان دروازه‌بان جدید بلوگرانا رونمایی شد.

مارک آندره تراشتگن طی 9 سال گذشته در بارسلونا حضور داشته و با عملکرد قابل تحسین خود، کمک شایانی برای رسیدن آبی اناری‌ها به چندین جام لالیگا، کوپا دل ری و قهرمانی در چمپیونزلیگ 2015 کرده است.

تراشتگن که در تمام رده‌های سنی کشورش بازی کرده، توانست در سال 2009 به همراه تیم زیر 19 ساله‌های آلمان به قهرمانی اروپا برسد، از سال 2012 عضوی از تیم ملی بزرگسالان آلمان هم بوده، ولی آن قدر بدشانس بوده که با یکی از بهترین دروازه‌بانان آلمان و جهان یعنی مانوئل نویر هم‌دوره شود و از این رو، فرصت چندانی برای درخشش در درون دروازه مانشافت نصیبش نشده و تنها 30 بازی ملی از او ثبت شده است. با توجه به عدم تمایل نویر به خداحافظی از بازی‌های ملی بعد از جام جهانی 2022، به نظر نمی‌رسد به این زودی پیراهن شماره یک تیم ملی نصیب تراشتگن شود.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در بیوگرافی مارک آندره

برخی از رکوردها و شنیدنی‌های جالب در بیوگرافی مارک آندره تراشتگن به شرح زیر است:

1- تراشتگن به دلیل توانایی بالا در بازی با پا و پاس‌های دقیقش، لقب «مسی با دستکش» را به خود اختصاص داده است.

2- یکی از دلایل انتخاب پست دروازه‌بانی از سوی تراشتگن، این است که یکی از مربیانش از نحوه دویدن او خوشش نمی‌آمده است. هر چند در ابتدا پذیرش این موضوع از سوی مارک آندره سخت بوده، ولی در مصاحبه‌هایش از آن به عنوان بهترین تصمیم دوران زندگی‌اش نام برده است.

3- تراشتگن همواره از اولیور کان به عنوان یکی از الگوهایش نام برده و علت را هم ذهنیت باورنکردنی تایتان در مسابقات عنوان کرده است.

4- در تقویم سال 2022 میلادی در رقابت های پنج لیگ معتبر اروپایی، مارک آندره تراشتگن در بین همه دروازه بان ها رکورددار بیشترین کلین شیت است. او در سال 2022 موفق به ثبت 19 کلین شیت با پیراهن بارسلونا در لالیگا شد.

5- در سپتامبر 2022، تراشتگن برابر الچه، 335 اُمین بازی خود با پیراهن بارسلونا را انجام داد و از رکورد ماسکرانو عبور کرد تا به سومین بازیکن غیر اسپانیایی با بیشترین تعداد بازی برای بلوگرانا تبدیل شد.

مهم‌ترین نقل قول‌های تراشتگن

در ادامه برخی از مهم‌ترین نقل قول‌های مربوط به مارک آندره تراشتگن طی سالیان مختلف را باهم مرور می‌کنیم:

1- عدم لذت بردن از فوتبال در بعضی بازی‌ها من 100 درصد از کاری که انجام می دهم لذت می برم. هر فردی با آن یکی متفاوت است، اما من کاری را که در زمین انجام می دهم دوست دارم. عاشق فوتبال هستم. هم تیمی های عالی دارم. برای من، امکان ندارد از فوتبال لذت نبرم.

2- شما نمی‌توانید از یک طرف بگویید ما در پست دروازه بانی تیم ملی رقابت داریم و از سوی دیگر انتظار داشته باشید نیمکت نشین‌ها از وضعیت‌شان راضی و خوشحال باشند. از بازی نکردن‌هایشان. فوتبال بر پایه خوشحالی معنا می‌شود و ناامیدی‌ها.

مارک آندره تراشتگن که از 4 سالگی در سال 1996 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا سال 2025 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی Marc-André ter Stegen دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و مسی با دستکش به کدام یک از عناوین ملی و باشگاهی مهم دیگر در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

62 / 100

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا